Bu araştırmada
öğrenme güçlüğü olan ve normal gelişim gösteren çocukların (yüz ifadeleri, hareket/duruş, ses tonları ve
sosyal hikayelerle aktarılan) duyguları
tanıma becerileri ve isimlendirme süreleri karşılaştırılmıştır. Çalışma
grubunu üçüncü, dördüncü, beşinci sınıfa devam eden 60 öğrenme güçlüğü olan ve
60 normal gelişim gösteren toplam 120 çocuk oluşturmuştur. Değerlendirmeler
“Sözel Olmayan İpuçlarını Algılama Becerilerini (SOİAB) Değerlendirme Aracı”
kullanılarak yapılmıştır. Çocuklardan, değerlendirme aracında yer alan 6
duyguyu (mutluluk, üzüntü, kızgınlık, korku, şaşkınlık ve tiksinme)
isimlendirmeleri istenmiştir. Tek yönlü varyans analizi sonucunda, öğrenme
güçlüğü olan çocukların duyguları tanımada normal gelişim gösteren akranlarından
daha düşük performans gösterdikleri ve duyguları daha yavaş isimlendirdikleri
belirlenmiştir. Mutluluk, yüz ifadeleri ve sosyal hikayeler alanlarında tüm
çocuklar tarafından en doğru yanıtlanan duygu olmuştur. Korku duygusu yüz
ifadeleri alanında en sık şaşkınlıkla karıştırılmıştır. Çocuklar korku duygusunu
en kolay hareket/duruş alanında tanırken; kızgınlığı en kolay ses tonları
alanında tanımışlardır. Elde edilen sonuçlar alanyazın çerçevesinde tartışılmış
ve öneriler sunulmuştur.
Duyguları tanıma becerileri öğrenme güçlüğü sosyal beceriler sözel olmayan iletişim
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.