Bu çalışmanın amacı, STEM
etkinliklerinin 8.sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine, bilimsel
epistemolojik inançlarına ve fen başarılarına etkisini incelemektir. Araştırma,
nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırma, Adıyaman iline bağlı bir devlet
okulunda 8.sınıfta öğrenim gören uygun örnekleme ile seçilen 32 öğrencinin
katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu öğrencilerin 18’i deney, 14’ü kontrol
grubunda yer almaktadır. Deney grubunda öğretim STEM etkinlikleri ile
desteklenen yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ile yürütülmüştür. Araştırmada
verileri toplamak amacıyla “Bilimsel
Süreç Becerileri Testi” ve “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ve “Fen
Başarı Testi” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, bilimsel
süreç becerileri açısından, deney grubunun ön test-son test puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilirken, kontrol
grubunun ön test-son test puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı
belirlenmiştir. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının bilimsel süreç becerisi son
test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit
edilmiştir. Bilimsel epistemolojik inanç açısından ise deney grubu ve kontrol
grubunun ön test-son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin fen başarıları açısından da
grupların ön test-son test puanları arasında anlamlı bir farklılık
görülmemiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda STEM etkinliklerinin 8. Sınıf
öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini katkısı nedeniyle fen bilimleri
derslerinin STEM etkinlikleriyle yürütülmesi önerilebilir.
STEM Bilimsel Süreç Becerileri Bilimsel Epistemolojik İnançlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 |