Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Madeni Paraların Öğretiminde Zihin Yetersizliği Olan Bir Akran Tarafından Sunulan Eşzamanlı İpucuyla Öğretim Yönteminin Etkililiği

Yıl 2016, Cilt: 17 Sayı: 03, 269 - 297, 21.11.2016
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267317

Öz










Bu araştırmada zihin yetersizliği
olan öğrencilerin madeni paraları (1 lira, 50 kuruş, 25 kuruş, 10 kuruş, 5
kuruş) öğrenmelerinde zihin yetersizliği olan bir akran tarafından sunulan
eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği incelenmiştir. Araştırmada
tek-denekli araştırma yöntemlerinden, yoklama evreli denekler arası çoklu
yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya yaşları 12 ile 13 arasında değişen
ve zihin yetersizliği olan üç öğrenen akran ile 16 yaşında hafif düzeyde
zihin yetersizliği olan bir öğreten akran katılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni,
zihin yetersizliği olan öğrencilerin madeni paraları tanıma (söyleme ya da
gösterme) becerisidir. Bağımsız değişkeni ise hafif düzeyde zihin yetersizliği
olan öğreten akran aracılığı ile sunulan eşzamanlı ipucuyla öğretim
yöntemidir. Araştırmanın sonucunda; (1) hafif düzeyde zihin yetersizliği olan
öğreten akranın zihin yetersizliği olan öğrenen akranlara madeni paraları
öğretirken eşzamanlı ipucuyla öğretim yöntemini güvenilir bir şekilde uyguladığı,
(2) madeni paraları öğretmede (söyleme ya da gösterme) eşzamanlı ipucuyla
öğretim yönteminin etkili olduğu, (3) öğrenen akranların kazandıkları
becerilerin kalıcılığını öğretim sona erdikten beş, yedi ve 10 gün sonra
koruyabildikleri, (4) öğrencilerin madeni paraları gösterme veya söyleme
becerisini farklı kişilere (öğretmenlere ve annelere) genelleyebildikleri
bulunmuştur. Çalışmanın sosyal geçerlik bulgularında, özel eğitim
öğretmenlerinin tamamı araştırmaya yönelik olumlu görüş bildirmişlerdir.
Araştırmada elde edilen bulgular ilgili alan yazın ve uygulamalar
çerçevesinde tartışılmıştır.







Kaynakça

  • Akmanoğlu, N. (2002). Otistik bireylere adı söylenen rakamın gösterilmesi becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/nden elde edilmiştir. (Tez No: 117317)
  • Akmanoğlu, N., & Batu, S. (2004). Teaching pointing to numerals to individuals with autism using simultaneous prompting. Education and Training in Developmental Disabilities, 39(4), 326-336.
  • Akköse, M. C. (2008). Gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklara mutfak araç isimlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği: Çoklu örnekler yaklaşımı uygulaması (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/nden elde edilmiştir. (Tez No: 229178)
  • Arı, A., Deniz, L., & Düzkantar, A. (2010). Özel gereksinimli bir öğrenciye toplama ve çıkarma işlem süreçlerinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(10), 49-68.
  • Aslan, Y., & Eratay, E. (2011). Zihin engelli bireylere kumaş üzerine çizilen desene pul işleme becerisinin öğretiminde eşzamanlı ipucuyla öğretimin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 10(2), 15-34.
  • Birkan, B. (2011). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi: Replikli öğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 57-69.
  • Bozkurt, Y. (1999). İlkokul 4. sınıf matematik dersinde işbirlikli öğrenme sonucunda kullanılan farklı ölçme tekniklerinin başarıyı ölçme düzeyine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye). http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/nden elde edilmiştir. (Tez No: 81896)
  • Brady, N. C. (1997). The teaching game: A reciprocal peer tutoring program for preschool children. Education and Treatment of Children, 20(2), 123-149.
  • Collins, C. B.. Branson. A. T., & Hall. M. (1995). Teaching generalized reading of cooking product labels to adolescent with mental disabilities through the use of keywords taught by peer tutors. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilites, 30(1), 65-75.
  • Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, H. L. (1987). Applied Behaviour Analysis. Columbus: Merrill Publishing Company.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sedef Tümeğ Bu kişi benim

Elif Sazak-pınar

Yayımlanma Tarihi 21 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 03

Kaynak Göster

APA Tümeğ, S., & Sazak-pınar, E. (2016). Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Madeni Paraların Öğretiminde Zihin Yetersizliği Olan Bir Akran Tarafından Sunulan Eşzamanlı İpucuyla Öğretim Yönteminin Etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(03), 269-297. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.267317

Cited By










The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download