BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Of Statistical Properties of the Thesis Studies in the Fields

Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 22, 54 - 63, 01.02.2007

Öz

The purpose of this study is to examine the statistical mistakes of master and doctoral theses in the field of science and mathematical education. With this aim in mind, from the libraries of three state universities which are in Istanbul, Ankara and İzmir, the list of master and doctoral theses about science and mathematical education was determined. From this list, 129 different theses were chosen randomly in the field of biology, chemistry, computer, mathematic, physics and science education. These theses were examined in seven different factors. These factors can be stated as reliability and validity mistakes, sample choosing mistakes, descriptive statistics mistakes, determining normality distribution mistakes, using parametric and non-parametric statistical techniques, expression and formal mistakes. At the end of the study, it was found that science and mathematical education’s theses have many statistical mistakes. In addition, these mistakes are changed in respect of years.

Kaynakça

  • Akgül, A. (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları, Ankara: Emek Ofset.
  • Bluman, A. G. (1995). Elementary Statistic: A Step by Step Approach, US: William C. Brown Publisher.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, İ., Yazıcı, B., Ediz, B., Özkaya, G., ve Kan, İ. (2004). Bilimsel Araştırmalarda Yapılan İstatistiksel Hatalar, VII. Ulusal Biyoistatistik Kongresi, Mersin.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları: SPSS for Windows, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Erkuş A.(2004). Bazı Tıp Dergilerinin Son Sayılarındaki Makalelerin Yöntemsel ve İstatistiksel Açıdan İncelenmesi, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 2 (176-181).
  • Gronlund, N.E. ve Linn, R.L. (1990). Measurement and Evaluation in Teaching, Sixth Edition, New York: Mac Millian Publishing.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Levin, R.I. ve Rubin, D.S. (1998). Statistics for Management, Seventh Edition, New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Orhunbilge N. (1997). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri, İstanbul: İ.Ü.İşletme Fakültesi Yayını.
  • Rosnow, R. L. ve Rosenthal, R. (1996). Computing Contrasts, Effect Sizes, and Counternulls on Other People's Published Data: General Procedures for Research Consumers, Psychological Methods, Cilt :1, Sayı:1.
  • Tavşancıl, E.T. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yüzer, A.F., Ağaoğlu, E., Tatlıgil, H., Özmen, A. ve Şıklar, E. (2003). İstatistik, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.

Fen Bilimleri, Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Alanlarındaki

Yıl 2007, Cilt: 22 Sayı: 22, 54 - 63, 01.02.2007

Öz

Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri ve matematik eğitimi alanlarında yapılan yüksek lisans ve doktora tezi çalışmalarındaki istatistiksel hataları incelemektir. Bu amacı gerçekleştirmek üzere, İstanbul, Ankara ve İzmir’deki üç devlet üniversitesinin kütüphanelerinde bulunan fen bilimleri ve matematik eğitimi alanlarıyla ilgili tezlerin listesi çıkarılmıştır. Bu listeden; Bilgisayar, Biyoloji, Fen Bilgisi, Fizik, Kimya ve Matematik eğitimi alanları ile ilgili 129 adet tez çalışması random olarak seçilmiştir. İncelenen tez çalışmalarındaki hatalar yedi farklı alt boyutta değerlendirilmiştir. Bu boyutlar; veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenirlilikleri ile ilgili hatalar, örneklem seçimi ile ilgili hatalar, betimsel istatistiklerin kullanımına yönelik hatalar, normal dağılım tespitine yönelik hatalar, parametrik ve parametrik olmayan testlerin kullanımı ile ilgili hatalar, ifade hataları ve biçimsel hatalardır. Araştırma sonucunda, birçok tez çalışmasında istatistiksel açıdan hatalı kullanımların olduğu gözlenmiştir. Bu hatalar, bazı alt boyutlarda yıllara bağlı olarak değişim göstermektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular tartışılarak, istatistik tekniklerinde yaşanan gelişmelere göre çözüm önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgül, A. (2005). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları, Ankara: Emek Ofset.
  • Bluman, A. G. (1995). Elementary Statistic: A Step by Step Approach, US: William C. Brown Publisher.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, İ., Yazıcı, B., Ediz, B., Özkaya, G., ve Kan, İ. (2004). Bilimsel Araştırmalarda Yapılan İstatistiksel Hatalar, VII. Ulusal Biyoistatistik Kongresi, Mersin.
  • Ergün, M. (1995). Bilimsel Araştırmalarda Bilgisayarla İstatistik Uygulamaları: SPSS for Windows, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Erkuş A.(2004). Bazı Tıp Dergilerinin Son Sayılarındaki Makalelerin Yöntemsel ve İstatistiksel Açıdan İncelenmesi, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 2 (176-181).
  • Gronlund, N.E. ve Linn, R.L. (1990). Measurement and Evaluation in Teaching, Sixth Edition, New York: Mac Millian Publishing.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Levin, R.I. ve Rubin, D.S. (1998). Statistics for Management, Seventh Edition, New Jersey: Englewood Cliffs.
  • Orhunbilge N. (1997). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri, İstanbul: İ.Ü.İşletme Fakültesi Yayını.
  • Rosnow, R. L. ve Rosenthal, R. (1996). Computing Contrasts, Effect Sizes, and Counternulls on Other People's Published Data: General Procedures for Research Consumers, Psychological Methods, Cilt :1, Sayı:1.
  • Tavşancıl, E.T. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yüzer, A.F., Ağaoğlu, E., Tatlıgil, H., Özmen, A. ve Şıklar, E. (2003). İstatistik, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tolga Kabaca Bu kişi benim

Yavuz Erdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2007
Gönderilme Tarihi 1 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 22 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Kabaca, T., & Erdoğan, Y. (2007). Fen Bilimleri, Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Alanlarındaki. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 54-63.