Universal Design for Learning (UDL) is an alternative teaching model created scientifically to ensure
that the learning needs of people will be taking into account, based on their learning styles. According
to experts, the reason for the obstacles that learners encounter in the learning process is not the lack of
learner capacity, but the result of learners interacting with teaching programs and materials that do not
provide flexibility according to their various skills and needs. This study aims to examine the theses
completed between 2010 and 2024 regarding the Universal Design for Learning in Turkey. The study
group of the research consists of eight theses on UDL. The selected theses were written in the field of
education. Purposeful sampling method was used because theses selected for a specific purpose.
According to the research findings, a total of eight theses have been published in the last 14 years, five
at the master's level and three at the doctoral level. Three of these are quantitative, two are qualitative,
and three are mixed methods. It can be seen that all theses are cross-sectional. In the theses examined
within the scope of the study, scales, forms, tests, written interview forms, open-ended questions,
Likert-type survey questions, scales, focus group interviews, reflection writings and diaries were used
as data collection tools. In line with the study conducted, it is possible to say that the number of thesis
in the field of Universal Design of Learning is quite limited in Turkiye. Conducting more research in
this field will contribute to the literature.
Öğrenmede Evrensel Tasarım (ÖET) bilimsel olarak insanların öğrenme şekillerini temel alarak bütün
insanların öğrenme için gerek duydukları ihtiyaçları göz önünde bulundurarak, öğrenmelerini
sağlamak için oluşturulan alternatif bir öğretim modelidir. Uzmanlara göre öğrenenlerin öğrenme
sürecinde karşılaştıkları engellerin sebebi öğrenen kapasitesinin azlığı olmayıp, öğrenenlerin çeşitli
beceri ve ihtiyaçlarına göre esneklik sağlamayan öğretim programları ve materyalleri ile etkileşime
girmeleri sonucunda ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma ile Türkiye’deki Öğrenmede Evrensel Tasarım
yaklaşımı ile ilgili 2010-2024 yılları arasında tamamlanmış olan tezlerin incelenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu ÖET konulu sekiz tez oluşturmaktadır. Tezlerin
eğitim alanında yapılmasına dikkat edilmiştir. Belirli bir amaç doğrultusunda seçilen tezler incelendiği
için amaçlı örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre son 14 yılda yüksek
lisans düzeyinde beş ve doktora düzeyinde üç olmak üzere toplam sekiz tez yayınlanmıştır. Bunların
üçü nicel, ikisi nitel üçü karmadır. Tezlerin tamamının kesitsel olduğu görülmektedir. Çalışma
kapsamında incelenen tezlerde veri toplama aracı olarak ölçek, form, test, yazılı görüşme formu, açık
uçlu sorular, likert tipi anket soruları, ölçek, odak grup görüşmesi, yansıtma yazıları, günlükler
kullanılmıştır. Yapılan çalışma doğrultusunda şunu söylemek mümkün ki Türkiye’de Öğrenmede
Evrensel Tasarım alanında yapılan tez çalışması sayısı oldukça kısıtlıdır. Bu alanda daha fazla
araştırmanın yapılması literatüre katkı sağlayacaktır.
Öğrenmede evrensel tasarım yaklaşımı Evrensel tasarım Öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 44 Sayı: 1 |