Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Yetenekli Çocukların Baskın Özelliklerinin İkili Karşılaştırmalar Yöntemiyle Ölçeklenmesi

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 439 - 463, 01.06.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.695240

Öz

Bu araştırmada, Bilim ve Sanat Merkezi’nde (BİLSEM) eğitim-öğretim gören özel yetenekli öğrencilerin alanyazın taraması ve uzman görüşü sonucunda elde edilen baskın özelliklerinin ebeveyn görüşleri alınarak ölçekleme yöntemi ile önem derecelerini tespit etmek amaçlanmıştır. Özel yetenekli öğrencilerin baskın özellikleri araştırmacılar tarafından sekiz ifade altında toplanmıştır. Betimsel araştırmaya gönüllü katılan 204 ebeveynden veriler toplanmıştır. V. ve III. Hal Tam Veri Matrisiyle ölçekleme işlemi sonunda ebeveynlerin özel yetenekli çocuklardaki baskın özellikleri önem sırasına göre gelişmiş merak duygusu, keskin gözlem yeteneği, gelişmiş hayal gücü, yüksek derecede yaratıcılık, hızlı öğrenme yeteneği, iyi problem çözme/muhakeme yeteneği, geniş kelime dağarcığı ve mükemmeliyetçilik şeklinde sıraladıkları görülmüştür. Araştırma sonucunda V. Hal denklemi ve III. Hal denklemiyle elde edilen uyarıcı sıralarının birbiri ile tamamen tutarlı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar Güvendir, M., & Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: İkili karşılaştırma ve sıralama yargıları [A comparison of two scaling methods: pair wise comparison and rank-order judgments scaling]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.316a
  • Ackerman, C. M. (1997). Identifying gifted adolescents using personality characteristics: Dabrowski's overexcitabilities. Roeper Review, 19(4), 229-236. https://doi.org/10.1080/02783199709553835
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. In M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A. E. Bilgili (Eds.). I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi seçilmiş makaleler kitabı [First Turkey gifted children congress selected article book] (pp., 127-154). Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Aksu, G. ve Doğan, N. (2015). Öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrenci görüşlerine göre ikili karşılaştırma yöntemiyle ölçeklenmesi [Scaling of teaching methods and techniques which is used in education environment according to the students opinions by pair-wise comparasion method]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6 (2), 194-206. https://doi.org/10.21031/epod.87629
  • Albayrak Sarı, A., & Gelbal, S. (2015). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarının karşılaştırılması [A comparison of scaling procedures based on pair-wise comparison and rank-order judgments scaling]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 126-141. https://doi.org/10.21031/epod.30288
  • Altun, A., & Gelbal S. (2014). Öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntem veya araçlarının ikili karşılaştırma yöntemiyle belirlenmesi [Determining teachers’ measurement tools or techniques via pair-wise comparison method]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200-209. https://doi.org/10.21031/epod.09064
  • Anıl, D., & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek [An example of the scaling study by pair-wise comparison method]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30, 30-36.
  • Ataman, A. (1998). Özel eğitim: Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler [Special education: Gifted and talented]. (ss.173 – 194) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ataman, A. (2004). Üstün zekâlı ve üstün özel yetenekli çocuklar [Gifted Children]. Üstün yetenekli çocuklar, 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avonoğlu, O., & Topal, T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu [Training strategy and implementation guide for gifted and talented individuals]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocuklarin eğitimi sorunu-sosyal sorumluluk yaklaşımı [Education problem of gifted children-social responsibility approach]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 59-74.
  • Boake, C. (2002). From the Binet–Simon to the Wechsler–Bellevue: tracing the history of intelligence testing. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 24(3), 383-405. https://doi.org/10.1076/jcen.24.3.383.981
  • Borland, J. H. (2005). Gifted education without gifted children: The case for no conception of giftedness. In R. J. Stenberg & J. E. Davidson, Conception of giftedness (2nd ed., pp. 1-19). Cambridge University Press.
  • Bouchard, L. L. (2004). An instrument for the measure of Dabrowskian overexcitabilities to identify gifted elementary students. Gifted Child Quarterly, 48(4), 339-350. https://doi.org/10.1177/001698620404800407
  • Boydak, Ş. (2019). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin mükemmeliyetçiliklerinin, empati düzeyleri ve algılanan anne baba davranış biçimleri ile ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the relationship between perfectionism, empathy levels and perceived parenting behaviors of gifted and talented secondary school students]. (Tez Numarası: 585685) [Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Brown, S. W., Renzulli, J. S., Gubbins, E. J., Siegle, D., Zhang, W., & Chen, C. H. (2005). Assumptions underlying the identification of gifted and talented students. Gifted Child Quarterly, 49(1), 68-79. https://doi.org/10.1177/001698620504900107
  • Buckley, K. C. P. (1994). Parent’s views on education for the gifted. Roeper Review, 16(3), 215–216. https://doi.org/10.1080/02783199409553578
  • Ciha, T. E., Harris, R., Hoffman, C., & Potter, M. W. (1974). Parents as identifiers of giftedness, ignored but accurate. Gifted Child Quarterly, 18(3), 191–195. https://doi.org/10.1177/001698627401800318
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (6th ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Cross, T. L. (2011). Beliefs of supporters of gifted education. Gifted Child Today, 34(1), 24-25. https://doi.org/10.1177/107621751103400108
  • Cutts, N., & Moseley, N. (2004). Teaching the Bright and Gifted. İ. Ersevim (Çev). İstanbul: Özgür Yayınevi.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi ve öğretimi. In M. Şirin., A. Kulaksızoğlu., & A. Bilgili (Eds.) I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi seçilmiş makaleler kitabı [First Turkey gifted children congress selected article book] (pp. 265-275). Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çitil, M., & Ataman, A. (2018). İlköğretim Çağındaki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Davranışsal Özelliklerinin Eğitim Ortamlarına Yansıması ve Ortaya Çıkabilecek Sorunlar [The Reflection of the Primary Level Gifted Students’ Behavioral Characteristics to the Educational Settings and The Problems That may Arise]. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(1), 185-231. http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/462740
  • Davaslıgil, Ü. (1991). Üstün olma niteliğini kazanma [Achıevıng the qualıty of superıor]. Eğitim ve Bilim, 15(82), 62-67. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/6068/2241
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün yetenekli çocuklar durum tespiti komisyonu ön raporu [Gifted children situation detection commission preliminary report]. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Edwards, A. L. (1994). Techniques of attitude scale construction. Irvington Pub.Inc Feldhusen, J. F., Asher, J. W., & Hoover, S. M. (1984). Problems in the identification of giftedness, talent, or ability. Gifted Child Quarterly, 28(4), 149-151. https://doi.org/10.1177/001698628402800402
  • Freeman, J. (2013). The long-term effects of families and educational provision on gifted children. Educational and Child Psychology, 30(2), 7-17. http://meganmullaney.weebly.com/uploads/2/2/1/8/22184284/lteffectsoffamilies.pdf
  • Gagné, F. (1985). Giftedness and talent: Reexamining a reexamination of the definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3), 103-112. https://doi.org/10.1177/001698628502900302
  • Gottfredson, L. S. (1997). Mainstream science on intelligence: an editorial with 52 signatories, history, and bibliography. Intelligence 24, 13–23. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(97)90011-8
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli ögrencilerin fen ögretmenlerinin egitimine yönelik bir model önerisi [A model proposal for the education of science teachers of gifted students.]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 147-156. http://www.tuzyeksav.org.tr/wp-content/uploads/2015/09/gokdere-murat-salih-cepni-ustun-yetenekli-ogrencilerin-fen-ogretmenlerinin-egitimine-yonelik-bir-model-onerisi.pdf
  • Güçin, G. (2014). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekalılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi [Evaluation in terms of various variables of conducted academic studies on gifted and talented children in Turkey] (Tez Numarası: 383935) [Yüksek lisans tezi,Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Güçin, G., & Oruç, Ş. (2015). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekâlılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi [Evaluation of academic studies on gifted and talented children in Turkey in terms of various variables]. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 113-135. https://doi.org/10.17984/adyuebd.05095
  • Güler, N., & Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6(1), 627- 639. Güler, N., İlhan, M. & Taşdelen Teker, G. (2018). Comparing the scale values obtained from pairwise comparison scaling method and rasch analysis. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(1), 31-48. https://doi.org/10.17679/inuefd.400386
  • Güzeller, C. O, Eser, M. T., & Aksu, G. (2016). R programı ve Microsoft excel kullanılarak ikili karşılaştırma yöntemi uygulaması [Pair-wise comparasion method application via R project and Microsoft excel]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 96-108. https://doi.org/10.21031/epod.80072
  • Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood: The search for complexity and connection. Roeper Review, 26(2), 78-84. https://doi.org/10.1080/02783190409554246
  • Heldsinger, S., & Humphry, S. (2010). Using the method of pairwise comparison to obtain reliable teacher assessments. The Australian Educational Researcher, 37(2), 1-19. https://link.springer.com/article/10.1007/BF03216919
  • Heller, K. A. (2004). Identification of gifted and talented students. Psychology Science, 46(3), 302-323. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.538.4180&rep=rep1&type=pdf
  • Johnsen, S. (2018). Identifying gifted students: A practical guide. Prufrock Press.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (34th Edition). Nobel Yayınları. Kuru, A. (2017). 10-14 yaşları arasındaki üstün zekâya sahip çocukların etiketlenme durumunun benlik saygısına ve empati düzeyine etkisi [The labeling effects of gi̇fted children between 10 - 14 years old on self esteem and empathy levels] (Tez Numarası: 466290) [Doktora tezi, Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Levent, F. (2011). Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi [A study of the views and policies on gifted education]. (Tez Numarası: 298643) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maker, C., & Nielson, A. B. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. PRO-ED, Austin.
  • Marks, L. E., & Gescheider, G.A. (2002). Psychophysical Scaling. In , H., Pashler, Stevens' Handbook of Experimental Psychology, Methodology in Experimental Psychology (pp. 91-139). John Wiley & Sons, Inc.
  • Marland, Jr. S. P. (1972). Education of the gifted and talented: Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and background papers submitted to the U.S. Office of Education, 2 vols. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. (Government Documents Y4.L 11/2:G36).
  • Meador, K. (1996). Meeting the needs of young gifted students. Childhood education, 73(1), 6-9. https://doi.org/10.1080/00094056.1996.10521891
  • Metin, N. (1999). Üstün Yetenekli Çocuklar [Gifted Children]. Ankara: Özaşama Matbaacılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2013). Üstün yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı 2013-2017 [Gifted individuals strategy and implementation plan 2013-2017]. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. http://mebk12.meb.gov.tr/meb
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2017). Özel yetenekli çocuğum var [I have a gifted child.]. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Special Education Services Regulation]. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2019). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi [Instruction of science and art center]. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 392-419.
  • Mitchell, B. M. (1988). A strategy for the identification of the culturally different gifted/talented child. Roeper Review, 10(3), 163-165. https://doi.org/10.1080/02783198809553116
  • Morelock, M. J. (1996). On the nature of giftedness and talent: Imposing order on chaos. Roeper Review 19(1), 4-12. https://doi.org/10.1080/02783199609553774
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner’s theory of multiple intelligence. Roeper Review 18(4), 263–269. https://doi.org/10.1080/02783199609553756
  • Morris, C. G. (2002). Psikolojiyi anlamak [Understanding psychology]. (Belgin Ayvaşık ve Melike Sayıl, Çev.: 1st ed.). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. (Original work published 1995)
  • Nartgün, Z. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin önem düzeyinin ikili karşılaştırmalarla ölçeklenmesi [Scaling the importance level of teaching professional knowledge courses with pair-wise comparisons]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 161-176. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16583
  • Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J., Jr., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51(2), 77–101. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.77
  • Özbay, Y. (2019). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri [Gifted children and their families]. Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmeleri Genel Müdürlüğü. Retrieved from https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/4773/01_05_uestuen-yetenekli-%C3%A7ocuklar-kitab%C4%B1.pdf
  • Özmen, F., & Kömürlü, F. (2013). Türkiye’de üstün zekâlı ve yetenekli öğrencileri eğitimine ilişkin politika ve uygulamalar [Education Policies and Practices towards Gifted and Talented Students in Turkey]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 35-56. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16583
  • Parker, W. D., & Adkins, K. K. (1995). Perfectionism and the gifted. Roeper Review, 17(3), 173-175. https://doi.org/10.1080/02783199509553653
  • Pfeiffer, S. I. (2001). Professional psychology and the gifted: Emerging practice opportunities. Professional Psychology: Research and Practice, 32(2), 175-180. https://doi.org/10.1037/0735-7028.32.2.175
  • Renzulli, J. S. (1999). What is thing called giftedness, and how do we develop it? A twenty-five year perspective. Journal for the Education of Gifted, 23(1), 3-54. https://doi.org/10.1177/016235329902300102
  • Renzulli, J. S. (2011). What makes giftedness?: Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 92(8), 81–88. https://doi.org/10.1177/003172171109200821
  • Renzulli, J. S., Callahan, C. M., & Gubbins, E. J. (2014). Laying the base for the future: One Cornerstone of the Javits Act. Journal of Advanced Academics, 25, 338-348. https://doi.org/10.1177/1932202X14542686
  • Renzulli, J. S., Smith, L.H., White, A.J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., & Westberg, K. L. (2002). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students (Rev. ed.). Creative Learning Press.
  • Ross, P. O. C. (1993). National excellence: A case for developing America’s talent. Office of Educational Research and Improvement, US Department of Education Press.
  • Sak, U. (2016). Zeka ve gelişimi [Intelligence and development of intelligence]. In C. Bayrak (Ed.), Eğitim psikolojisi (pp.102-124). Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Saranlı, A. G. ve Metin, N. (2012). Üstün yetenekli çocuklarda gözlenen sosyal duygusal sorunlar [Social-emotional problems observed in gifted children]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45 (1), 139-163.
  • Schiever, S. W. (1985). Creative personality characteristics and dimensions of mental functioning in gifted adolescents. Roeper Review, 7(4), 223-226. https://doi.org/10.1080/02783198509552901
  • Silverman, L. K. (1993). A developmental model for counseling the gifted. In L. K. Silverman (Ed.), Counseling the gifted and talented (pp. 51-78). Love Publishing Company.
  • Silverman, L. K. (1999). Perfectionism. Gifted Education International, 13(3), 216-225. https://doi.org/10.1177/026142949901300303
  • Silverman, L. K. (2003). Characteristics of giftedness scale: research and review of the literature. The Gifted Development Center, 1452, 1-9. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.620.7480&rep=rep1&type=pdf
  • Silverman, L. K. (2007). Perfectionism: The crucible of giftedness. Gifted Education International, 23(3), 233-245 https://doi.org/10.1177/026142940702300304
  • Silverman, L. K., Chitwood, D. G., & Waters, J. L. (1986). Young gifted children: Can parents identify giftedness?. Topics in Early Childhood Special Education, 6(1), 23-38. https://doi.org/10.1177/027112148600600106
  • Smutny, J., F. (1997). Teaching young gifted chidren in the regular clasrooms. ED445422 2000-05-00, ERIC Digest.E 595. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445422.pdf
  • Stephens, K. R., & Karnes F. A. (2000). State definitions for the gifted and talented revisited. Exceptional Children, 66(2), 219-238. https://doi.org/10.1177/001440290006600206
  • Sternberg, R. J. (1986). A triarchic theory of intellectual giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 223-243). Cambridge University Press.
  • Swanson, H. L. (1992). The relationship between metacognition and problem solving in gifted children. Roeper Review, 15(1), 43-48. https://doi.org/10.1080/02783199209553457
  • Terman, L.M. (1925). Genetic studies of genius, mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.
  • Torrance, E. P., & Goff, K. (1990). Fostering academic creativity in gifted students. Reston, VA: ERIC Clearinghouse. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED321489.pdf
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri [Scaling techniques] (1st ed.). ÖSYM Yayınları.
  • Tuttle, F. B., Becker, L.A., & Sousa, J.A. (1988). Characteristics and identification of gifted and talented students (3rd ed.). NEA Professional Library Press.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi [Grand National Assembly of Turkey] (2012). Üstün yetenekli çocukların keşfi, eğitimleriyle ilgili sorunların tespiti ve ülkemizin gelişimine katkı sağlayacak etkin istihdamlarının sağlanması amacıyla kurulan meclis araştırması komisyonu raporu
  • [The report of the Parliamentary research commission established to discover gifted children, to identify problems related to their education and to provide effective employment that will contribute to the development of our country.]. Ankara: TBMM. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/bitstream/handle/11543/129/ss427.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Webb, T.J., Meckstroth, A.E., & Tolan, S.S. (1982). Guiding the Gifted Child: Guiding the Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Ohio Psychology Publishing.
  • Winebrenner, S. (2001). Teaching gifted kids in the regular classroom: Strategies and techniques every teacher can use to meet the academic needs of the gifted and talented. Free Spirit Publishing.

Scaling Gifted Children’s Dominant Characteristics Using Pair-Wise Comparison Method

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 439 - 463, 01.06.2021
https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.695240

Öz

Introduction: In this study, it is aimed to conduct a scaling study to determine the dominant characteristics of gifted children who attend Science and Art Centers (SAC). In this scaling study, the opinions of the parents of the children identified with gifted/talented were taken.

Method: The dominant characteristics of gifted children were collected under eight statements by the researchers. Data were collected from 204 parents who voluntarily participated in the descriptive research.

Results: At the end of the scaling process with the Case V and Case III Full Data Matrix, it was seen that the parents ranked the dominant characteristics in gifted children as strong curiosity, keen powers of observation ability, vivid imagination, high degree of creativity, rapid learning ability, good problem solving / reasoning ability, extensive vocabulary, and perfectionism, respectively.

Conclusion and Discussion: At the end of the research, it has been determined that the stimulus sequences obtained by the Case V and Case III equations are completely consistent with each other. When the scale values are examined, it is seen that the intervals of the scale values obtained from the Case III equation are wider than the Case V equation. The scale values obtained from the Case III equation are higher than the scale values obtained from the Case V equation.

Kaynakça

  • Acar Güvendir, M., & Özer Özkan, Y. (2013). İki ölçekleme yönteminin karşılaştırılması: İkili karşılaştırma ve sıralama yargıları [A comparison of two scaling methods: pair wise comparison and rank-order judgments scaling]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(1), 105-119. http://dx.doi.org/10.12973/jesr.2013.316a
  • Ackerman, C. M. (1997). Identifying gifted adolescents using personality characteristics: Dabrowski's overexcitabilities. Roeper Review, 19(4), 229-236. https://doi.org/10.1080/02783199709553835
  • Akarsu, F. (2004). Üstün yetenekliler. In M. R. Şirin, A. Kulaksızoğlu, & A. E. Bilgili (Eds.). I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi seçilmiş makaleler kitabı [First Turkey gifted children congress selected article book] (pp., 127-154). Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Aksu, G. ve Doğan, N. (2015). Öğretim yöntem ve tekniklerinin öğrenci görüşlerine göre ikili karşılaştırma yöntemiyle ölçeklenmesi [Scaling of teaching methods and techniques which is used in education environment according to the students opinions by pair-wise comparasion method]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6 (2), 194-206. https://doi.org/10.21031/epod.87629
  • Albayrak Sarı, A., & Gelbal, S. (2015). İkili karşılaştırmalar yargılarına ve sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yaklaşımlarının karşılaştırılması [A comparison of scaling procedures based on pair-wise comparison and rank-order judgments scaling]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 126-141. https://doi.org/10.21031/epod.30288
  • Altun, A., & Gelbal S. (2014). Öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntem veya araçlarının ikili karşılaştırma yöntemiyle belirlenmesi [Determining teachers’ measurement tools or techniques via pair-wise comparison method]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(2), 200-209. https://doi.org/10.21031/epod.09064
  • Anıl, D., & Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek [An example of the scaling study by pair-wise comparison method]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 30, 30-36.
  • Ataman, A. (1998). Özel eğitim: Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler [Special education: Gifted and talented]. (ss.173 – 194) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ataman, A. (2004). Üstün zekâlı ve üstün özel yetenekli çocuklar [Gifted Children]. Üstün yetenekli çocuklar, 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Bilgiç, N., Taştan, A., Kurukaya, G., Kaya, K., Avonoğlu, O., & Topal, T. (2013). Özel yetenekli bireylerin eğitimi strateji ve uygulama kılavuzu [Training strategy and implementation guide for gifted and talented individuals]. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgili, A. E. (2000). Üstün yetenekli çocuklarin eğitimi sorunu-sosyal sorumluluk yaklaşımı [Education problem of gifted children-social responsibility approach]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 59-74.
  • Boake, C. (2002). From the Binet–Simon to the Wechsler–Bellevue: tracing the history of intelligence testing. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 24(3), 383-405. https://doi.org/10.1076/jcen.24.3.383.981
  • Borland, J. H. (2005). Gifted education without gifted children: The case for no conception of giftedness. In R. J. Stenberg & J. E. Davidson, Conception of giftedness (2nd ed., pp. 1-19). Cambridge University Press.
  • Bouchard, L. L. (2004). An instrument for the measure of Dabrowskian overexcitabilities to identify gifted elementary students. Gifted Child Quarterly, 48(4), 339-350. https://doi.org/10.1177/001698620404800407
  • Boydak, Ş. (2019). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin mükemmeliyetçiliklerinin, empati düzeyleri ve algılanan anne baba davranış biçimleri ile ilişkisinin incelenmesi [Investigation of the relationship between perfectionism, empathy levels and perceived parenting behaviors of gifted and talented secondary school students]. (Tez Numarası: 585685) [Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Brown, S. W., Renzulli, J. S., Gubbins, E. J., Siegle, D., Zhang, W., & Chen, C. H. (2005). Assumptions underlying the identification of gifted and talented students. Gifted Child Quarterly, 49(1), 68-79. https://doi.org/10.1177/001698620504900107
  • Buckley, K. C. P. (1994). Parent’s views on education for the gifted. Roeper Review, 16(3), 215–216. https://doi.org/10.1080/02783199409553578
  • Ciha, T. E., Harris, R., Hoffman, C., & Potter, M. W. (1974). Parents as identifiers of giftedness, ignored but accurate. Gifted Child Quarterly, 18(3), 191–195. https://doi.org/10.1177/001698627401800318
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school (6th ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Cross, T. L. (2011). Beliefs of supporters of gifted education. Gifted Child Today, 34(1), 24-25. https://doi.org/10.1177/107621751103400108
  • Cutts, N., & Moseley, N. (2004). Teaching the Bright and Gifted. İ. Ersevim (Çev). İstanbul: Özgür Yayınevi.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların eğitimi ve öğretimi. In M. Şirin., A. Kulaksızoğlu., & A. Bilgili (Eds.) I. Türkiye üstün yetenekli çocuklar kongresi seçilmiş makaleler kitabı [First Turkey gifted children congress selected article book] (pp. 265-275). Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çitil, M., & Ataman, A. (2018). İlköğretim Çağındaki Üstün Yetenekli Öğrencilerin Davranışsal Özelliklerinin Eğitim Ortamlarına Yansıması ve Ortaya Çıkabilecek Sorunlar [The Reflection of the Primary Level Gifted Students’ Behavioral Characteristics to the Educational Settings and The Problems That may Arise]. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 38(1), 185-231. http://www.gefad.gazi.edu.tr/tr/download/article-file/462740
  • Davaslıgil, Ü. (1991). Üstün olma niteliğini kazanma [Achıevıng the qualıty of superıor]. Eğitim ve Bilim, 15(82), 62-67. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/6068/2241
  • Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün yetenekli çocuklar durum tespiti komisyonu ön raporu [Gifted children situation detection commission preliminary report]. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Edwards, A. L. (1994). Techniques of attitude scale construction. Irvington Pub.Inc Feldhusen, J. F., Asher, J. W., & Hoover, S. M. (1984). Problems in the identification of giftedness, talent, or ability. Gifted Child Quarterly, 28(4), 149-151. https://doi.org/10.1177/001698628402800402
  • Freeman, J. (2013). The long-term effects of families and educational provision on gifted children. Educational and Child Psychology, 30(2), 7-17. http://meganmullaney.weebly.com/uploads/2/2/1/8/22184284/lteffectsoffamilies.pdf
  • Gagné, F. (1985). Giftedness and talent: Reexamining a reexamination of the definitions. Gifted Child Quarterly, 29(3), 103-112. https://doi.org/10.1177/001698628502900302
  • Gottfredson, L. S. (1997). Mainstream science on intelligence: an editorial with 52 signatories, history, and bibliography. Intelligence 24, 13–23. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(97)90011-8
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2003). Üstün yetenekli ögrencilerin fen ögretmenlerinin egitimine yönelik bir model önerisi [A model proposal for the education of science teachers of gifted students.]. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 147-156. http://www.tuzyeksav.org.tr/wp-content/uploads/2015/09/gokdere-murat-salih-cepni-ustun-yetenekli-ogrencilerin-fen-ogretmenlerinin-egitimine-yonelik-bir-model-onerisi.pdf
  • Güçin, G. (2014). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekalılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi [Evaluation in terms of various variables of conducted academic studies on gifted and talented children in Turkey] (Tez Numarası: 383935) [Yüksek lisans tezi,Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Güçin, G., & Oruç, Ş. (2015). Türkiye’de üstün yetenekliler ve üstün zekâlılar alanında yapılmış akademik çalışmaların çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi [Evaluation of academic studies on gifted and talented children in Turkey in terms of various variables]. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 113-135. https://doi.org/10.17984/adyuebd.05095
  • Güler, N., & Anıl, D. (2009). Scaling through pair-wise comparison method in required characteristics of students applying for post graduate programs. International Journal of Human Sciences, 6(1), 627- 639. Güler, N., İlhan, M. & Taşdelen Teker, G. (2018). Comparing the scale values obtained from pairwise comparison scaling method and rasch analysis. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(1), 31-48. https://doi.org/10.17679/inuefd.400386
  • Güzeller, C. O, Eser, M. T., & Aksu, G. (2016). R programı ve Microsoft excel kullanılarak ikili karşılaştırma yöntemi uygulaması [Pair-wise comparasion method application via R project and Microsoft excel]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 96-108. https://doi.org/10.21031/epod.80072
  • Harrison, C. (2004). Giftedness in early childhood: The search for complexity and connection. Roeper Review, 26(2), 78-84. https://doi.org/10.1080/02783190409554246
  • Heldsinger, S., & Humphry, S. (2010). Using the method of pairwise comparison to obtain reliable teacher assessments. The Australian Educational Researcher, 37(2), 1-19. https://link.springer.com/article/10.1007/BF03216919
  • Heller, K. A. (2004). Identification of gifted and talented students. Psychology Science, 46(3), 302-323. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.538.4180&rep=rep1&type=pdf
  • Johnsen, S. (2018). Identifying gifted students: A practical guide. Prufrock Press.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method] (34th Edition). Nobel Yayınları. Kuru, A. (2017). 10-14 yaşları arasındaki üstün zekâya sahip çocukların etiketlenme durumunun benlik saygısına ve empati düzeyine etkisi [The labeling effects of gi̇fted children between 10 - 14 years old on self esteem and empathy levels] (Tez Numarası: 466290) [Doktora tezi, Okan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Levent, F. (2011). Üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik görüş ve politikaların incelenmesi [A study of the views and policies on gifted education]. (Tez Numarası: 298643) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maker, C., & Nielson, A. B. (1996). Curriculum development and teaching strategies for gifted learners. PRO-ED, Austin.
  • Marks, L. E., & Gescheider, G.A. (2002). Psychophysical Scaling. In , H., Pashler, Stevens' Handbook of Experimental Psychology, Methodology in Experimental Psychology (pp. 91-139). John Wiley & Sons, Inc.
  • Marland, Jr. S. P. (1972). Education of the gifted and talented: Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and background papers submitted to the U.S. Office of Education, 2 vols. Washington, DC: U.S. Government Printing Office. (Government Documents Y4.L 11/2:G36).
  • Meador, K. (1996). Meeting the needs of young gifted students. Childhood education, 73(1), 6-9. https://doi.org/10.1080/00094056.1996.10521891
  • Metin, N. (1999). Üstün Yetenekli Çocuklar [Gifted Children]. Ankara: Özaşama Matbaacılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2013). Üstün yetenekli bireyler strateji ve uygulama planı 2013-2017 [Gifted individuals strategy and implementation plan 2013-2017]. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. http://mebk12.meb.gov.tr/meb
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2017). Özel yetenekli çocuğum var [I have a gifted child.]. Ankara: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Special Education Services Regulation]. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm Milli Eğitim Bakanlığı [Ministry of National Education [MoNE]] (2019). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi [Instruction of science and art center]. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 392-419.
  • Mitchell, B. M. (1988). A strategy for the identification of the culturally different gifted/talented child. Roeper Review, 10(3), 163-165. https://doi.org/10.1080/02783198809553116
  • Morelock, M. J. (1996). On the nature of giftedness and talent: Imposing order on chaos. Roeper Review 19(1), 4-12. https://doi.org/10.1080/02783199609553774
  • Morgan, H. (1996). An analysis of Gardner’s theory of multiple intelligence. Roeper Review 18(4), 263–269. https://doi.org/10.1080/02783199609553756
  • Morris, C. G. (2002). Psikolojiyi anlamak [Understanding psychology]. (Belgin Ayvaşık ve Melike Sayıl, Çev.: 1st ed.). Türk Psikologlar Derneği Yayınları. (Original work published 1995)
  • Nartgün, Z. (2006). Öğretmenlik meslek bilgisi derslerinin önem düzeyinin ikili karşılaştırmalarla ölçeklenmesi [Scaling the importance level of teaching professional knowledge courses with pair-wise comparisons]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 161-176. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16583
  • Neisser, U., Boodoo, G., Bouchard, T. J., Jr., Boykin, A. W., Brody, N., Ceci, S. J., Halpern, D. F., Loehlin, J. C., Perloff, R., Sternberg, R. J., & Urbina, S. (1996). Intelligence: Knowns and unknowns. American Psychologist, 51(2), 77–101. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.2.77
  • Özbay, Y. (2019). Üstün yetenekli çocuklar ve aileleri [Gifted children and their families]. Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmeleri Genel Müdürlüğü. Retrieved from https://www.ailevecalisma.gov.tr/media/4773/01_05_uestuen-yetenekli-%C3%A7ocuklar-kitab%C4%B1.pdf
  • Özmen, F., & Kömürlü, F. (2013). Türkiye’de üstün zekâlı ve yetenekli öğrencileri eğitimine ilişkin politika ve uygulamalar [Education Policies and Practices towards Gifted and Talented Students in Turkey]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 35-56. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/16583
  • Parker, W. D., & Adkins, K. K. (1995). Perfectionism and the gifted. Roeper Review, 17(3), 173-175. https://doi.org/10.1080/02783199509553653
  • Pfeiffer, S. I. (2001). Professional psychology and the gifted: Emerging practice opportunities. Professional Psychology: Research and Practice, 32(2), 175-180. https://doi.org/10.1037/0735-7028.32.2.175
  • Renzulli, J. S. (1999). What is thing called giftedness, and how do we develop it? A twenty-five year perspective. Journal for the Education of Gifted, 23(1), 3-54. https://doi.org/10.1177/016235329902300102
  • Renzulli, J. S. (2011). What makes giftedness?: Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 92(8), 81–88. https://doi.org/10.1177/003172171109200821
  • Renzulli, J. S., Callahan, C. M., & Gubbins, E. J. (2014). Laying the base for the future: One Cornerstone of the Javits Act. Journal of Advanced Academics, 25, 338-348. https://doi.org/10.1177/1932202X14542686
  • Renzulli, J. S., Smith, L.H., White, A.J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., & Westberg, K. L. (2002). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students (Rev. ed.). Creative Learning Press.
  • Ross, P. O. C. (1993). National excellence: A case for developing America’s talent. Office of Educational Research and Improvement, US Department of Education Press.
  • Sak, U. (2016). Zeka ve gelişimi [Intelligence and development of intelligence]. In C. Bayrak (Ed.), Eğitim psikolojisi (pp.102-124). Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Saranlı, A. G. ve Metin, N. (2012). Üstün yetenekli çocuklarda gözlenen sosyal duygusal sorunlar [Social-emotional problems observed in gifted children]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45 (1), 139-163.
  • Schiever, S. W. (1985). Creative personality characteristics and dimensions of mental functioning in gifted adolescents. Roeper Review, 7(4), 223-226. https://doi.org/10.1080/02783198509552901
  • Silverman, L. K. (1993). A developmental model for counseling the gifted. In L. K. Silverman (Ed.), Counseling the gifted and talented (pp. 51-78). Love Publishing Company.
  • Silverman, L. K. (1999). Perfectionism. Gifted Education International, 13(3), 216-225. https://doi.org/10.1177/026142949901300303
  • Silverman, L. K. (2003). Characteristics of giftedness scale: research and review of the literature. The Gifted Development Center, 1452, 1-9. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.620.7480&rep=rep1&type=pdf
  • Silverman, L. K. (2007). Perfectionism: The crucible of giftedness. Gifted Education International, 23(3), 233-245 https://doi.org/10.1177/026142940702300304
  • Silverman, L. K., Chitwood, D. G., & Waters, J. L. (1986). Young gifted children: Can parents identify giftedness?. Topics in Early Childhood Special Education, 6(1), 23-38. https://doi.org/10.1177/027112148600600106
  • Smutny, J., F. (1997). Teaching young gifted chidren in the regular clasrooms. ED445422 2000-05-00, ERIC Digest.E 595. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED445422.pdf
  • Stephens, K. R., & Karnes F. A. (2000). State definitions for the gifted and talented revisited. Exceptional Children, 66(2), 219-238. https://doi.org/10.1177/001440290006600206
  • Sternberg, R. J. (1986). A triarchic theory of intellectual giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 223-243). Cambridge University Press.
  • Swanson, H. L. (1992). The relationship between metacognition and problem solving in gifted children. Roeper Review, 15(1), 43-48. https://doi.org/10.1080/02783199209553457
  • Terman, L.M. (1925). Genetic studies of genius, mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.
  • Torrance, E. P., & Goff, K. (1990). Fostering academic creativity in gifted students. Reston, VA: ERIC Clearinghouse. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED321489.pdf
  • Turgut, M. F., & Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri [Scaling techniques] (1st ed.). ÖSYM Yayınları.
  • Tuttle, F. B., Becker, L.A., & Sousa, J.A. (1988). Characteristics and identification of gifted and talented students (3rd ed.). NEA Professional Library Press.
  • Türkiye Büyük Millet Meclisi [Grand National Assembly of Turkey] (2012). Üstün yetenekli çocukların keşfi, eğitimleriyle ilgili sorunların tespiti ve ülkemizin gelişimine katkı sağlayacak etkin istihdamlarının sağlanması amacıyla kurulan meclis araştırması komisyonu raporu
  • [The report of the Parliamentary research commission established to discover gifted children, to identify problems related to their education and to provide effective employment that will contribute to the development of our country.]. Ankara: TBMM. https://acikerisim.tbmm.gov.tr/xmlui/bitstream/handle/11543/129/ss427.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Webb, T.J., Meckstroth, A.E., & Tolan, S.S. (1982). Guiding the Gifted Child: Guiding the Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Ohio Psychology Publishing.
  • Winebrenner, S. (2001). Teaching gifted kids in the regular classroom: Strategies and techniques every teacher can use to meet the academic needs of the gifted and talented. Free Spirit Publishing.
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Büyükkıdık 0000-0003-4335-2949

Ayşe Şimşek 0000-0002-6230-3969

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Büyükkıdık, S., & Şimşek, A. (2021). Scaling Gifted Children’s Dominant Characteristics Using Pair-Wise Comparison Method. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 22(2), 439-463. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.695240




The content of the Journal of Special Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence. 

download 13337  download         download