This study aimed to investigate the opinions of parents whose children study at private schools about involvement in education and to determine the effect of family income and education expenses on participation in education. The study used an exploratory sequential mixed methods design involving both qualitative and quantitative methods. In exploratory sequential design studies, the aim is to quantitatively test the findings explored by the qualitative design. The study data were obtained from the parents of a private middle school with branches in İstanbul and Ankara provinces (qualitative: 13 / quantitative: 217 parents). The data of the study were collected using a parental involvement interview form, which provided qualitative data, and a parental involvement scale, which provided quantitative data. On the qualitative dimension, the study found that private school parents generally thought an uneducated society made life difficult and that the education received in the family would constitute the basis of the education that would be taken in the following years. Parents stated that their involvement in schools and classes would be possible when their desire to see their children’s development was kept alive. Regarding the positives and negatives of the involvement in education at school or home, more parents found it positive. On the quantitative dimension, on the other hand, the total score of parental involvement in education was found to show a difference according to the household income and the amount spent for enriching a child's learning and life outside the school environment. The results of the study provided some practical suggestions for establishing a successful family involvement program.
Involvement in education family participation parental involvement socio-economic and cultural characteristics
Araştırma çocuğu özel okulda öğrenim gören ailelerin eğitime katılımla ilgili görüşleri irdelenerek aile gelir durumu ve eğitim giderlerinin eğitime katılım etkisini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma, nitel ve nicel desenlerin birlikte kullanılarak gerçekleştirildiği karma modelin keşfedici sıralı deseninde tasarlanmış çalışmadır. Keşfedici sıralı desen araştırmalarında nitel desenle keşfedilen bulguların nicel olarak sınanması amaçlanmaktadır. Araştırma verileri İstanbul ve Ankara ilinde yer alan bir özel okul ortaokul velilerinden (nitel: 13 / nicel: 217 veli) elde edilmiştir. Araştırma verileri, veli katılım görüşme formuyla nitel ve veli katılım ölçeğiyle nicel veri toplama araçlarıyla elde edilmiştir. Araştırmada nitel boyutta özel okul velilerinin genel olarak eğitimsiz toplumun yaşamı zor kıldığı ve daha çok ailede alınan eğitimin ileriki yıllarda alacağı eğitim hayatının temelini oluşturacağı sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveynler, okul ve sınıflara katılımı çocuklarının gelişimlerini bizzat yaşama isteklerinin canlı tutulmasıyla olacağını belirtmişlerdir. Okulda veya evde eğitime katılımın olumlu ve olumsuz taraflarıyla ilgili bir veli fazlayla aileler tarafından olumlu bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Nicel boyutta ise velilerin eğitime katılım görüşleri toplam puanı, hane halkı gelirlerine ve bir çocuğun okul ortamları dışında öğrenme ve yaşantılarını zenginleştirmek için harcanan miktara göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları kapsamında başarılı bir aile katılımı programı oluşturmaya yönelik araştırma bulguları bağlamında pratikte karşılığını bulan önerilere ulaşılmıştır.
Eğitime katılım aile katılımı ebeveyn katılımı sosyo-ekonomik ve kültürel özellikler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 39 Sayı: 1 |