Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıbbi radyasyon ve radyasyon güvenliği hakkında bilgi düzeyleri

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 3, 461 - 466, 01.07.2022
https://doi.org/10.31362/patd.997289

Öz

Amaç: Amacımız Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin, tıbbi radyasyon ve radyasyon güvenliği hakkındaki bilgi düzeylerini değerlendirmektir.
Gereç ve yöntem: Tanımlayıcı nitelikte kesitsel özellikteki bu çalışmada, veriler anket yöntemiyle, Nisan 2021-Temmuz 2021 tarihleri tarihleri arasında elde edilmiştir. Çalışma, pandemi döneminde Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin gönüllü olarak Google form üzerinden anket sorularını cevaplandırması şeklinde yapılmıştır. Veri toplama formu 24 sorudan oluşmaktaydı. 22 soru katılımcıların radyasyon güvenliği ve radyasyon bilgi düzeylerini değerlendirmeye yönelik hazırlanmıştı.
Bulgular: Çalışma grubunu oluşturan Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencileri (n=83 öğrenci, 62 kadın, 21 erkek) tıp fakültesi öğrenim sürelerine göre iki gruba ayrılmıştır. Görüntüleme yöntemlerinin radyasyon içeriği hakkındaki sorulara çalışma grubu, röntgende %96,4, Bilgisayarlı Tomografi’de %83,1, mamografide %66,3 ve anjiyografide %44,6 oranında doğru cevap vermiştir. Mamografi ve BT hakkında verilen cevaplarda ileri sınıf öğrencilerin daha başarılı oldukları bulunmuştur. Tıp fakültesi öğrencilerinin veri toplama formuna radyasyon güvenliği hakkında verdikleri cevaplar açısından 1-2. sınıflar ile 3-5. sınıflar arasında anlamlı farklılık saptanmadı.
Sonuç: Pandemi döneminde dijitalleşen öğrenim sisteminde, tıp eğitimi müfredatında radyasyon güvenliği hakkındaki ders sayılarının arttırılması, gelecekte tıp fakültesi öğrencilerinin görüntüleme yöntemlerini kullanırken daha duyarlı ve daha güvenli olmalarını sağlayacaktır.

Kaynakça

  • 1- Larson DB, Johnson LW, Schnell BM, Salisbury SR, Forman HP. National trends in CT use in the emergency department: 1995-2007. Radiology 2011;258:164-173. https://doi.org/10.1148/radiol.10100640
  • 2- Kirsch TD, Hsieh YH, Horana L, Holtzclaw SG, Silverman M, Chanmugam A. Computed tomography scan utilization in emergency departments: a multi-state analysis. J Emerg Med 2011;41:302-309. https://doi.org/10.1016/j.jemermed.2010.06.030
  • 3- Shiralkar S, Rennie A, Snow M, Galland RB, Lewis MH, Gower-Thomas K. Doctors' knowledge of radiation exposure: questionnaire study. BMJ 2003;327:371-372. https://doi.org/10.1136/bmj.327.7411.371

Pamukkale University Faculty of Medicine students' level of knowledge about medical radiation and radiation safety

Yıl 2022, Cilt: 15 Sayı: 3, 461 - 466, 01.07.2022
https://doi.org/10.31362/patd.997289

Öz

Purpose: Our aim is to evaluate the level of knowledge of Pamukkale University Faculty of Medicine students about medical radiation and radiation safety.
Materials and methods: In the descriptive and cross-sectional study, the data were obtained by survey method between April 2021 and July 2021. The study was conducted in the form of voluntary survey questions answered by Pamukkale University Faculty of Medicine students via the Google form during the pandemic period. The data collection form consisted of 24 questions. 22 questions were prepared to evaluate the radiation safety and radiation knowledge levels of the participants.
Results: Pamukkale University Faculty of Medicine students (n=83 students, 62 females, 21 males) constituting the study group were divided into two groups according to the duration of their medical school education period. The study group answered the questions about the radiation content of imaging modalities correctly in 96.4% in X-ray, 83.1% in Computed Tomography, 66.3% in mammography and 44.6% in angiography. It was found that advanced students were more successful in the answers given about mammography and CT. There was no significant difference between 1-2 classes and 3-5 classes in terms of the answers given by the medical faculty students to the data collection form about radiation safety.
Conclusion: Increasing the number of courses on radiation safety in the medical education curriculum in the digitized learning system during the pandemic period will allow medical school students to be more sensitive and safer when using imaging methods in the future.

Kaynakça

  • 1- Larson DB, Johnson LW, Schnell BM, Salisbury SR, Forman HP. National trends in CT use in the emergency department: 1995-2007. Radiology 2011;258:164-173. https://doi.org/10.1148/radiol.10100640
  • 2- Kirsch TD, Hsieh YH, Horana L, Holtzclaw SG, Silverman M, Chanmugam A. Computed tomography scan utilization in emergency departments: a multi-state analysis. J Emerg Med 2011;41:302-309. https://doi.org/10.1016/j.jemermed.2010.06.030
  • 3- Shiralkar S, Rennie A, Snow M, Galland RB, Lewis MH, Gower-Thomas K. Doctors' knowledge of radiation exposure: questionnaire study. BMJ 2003;327:371-372. https://doi.org/10.1136/bmj.327.7411.371
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Radyoloji ve Organ Görüntüleme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vefa Çakmak 0000-0001-7002-5594

Çiğdem Akış Bu kişi benim 0000-0003-0586-4476

Merve Koç Bu kişi benim 0000-0003-1148-0313

Betül Güngör Bu kişi benim 0000-0002-8648-280X

Duygu Tuncel Bu kişi benim 0000-0002-8013-0619

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 26 Eylül 2021
Kabul Tarihi 9 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

AMA Çakmak V, Akış Ç, Koç M, Güngör B, Tuncel D. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıbbi radyasyon ve radyasyon güvenliği hakkında bilgi düzeyleri. Pam Tıp Derg. Temmuz 2022;15(3):461-466. doi:10.31362/patd.997289
Creative Commons Lisansı
Pamukkale Tıp Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır