Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmenlerinin
matematiksel inançlarının belirlenmesi ve öğretmenlerin cinsiyetlerinin onların
matematiksel inançları üzerindeki etkisinin araştırılmasıdır. Çalışma, nitel
araştırma yöntemlerinden çoklu durum çalışması kullanılarak yapılmıştır.
Araştırmanın katılımcıları, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemine göre
seçilmiş dört kadın ve altı erkek matematik öğretmeni olmak üzere toplam on
öğretmenden oluşmuştur. Araştırma verileri, ilgili literatüre dayalı olarak
hazırlanan on adet açık uçlu sorudan oluşan yazılı görüş formu yoluyla
toplanmıştır. Verilerin analizi ise anlamsal içerik analizi yöntemi
kullanılarak yapılmıştır. Bu kapsamda çalışmada kullanılan kategoriler;
-matematiğin doğası, matematiğin öğrenimi ve matematiğin öğretimine yönelik inançlar
için olmak üzere- formel bağlantılı, şema bağlantılı, süreç bağlantılı ve
uygulama bağlantılı matematiksel inanç kategorileridir. Çalışmanın bulguları
hem kadın hem de erkek matematik öğretmenlerinin matematiğin doğası,
matematiğin öğrenimi ve öğretimine yönelik inançlarının şema bağlantılı yönelim
hariç diğer üç matematiksel inanç kategorisinde toplandığını göstermiştir. Matematiğin doğasına
ilişkin en fazla ilişkilendirilen yönelimin, formel bağlantılı yönelim olduğu
belirlenmiştir. Matematik öğretimine yönelik inançlar bağlamında, süreç
bağlantılı ve uygulama bağlantılı yönelimlerin hem erkek hem de kadın
öğretmenlerle en fazla ilişkilendirilen yönelimler oldukları belirlenmiştir. Formel
ve süreç bağlantılı yönelimler ise matematiği öğrenmeye ilişkin inançlar için
en sık gözlenen yönelimler olmuştur. Erkek öğretmenlerin önemli bir kısmının matematiğin öğretimine ve
öğrenimine ilişkin inançları incelenen dört yönelim açısından hiçbir yönelimle
açıkça ilişkilendirilememiştir. Dahası erkek
öğretmenlerin matematiğin doğası, matematiği öğretme ve öğrenmeyle ilgili görüşleri
de genel olarak kısa ve dar kapsamlı olmuştur. Ayrıca kadın ve erkek öğretmenlerin matematiksel
inançları karşılaştırıldığında bazı benzerlikler ve farklılıklar olduğu da tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 38 Sayı: 1 |