In this research,
the relationship between general self-efficacy of school psychological
counselor candidates and self-efficacy beliefs of that regarding special
education was investigated. Also, it has been examined whether the school
psychological counselor candidates'
self-efficacy beliefs regarding special education differ according to the
demographic variables or not. The research was conducted based on the general
screening method with 284 university students (220 female, 64 male) studying.
In the data collection process personal information form prepared by the
researcher, General Self-efficacy Scale (GSE) developed by Aypay (2010) and
School Counselors’ Self-Efficacy Scale regarding Special Education (SCSSSE) adapted
by Yüksel (2010) were used. According to the results of the research, the
average score of the participants on the general self-efficacy scale was 31.37
(Sd= 4.67) and the average score on the self-efficacy scale on the special
education was 115.94 (Sd = 31.29). Results indicated that the self-efficacy
beliefs of school psychological counselor candidates regarding special
education varied according to age [F(4-279) =7,75, p< .05] and
class [F(2-281)=39,065, p< .05] variables. According to sex,
there was no significant difference (t =, 126, p> .05). There was no statistically significant relationship was
found between participants' general self-efficacy beliefs and self-efficacy
beliefs regarding special education (p>.05).
Self-efficacy self-efficacy of regarding special education school psychological counselor
Bu araştırmada okul
psikolojik danışman adaylarının genel öz-yeterlik ve özel eğitime dair öz-yeterlikleri
arasındaki ilişki incelenmiş ve özel eğitime dair öz-yeterlik algılarının
demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmıştır. Araştırma
284 üniversite öğrencisiyle (220 kız, 64 erkek)
yürütülmüştür. Araştırma, genel tarama yöntemine göre
yürütülmüştür. Verilerin toplanması için
araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, Aypay (2010)tarafından
geliştirilen Genel Öz-yeterlik Ölçeği (GÖY) ve Yüksel (2010) tarafından
uyarlanan Rehber Öğretmenlerin Özel Eğitime İlişkin Öz-yeterlik Ölçeği (RÖÖEÖY)
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre katılımcıların
genel öz-yeterllik ölçeğinden aldıkları ortalama puan 31,37 (Ss=4.67), özel eğitime ilişkin öz-yeterlik ölçeğinden
aldıkları puan ortalaması ise 115,94’dür (Ss=31.29). Ayrıca okul psikolojik danışman adaylarının
özel eğitime dair öz-yeterlik inançları, yaş [F(4-279) =7,75, p<
.05] ve sınıf [F(2-281)=39,065, p< .05] değişkenlerine göre
farklılık göstermektedir. Cinsiyete göre ise anlamlı bir farklılık çıkmamıştır
(t= ,126, p> .05). Katılımcıların
genel öz-yeterlik inançları ve özel eğitime dair öz-yeterlik inançları
arasında, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olmadığı görülmüştür (p>.05).
Öz-yeterlik özel eğitim öz-yeterliği okul psikolojik danışmanı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |