The
aim of this research is to determine the relationship between the academic
achievements of secondary school students
in Turkish lessons and their study habits and, also, to compare the
students' study habits based on several variables. The research has taken place in two private schools in the central district of Ankara in the first semester of 2014-2015 academic year with 820 students
(430 girls, 390
boys). The research data has been
collected using “Study Habits Inventory”
which was developed by Uluğ (1981). Study habits and academic
success in Turkish lessons for
secondary school students varies according to gender in terms of
data obtained from the study. As the results of the research,
it has been found that firstly, there is a significant difference between the
levels of students in terms of study habits for Turkish lesson. Secondly, there
is not a significant difference between students’ study habits in terms of
receiving assistance while studying. Thirdly, there is not a significant
difference between the educational level of parents and the scores that
students obtained from the inventory and as the last finding, there is a
significant, mid-level and positive relationship between the academic scores of
secondary school students in Turkish lesson and the scores that they obtained
from the inventory.
Araştırmanın amacı, ortaokul
öğrencilerinin Türkçe dersi akademik başarıları ile çalışma alışkanlıkları
arasındaki ilişkiyi belirlemek ve öğrencilerin ders çalışma alışkanlıklarını
çeşitli değişkenlere göre karşılaştırmaktır. Araştırma, 2014-2015 öğretim yılı I.
yarıyılında Ankara ili merkez ilçesindeki, iki özel okulda öğrenim görmekte
olan 820 (430’u kız, 390’ı erkek) ortaokul öğrencisinin katılımıyla
gerçekleşmiştir. Araştırmanın verileri Uluğ (1981) tarafından geliştirilen “Çalışma
Alışkanlıkları Envanteri” ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere
göre ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik çalışma alışkanlıkları ve
akademik başarıları cinsiyete göre farklılık göstermektedir. Öğrencilerin
Türkçe dersine yönelik çalışma alışkanlıkları bakımından düzeyler arasında
anlamlı farklılıklar olduğu, öğrencilerin destek alıp almamalarına göre çalışma
alışkanlıkları açısından aralarında anlamlı farklılık olmadığı, anne ya da baba öğrenim düzeyi farklılığı ile
envanterden alınan puanlar arasında anlamlı farklılık olmadığı, ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersi akademik
başarı notları ile ders çalışma envanteri puanları arasında anlamlı, orta
düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki
bulunmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2015 |
Kabul Tarihi | 1 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 42 Sayı: 42 |