The aim of this
study was to develop “Attitude toward Measurement and Assessment Scale” for
primary and secondary school teachers. The scale consists of 36 items were
conducted to randomly selected 166 subject teachers employed in the primary and
secondary schools of Aksaray province. After obtaining pilot study data,
exploratory factor analysis were performed and construct validity was tested
accordingly. Sampling adequacy of the data for factor
analysis was tested with the
Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient and Bartlett test of sphericity and it indicated that data group
is coherent with factor analysis. By
considering the pilot study result, 15 items were removed from the scale and
study was applied with the remaining 21 items. A total of 301 primary and
secondary subject teachers drawn via stratified sampling method and who were
not involved in the pilot study were surveyed. Results of exploratory factor
analysis showed that the 21 items loaded on four factors. The total variance
explained was 67 % and the factor loadings ranged between .52 to .82 and
corrected item-total correlations ranged from .44 to .73. The internal
consistency reliability coefficient (Cronbach’s Alpha) was found as .94. On the
other hand the confirmatory model for the scale indicated close model fit
(RMSEA=.06, NFI=.98, CFI=.99, GFI=.82, AGFI= .77). These results revealed that
the scale provide reliable and valid evidences and suggest it may be useful in research
applications related with attitude.
Bu çalışmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan
öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye yönelik tutumlarını belirleyen bir ölçek
geliştirerek, geçerlik ve güvenirliğini saptamaktır. 36 maddeden oluşan ölçek
Aksaray il merkezindeki ilkokul ve ortaokullardan basit seçkisiz yöntemle
belirlenen 166 branş öğretmenine uygulanmış, deneme uygulamasından elde edilen verilerle Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılarak, yapı geçerliği istatistiki olarak test edilmiştir. Ölçeğin faktör analizine uygunluğunu
belirlemek için öncelikle “Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) katsayısı” ve “Barlett
Sphericity Testi” yapılmış ve ölçeğin faktör analizi için uygun olduğu
görülmüştür. Deneme uygulamasına ait analiz sonuçları dikkate alınarak 15 madde
ölçekten çıkarılmış, kalan 21 madde ile ana uygulamaya geçilmiştir. Aksaray İli
merkez ilkokul ve ortaokullarda görev yapan ve pilot uygulamaya katılmamış, tabakalı
örnekleme yöntemiyle seçilen 301 branş öğretmeni ana uygulamaya katılmıştır. AFA
ile elde edilen bulgular incelendiğinde, kalan 21 maddenin toplam varyansın %
67’sini açıkladığı ve maddelerin 4
faktör altında toplandığı görülmüştür. Ölçeğin faktör yükleri .82 ile .52,
madde toplam korelasyonları ise .73 ile .44 arasında sıralanmaktadır. Faktör analizi sonucunda
elde edilen veriler, ölçeğin geçerliğinin yüksek olduğunu göstermiştir. Ölçeğin
güvenirliğini tespit etmek amacıyla Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı
hesaplanmış; ölçeğin tamamı için iç tutarlılık katsayısı .94 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin geçerlilik kanıtlarını artırmak amacıyla yapılan birinci
ve ikinci düzey DFA sonucunda, ölçeğin iyi uyum değerleri ortaya koyduğu ve bir
model olarak doğrulandığı tespit edilmiştir. (RMSEA=.06, NFI=.98, CFI=.99,
GFI=.82, AGFI= .77). Yapılan analizler, geliştirilen Öğretmenlerin Ölçme ve
Değerlendirmeye İlişkin Tutumu Ölçeğinin yüksek derecede geçerli ve güvenilir
bir ölçme aracı olduğunu ve tutumla ilgili çalışmalarda kullanılabileceğini
göstermektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2014 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 38 Sayı: 38 |