This study aims to understand what kind of ethical dilemmas middle school teachers face with. The study was designed as phenomenological research which is one of the qualitative research designs. A maximum variation sampling technique was used to select the participants. Information Technologies and Software, Religion Culture and Ethics, Science, Visual Arts, English, Mathematics, Musical Arts, Social Sciences, Guidance, and Psychological Counseling, and Turkish teachers who work a middle school in Çanakkale province, a total of 15 teachers, participated to the study. Data were collected through semi-structured interviews. The content analysis was used during the data analysis process. As a result of the study, it was found that the ethical dilemmas encountered by middle school teachers fall into four categories: protecting students, fair assessment and evaluation, protecting colleagues and balancing parental intervention.
Bu çalışmanın amacı,
ortaokul öğretmenlerinin ne tür etik ikilemler ile karşılaştıklarını
keşfetmektir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde
tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme
yöntemlerinden maksimum çeşitleme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma
grubu, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Fen
Bilimleri, Görsel Sanatlar, İngilizce, Matematik, Müzik, Sosyal Bilgiler,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Türkçe öğretmenlerinden her alandan en az
1 öğretmen olacak şekilde Çanakkale merkez ilçede görev yapmakta olan toplam 15
ortaokul öğretmeninden oluşturmaktadır.
Veriler yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığı ile toplanmış ve içerik
analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonucunda, ortaokul öğretmenlerinin
yaşadıkları etik ikilemlerin 4 kategori altında toplandığı saptanmıştır:
öğrenciyi koruma, adil değerlendirme, meslektaşı koruma ve veli müdahalesini
dengeleme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |