Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Döneminde Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştığı Problemler ve Çözüm Yolları

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2375 - 2407, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.883814

Öz

Bu çalışmanın amacı pandemi döneminde sınıf öğretmenlerinin karşılaştığı problemlere ilişkin öğretmen görüşlerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma modellerinden betimleyici fenomenolojik desen kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin resmi okullarda çalışması ve sınıf öğretmeni olması kriteri doğrultusunda; çalışma grubunu, Nisan 2020- Ağustos 2020 döneminde 1-4. Sınıflarda derse giren 16 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, ilgili alan yazın taramasından sonra araştırmacılar tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme sorularıyla elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar içerik analizi yöntemiyle analizi yapılmıştır. Bu sorularla belirlenen dört ana tema altında veriler incelenmiştir. Bu ana temalar sınıf öğretmenlerinin yeni durumlarla baş etme biçimleri ve duyguları, sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime bakışı, uzaktan eğitimin avantajları, uzaktan eğitimin dezavantajlarıdır. Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenleri “Hibrit Model Eğitim” uygulamalarının öğrenci ve öğretmenler için verimsiz oluşuna dikkat çekmişlerdir. Sınıf öğretmenlerinin üzerinde durduğu bir diğer nokta ise EBA platformu içerisindeki içerik havuzunun genişletilmesine yöneliktir. Araştırma sonucundaki şu önerilere ulaşılmıştır. Hibrit modelin eğitim sistemimize adaptasyonunda öğrencilerin devam durumları isteğe bağlı şekilde yönetilmemelidir. EBA TV yayınları okullarda aktif olarak derslere giren öğretmenlerce takip edilerek; verilecek izleme görevleri ya da izlenen konuyla ilgili derste devam çalışmalar yapılması suretiyle derslere adapte edilmelidir. EBA TV derslerinin içerik geliştirici ekipleri gibi EBA platformu için içerik hazırlama ekipleri kurulmalı ve EBA platformundaki konu anlatım, etkinlik ve soru havuzlarının sayısı arttırılmalıdır.

Kaynakça

  • Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M. and Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme bilgi sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi.
  • Atalay, F. (2020). http://www.pervinkaplan.com/detay/ogretmenler-anlatiyor-derse-katilan-az/13227 web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek öğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar. C. Can Aktan (Ed.), Değişim çağında yükseköğretim. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını. http://www.canaktan.org/egitim/global-trendle/aktan-trendler.pdf
  • Arık, B. M. (2020). https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i/ web adresinden 16 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır . Bacanlı, H. ve Aydın. B. (2018). Yetkin öğretmenin sınıf yönetimi. İstanbul: Akay.
  • BAU (2020). BAU Uzaktan eğitim raporu. https://bau.edu.tr/ha-ber/15707-bauzaktan-egitim-raporu web adresinden 20 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran. M., Doğan. E., Karaoğlu. E. ve Şahin. E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitim etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (13. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk. Ş., Kılıç Çakmak. E., Akgün. Ö., Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,6(2), 11-53.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Doghonadze, N., Aliyev, A., Halawachy, H., Knodel, L. and Adedoyin, A. S. (2020). The degree of readiness to total distance learning in the face of COVID-19-Teachers’ View (Case of Azerbaijan, Georgia, Iraq, Nigeria, UK and Ukraine). Journal of Education in Black Sea Region, 5(2), 2-41.
  • ERG (2020) https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-ogretmenler/ web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Fidan. M. (2020). Covid 19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24- 43.
  • Güngör, H. (2014).http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/acilyardimveafetyo-netimi_ao/deavad.pdf 13 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Kantos, Z.E. (2020, Ağustos). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili düşünceleri. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi. Çorum.
  • Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E. and Lewis, K. (2020). Learning during COVID-19: Initial findings on students’ reading and math achievement and growth. NWEA.
  • MEB (2020a). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020b). www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim...acikladi/.../tr web adresinden 27 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020c). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020d). http://www.meb.gov.tr/ogretmenler-icin-de-uzaktan-egitim basladi/haber/20667/tr web adresinden 27 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2017). Özel öğretim kurumları yönetmeliği https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_04/15095220_YZEL_YYRETYM_KURUMLARI_YYNETMELYYY__20.6.2017-30102.pdf web sitesinden 07.02.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (1984). Sınıf içi öğretmen davranışları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış araştırma raporu). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Tekin, A. (2020). Suriyeli mültecilerin okullaşma oranı. https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2020/05/26/uzaktan-egitim-suriyeli-ogrencilerin-egitimden-kopma-riskini-artiriyor web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Usta, S.Y. ve Gökcan, H. N. (2020). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206.
  • Usta, N. D., Durukan, Ü. G. ve Hacıoğlu, Y. (2016). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının “teknoloji” algıları. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 24-46.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H. ve Doğanay, G. (2020) Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 12.
  • Wells P., Abouarghoub W., Pettit S. and Beresford A., (2020). A socio-technical transitions perspective for assessing future sustainability following the COVID-19 Pandemic. Sustainability: Science, Practice and Policy, 16(1), 29–36.
  • Wikipedia. (2020a). 2019-20 koronavirüs pandemisi. https://tr.wikipedia.org/-wiki/2019-20_koronavir%C3%BCs_pandemisi, web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Wikipedia. (2020b). Impact of the 2019–20 coronavirus pandemic on education. https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic_on_education, web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • World Bank (2020). The world bank education global practice guidance note: re-mote learning&COVID9.http://documents1.worldbank.org/curated/en/531681585957264427/pdf/Guidance-Note-on-Remote-Learning-and-COVID-19.pdf.adresinden 17 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Zhu, X. and Liu, J. (2020). Education in and after Covid-19: Immediate responses and long-term visions. Postdigital Science and Education,2 ,695-699. doi:10.1007/s42438-020-00126-3
  • Zhang, L., Zhang, D., Fang, J., Wan, Y., Tao, F. and Sun, Y. (2020). Assessment of mental health of Chinese primary school students before and after school closing and opening during the COVID-19 pandemic. JAMA Network Open, 3(9), 1-4 . doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.21482

Problems Encountered by Classroom Teachers During the Pandemic Period and Solutions

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2375 - 2407, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.883814

Öz

The aim of this study is to examine teachers' views on the problems faced by classroom teachers during the pandemic period. The research has been prepared using descriptive phenomenological design, one of the qualitative research models. The sample of the study was determined by purposeful sampling method. The study group of the research 1-4. It consists of 16 classroom teachers who teach in classes. The data of the research were obtained through semi-structured interview questions prepared by the researchers after the relevant literature review. The data were analyzed under four main themes determined by these questions. These main themes are the classroom teachers 'way of coping with new situations and their feelings, the classroom teachers' view of distance education, the advantages of distance education, and the disadvantages of distance education. According to the results of the research, classroom teachers drew attention to the ineffectiveness of "Hybrid Model Education" practices for students and teachers. Another point that classroom teachers emphasize is to expand the content pool in the EBA platform. The following suggestions at the end of the research are important. In the adaptation of the hybrid model to our education system, students' attendance should not be managed voluntarily. EBA TV broadcasts are followed by teachers who actively attend classes in schools; It should be adapted to the lessons by carrying out follow-up tasks to be given or by doing follow-up studies on the subject being watched. Like the content developer teams of EBA TV courses, content preparation teams for the EBA platform should be established and the number of lectures, activities and question pools on the EBA platform should be increased.

Kaynakça

  • Aliyyah, R. R., Rachmadtullah, R., Samsudin, A., Syaodih, E., Nurtanto, M. and Tambunan, A. R. S. (2020). The perceptions of primary school teachers of online learning during the COVID-19 pandemic period: A case study in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 90-109.
  • Altıparmak, M., Kurt, İ. D. ve Kapıdere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme bilgi sistemleri. XI. Akademik Bilişim Kongresi.
  • Atalay, F. (2020). http://www.pervinkaplan.com/detay/ogretmenler-anlatiyor-derse-katilan-az/13227 web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Akyavuz, E. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 723-737.
  • Aktan, C. C. (2007). Yüksek öğretimde değişim: Global trendler ve yeni paradigmalar. C. Can Aktan (Ed.), Değişim çağında yükseköğretim. İzmir: Yaşar Üniversitesi Yayını. http://www.canaktan.org/egitim/global-trendle/aktan-trendler.pdf
  • Arık, B. M. (2020). https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i/ web adresinden 16 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır . Bacanlı, H. ve Aydın. B. (2018). Yetkin öğretmenin sınıf yönetimi. İstanbul: Akay.
  • BAU (2020). BAU Uzaktan eğitim raporu. https://bau.edu.tr/ha-ber/15707-bauzaktan-egitim-raporu web adresinden 20 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başaran. M., Doğan. E., Karaoğlu. E. ve Şahin. E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitim etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bursalıoğlu, Z. (2005). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (13. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk. Ş., Kılıç Çakmak. E., Akgün. Ö., Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi,6(2), 11-53.
  • Daniel, J. (2020). Education and the COVID-19 pandemic. Prospects, 49(1), 91-96.
  • Doghonadze, N., Aliyev, A., Halawachy, H., Knodel, L. and Adedoyin, A. S. (2020). The degree of readiness to total distance learning in the face of COVID-19-Teachers’ View (Case of Azerbaijan, Georgia, Iraq, Nigeria, UK and Ukraine). Journal of Education in Black Sea Region, 5(2), 2-41.
  • ERG (2020) https://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2020-ogretmenler/ web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Fidan. M. (2020). Covid 19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24- 43.
  • Güngör, H. (2014).http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/acilyardimveafetyo-netimi_ao/deavad.pdf 13 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Kantos, Z.E. (2020, Ağustos). Sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim ile ilgili düşünceleri. 8. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Kongresi. Çorum.
  • Kuhfeld, M., Tarasawa, B., Johnson, A., Ruzek, E. and Lewis, K. (2020). Learning during COVID-19: Initial findings on students’ reading and math achievement and growth. NWEA.
  • MEB (2020a). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-23-Martta-baslayacak-uzaktan-egitime-iliskin-detaylari-anlatti/haber/20554/tr web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020b). www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim...acikladi/.../tr web adresinden 27 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020c). http://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2020d). http://www.meb.gov.tr/ogretmenler-icin-de-uzaktan-egitim basladi/haber/20667/tr web adresinden 27 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • MEB (2017). Özel öğretim kurumları yönetmeliği https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_04/15095220_YZEL_YYRETYM_KURUMLARI_YYNETMELYYY__20.6.2017-30102.pdf web sitesinden 07.02.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Senemoğlu, N. (1984). Sınıf içi öğretmen davranışları üzerine bir araştırma. (Yayınlanmamış araştırma raporu). Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Sintema, E. J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: implications for STEM education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(7), 1-6.
  • TEDMEM. (2020). COVID-19 sürecinde eğitim: uzaktan öğrenme, sorunlar ve çözüm önerileri. (TEDMEM Analiz Dizisi 7). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Tekin, A. (2020). Suriyeli mültecilerin okullaşma oranı. https://www.gazeteduvar.com.tr/gundem/2020/05/26/uzaktan-egitim-suriyeli-ogrencilerin-egitimden-kopma-riskini-artiriyor web adresinden 26 Aralık 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Usta, S.Y. ve Gökcan, H. N. (2020). Çocukların ve annelerinin gözünden Covid-19. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 187-206.
  • Usta, N. D., Durukan, Ü. G. ve Hacıoğlu, Y. (2016). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının “teknoloji” algıları. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 24-46.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H. ve Doğanay, G. (2020) Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 12.
  • Wells P., Abouarghoub W., Pettit S. and Beresford A., (2020). A socio-technical transitions perspective for assessing future sustainability following the COVID-19 Pandemic. Sustainability: Science, Practice and Policy, 16(1), 29–36.
  • Wikipedia. (2020a). 2019-20 koronavirüs pandemisi. https://tr.wikipedia.org/-wiki/2019-20_koronavir%C3%BCs_pandemisi, web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Wikipedia. (2020b). Impact of the 2019–20 coronavirus pandemic on education. https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic_on_education, web adresinden 15 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • World Bank (2020). The world bank education global practice guidance note: re-mote learning&COVID9.http://documents1.worldbank.org/curated/en/531681585957264427/pdf/Guidance-Note-on-Remote-Learning-and-COVID-19.pdf.adresinden 17 Ekim 2020 tarihinde alınmıştır.
  • Zhu, X. and Liu, J. (2020). Education in and after Covid-19: Immediate responses and long-term visions. Postdigital Science and Education,2 ,695-699. doi:10.1007/s42438-020-00126-3
  • Zhang, L., Zhang, D., Fang, J., Wan, Y., Tao, F. and Sun, Y. (2020). Assessment of mental health of Chinese primary school students before and after school closing and opening during the COVID-19 pandemic. JAMA Network Open, 3(9), 1-4 . doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.21482
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Ergüç Şahan 0000-0002-5969-9376

Hanifi Parlar 0000-0002-6313-6955

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 2 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Ergüç Şahan, B., & Parlar, H. (2021). Pandemi Döneminde Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştığı Problemler ve Çözüm Yolları. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2375-2407. https://doi.org/10.26466/opus.883814

Cited By