Yıl 2021, Cilt 14 , Sayı 2, Sayfalar 500 - 504 2021-04-01

Lithium-induced acneiform eruptions
Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu

Koray SOYTÜRK [1] , Cicek HOCAOGLU [2]


Lithium is the drug of choice in the treatment of bipolar mood disorders. Lithium, which causes neutrophilic infiltration, can have negative consequences on the skin. Dermatological side effects such as acne, psoriasis, hair loss, thinning hair, itching, folliculitis and maculopapular rash may occur during lithium use. Acne, especially due to lithium use, is one of the most frequently reported dermatological side effects. However, these side effects may not be questioned or noticed in clinical practice. Regarding the diagnosis of lithium-induced acne development, the history of drug intake, the sudden onset and an unusual age of onset, as well as the initiation of lithium therapy, the drug dose, the duration of the treatment, the absence of other triggering factors, and the clinical relationship between the administration of the drug and the onset of acne should be examined in detail. In our study, a 27-year-old female patient with bipolar disorder using lithium treatment and who developed widespread acne as a result of increasing the drug dose was presented in the light of literature findings. Acne development due to lithium use may be a problem for patients and may affect treatment compliance. Clinicians are advised to carefully monitor dermatological side effects in patients receiving lithium therapy.
Lityum bipolar duygudurum bozukluklarının tedavisinde en çok tercih edilen ilaçtır. Nötrofilik infiltrasyona neden olan lityum, deri üzerinde olumsuz sonuçlara neden olabilir. Lityum kullanımı sırasında akne, psöriyazis, saç dökülmesi, saçlarda incelme, kaşıntı, folikülit ve makülopapüler döküntü gibi dermatolojik yan etkiler ortaya çıkabilir. Özellikle lityum kullanımına bağlı gelişen akne, en sık bildirilen dermatolojik yan etkilerin başında gelir. Ancak, klinik uygulamalarda bu yan etkiler sorgulanmayabilir ya da fark edilmeyebilir. Lityuma bağlı akne gelişiminin tanısı ile ilgili olarak ilaç alım öyküsü, ani başlangıç ve olağandışı bir başlangıç yaşının yanı sıra lityum tedavisinin başlangıcı, ilaç dozu, tedavi süresi, diğer tetikleyici faktörlerin yokluğu ve ilacın verilmesi ile akne başlangıcı arasındaki klinik ilişkinin ayrıntılı olarak incelenmesi gerekir. Çalışmamızda bipolar bozukluk tanısı ile lityum tedavisi kullanan ve ilaç dozunun arttırılması sonucu yaygın akne gelişimi izlenen 27 yaşındaki kadın hasta literatür bulguları eşliğinde sunulmuştur. Lityum kullanımına bağlı akne gelişimi hastalar için sorun olabilir ve tedavi uyumunu etkileyebilir. Klinisyenlerin lityum tedavisi alan hastalarda dermatolojik yan etkileri dikkatle izlenmeleri önerilir.
  • 1. Scarfi F, Arunachalam M. Lithium acne. CMAJ 2013;185:1525. https://doi.org/10.1503/cmaj.130009
  • 2. Chan HHL, Wing Y, Su R, Van Krevel CV, Lee S. A control study of the cutaneous side effects of chronic lithium therapy. J Affect Disord. 2000;57:107-113. https://doi.org/10.1016/s0165-0327(99)00064-6.
  • 3. Zaenglein AI, Graber EM, Thiboutot DM, Strauss JS. Acne vulgaris and acneiform eruptions. In: Wolff K, Goldsmith LA, Katz SI, Gilchrest BA, Paller AS, Leffell DJ, editors. Fitzpatrick’s Dermatology in General Medicine. (7th ed). New York: McGraw Hill. 2008:690-703.
  • 4. Momin SB, Peterson A, Del Rosso JQ. A status report on drug-associated acne and acneiform eruptions. J Drugs Dermatol 2010;9:627-636.
  • 5. Lambert D, Beer F, Gisselman R, Bouilly D, Chapuis JL. Manifestations cutanées des thérapeutiques par le lithium [Cutaneous lesions due to lithium therapy (author's transl)]. Ann Dermatol Venereol. 1982;109:19-24.
  • 6.Özlü E, Baykan A, Ertaş R. Akne vulgaris etyopatogenezine genel bakış. DÜ Sağlık Bil Enst Derg 2018; 8: 44-51.
  • 7. Oztas P, Aksakal AB, Oztas MO, Onder M. Severe acne with lithium. Ann Pharmacother 2001;35:961-962. https://doi.org/10.1345/aph.10323.
  • 8. Gupta MA, Gupta AK. Depression and suicidal ideation in dermatology patients with acne, alopecia areata, atopic dermatitis and psoriasis. Br J Dermatol 1998;139:846-850. https://doi.org/10.1046/j.1365-2133.1998.02511.x
  • 9. Sarantidis D, Waters B. A review and controlled study of cutaneous conditions associated with lithium carbonate. Br J Psychiatry.1983;143:42-50. https://doi.org/10.1192/bjp.143.1.42.
  • 10. Yeung CK, Chan HHL. Cutaneous adverse effects of lithium: epidemiology and management. Am J Clin Dermatol 2004;5:3-8. https://doi.org/10.2165/00128071-200405010-00002
  • 11. Kanzaki T. Acneiform eruption induced by lithium carbonate. J Dermatol 1991;18:481-483. https://doi.org/10.1111/j.1346-8138.1991.tb03119.x
  • 12. Vacaflor L, Lehmann HE, Ban TA. Side effects and teratogenicity of lithium carbonate treatment. J Clin Pharmacol J New Drugs 1970;10:387-389.
  • 13. Albrecht G. Unerwünschte wirkungen von lithium an der haut [Undesirable skin reactions to lithium]. Hautarzt 1985;36:77-82.
  • 14. Du-Thanh A, Kluger N, Bensalleh H, Guillot B. Drug-induced acneiform eruption. Am J Clin Dermatol 2011;12:233-245. https://doi.org/10.2165/11588900-000000000-00000
  • 15. Borovaya A, Olisova O, Ruzicka T, Sárdy M. Does isotretinoin therapy of acne cure or cause depression?. Int J Dermatol 2013;52:1040-1052. https://doi.org/10.1111/ijd.12169
Birincil Dil tr
Konular Psikiyatri
Yayınlanma Tarihi Nisan 2021
Bölüm Olgu Sunumu
Yazarlar

Orcid: 0000-0001-7008-6928
Yazar: Koray SOYTÜRK (Sorumlu Yazar)
Kurum: RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ, TIP FAKÜLTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0001-6613-4317
Yazar: Cicek HOCAOGLU
Kurum: RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 1 Nisan 2021

Bibtex @olgu sunumu { patd783011, journal = {Pamukkale Tıp Dergisi}, issn = {}, eissn = {1308-0865}, address = {Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Eğitim Blokları Kınıklı kampüsü 20070 Kınıklı, Denizli}, publisher = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2021}, volume = {14}, pages = {500 - 504}, doi = {10.31362/patd.783011}, title = {Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu}, key = {cite}, author = {Soytürk, Koray and Hocaoglu, Cicek} }
APA Soytürk, K , Hocaoglu, C . (2021). Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu . Pamukkale Tıp Dergisi , 14 (2) , 500-504 . DOI: 10.31362/patd.783011
MLA Soytürk, K , Hocaoglu, C . "Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu" . Pamukkale Tıp Dergisi 14 (2021 ): 500-504 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/patd/issue/60284/783011>
Chicago Soytürk, K , Hocaoglu, C . "Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu". Pamukkale Tıp Dergisi 14 (2021 ): 500-504
RIS TY - JOUR T1 - Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu AU - Koray Soytürk , Cicek Hocaoglu Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.31362/patd.783011 DO - 10.31362/patd.783011 T2 - Pamukkale Tıp Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 500 EP - 504 VL - 14 IS - 2 SN - -1308-0865 M3 - doi: 10.31362/patd.783011 UR - https://doi.org/10.31362/patd.783011 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Pamukkale Tıp Dergisi Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu %A Koray Soytürk , Cicek Hocaoglu %T Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu %D 2021 %J Pamukkale Tıp Dergisi %P -1308-0865 %V 14 %N 2 %R doi: 10.31362/patd.783011 %U 10.31362/patd.783011
ISNAD Soytürk, Koray , Hocaoglu, Cicek . "Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu". Pamukkale Tıp Dergisi 14 / 2 (Nisan 2021): 500-504 . https://doi.org/10.31362/patd.783011
AMA Soytürk K , Hocaoglu C . Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu. Pam Tıp Derg. 2021; 14(2): 500-504.
Vancouver Soytürk K , Hocaoglu C . Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu. Pamukkale Tıp Dergisi. 2021; 14(2): 500-504.
IEEE K. Soytürk ve C. Hocaoglu , "Lityum kullanımına bağlı gelişenakneiform ilaç erüpsiyonu", Pamukkale Tıp Dergisi, c. 14, sayı. 2, ss. 500-504, Nis. 2021, doi:10.31362/patd.783011