Bu araştırmada, Türkiye’de ve dünyada özel öğrenme
güçlüğü olan öğrencilere fen bilimleri öğretiminde kullanılan müdahaleleri
içeren ve 2008-2017 yılları arasında gerçekleştirilen çalışmaların incelenmesi hedeflenmiştir.
Bu amaç doğrultusunda, alanyazında yer alan çalışmaların betimsel taraması
gerçekleştirilmiştir. Taramada Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu
Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi (TÜBİTAK ULAKBİM), EbscoHost, SAGE, Springer
Link ve ProQuest veritabanları kullanılarak konuyla ilgili hakemli dergilerde
yayınlanmış 20 makaleye ulaşılmıştır. Tarama sürecinde anahtar kelime olarak
“öğrenme güçlüğü”, “fen bilgisi öğretimi”, “learning disability”, “learning
disable”, “science classroom” ve “intervention” kelimeleri kullanılmıştır.
Araştırmaya dâhil edilen çalışmaların seçilmesinde; (a) 2008-2017 yılları
arasında yayınlanmış olma, (b) hakemli bir dergide yayınlanmış olma, (c)
müdahale çalışması olma, (d) özel öğrenme güçlüğü olan öğrencileri içerme ve
(e) fen öğretimi ile ilgili olma özellikleri dikkate alınmıştır. Araştırma
bulgularına göre fen öğretiminde kullanılan yöntemlerin etkililiği özel öğrenme
güçlüğü olan ve olmayan öğrenciler üzerinde karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırma
yöntemlerine göre 18 çalışmada nicel, bir çalışmada nitel ve bir çalışmada ise
karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada özel öğrenme güçlüğü olan
öğrencilerle yapılan fen öğretimi çalışmalarının genellikle yurt dışında yapıldığı
Türkiye’de henüz bu konu ile ilgili bir çalışmanın olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 21 Sayı: 4 |
The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence.