Bu
araştırmada, 2005’ten 2018’e kadar (2005, 2006, 2009, 2013, 2015, 2017 ve 2018)
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB)
tarafından yayınlanmış olan ortaokul matematik dersi öğretim programları
belirlenen amaçlar (hedefler), içerik (öğrenme ve alt öğrenme alanları),
hedeflenen yetkinlikler, kazanımlar, beceriler ve ders saatleri bütünüyle
karşılaştırılarak incelenmiştir. Bu sebeple çalışmada, nitel analiz
yöntemlerinden doküman incelenmesi tekniği tercih edilmiştir. Bu yöntem
doğrultusunda çalışma; araştırma problemlerini belirleme, veri toplama, verileri
değerlendirme, bulguları analiz etme, yorumlama (araştırılan konu hakkında
edinilen bilgiyi değerlendirme) ve ilgili araştırmacılara önerilerde bulunma şeklinde
altı adımda yürütülmüştür. Veriler 2005’ten 2018’e kadar MEB TTKB tarafından
yayınlanmış olan yedi ortaokul matematik dersi öğretim programını
karşılaştırmaya imkân tanıyacak şekilde hazırlanan kodlama anahtarı ile analiz
edilmiştir. Araştırma bulguları neticesinde 2005’ten 2009’a kadar geliştirilen
matematik dersi öğretim programlarının amaçlarının sayısının genel anlamda
azaltıldığı, sadeleştirildiği ve daha anlaşılır hale getirildiği, öğrenme
alanlarında birtakım düzenlemelerin yapıldığı, kazandırılması düşünülen yetkinlikler
ve becerilerin sayısının arttırıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretim
programındaki kazanımlar düzenlenerek, birleştirilerek veya güncellenerek daha
yalın bir hale getirilerek azaltılmış ve matematiğe verilen önem noktasında
ders süreleri dörtte bir oranında artırılmıştır. Bu alanda çalışma yapmak
isteyen araştırmacılara matematik dersi öğretim programlarına ait amaçlar,
öğrenme alanları, hedeflenen yetkinlikler ve beceriler, kazanımlar ve ders
saatleri arasındaki ilişkileri analiz eden yeni araştırmalar yapmaları
önerilmiştir.
program değerlendirme matematik eğitimi ortaokul matematik dersi öğretim programları matematik eğitimi
In this research,
secondary mathematics teaching programs published by the Ministry of National
Education (MoNE) Education and Training Board (TB) from 2005 to 2018 (2005,
2006, 2009, 2013, 2015, 2017 and 2018), content (learning areas), vision,
approach, philosophy, achievements, skills and implementation steps of the
program. For this reason, it is preferred to use a qualitative analysis method
for document review. Working in this method direction; the research was carried
out in six steps: identifying research problems, collecting data, evaluating
data, analyzing findings, evaluating the knowledge gained from the research
topic, and making proposals. The data were analyzed with the coding key
prepared from 2005 to 2018 to allow comparison of the seven secondary
mathematics teaching programs published by MoNE TB. As a result of the research
findings, mathematics curriculum developed from 2005 to 2009 it has been
determined that the number of objectives are generally reduced, simplified and
clarified, some arrangements have been made in the learning areas and the
number of competencies and skills to be gained have been increased. In
addition, the achievements in the curriculum have been reduced by simplifying,
consolidating, or updating the curriculum and the length of the courses has
been increased by a factor of four at the emphasis on mathematics. It is
suggested that researchers who want to study in this area should conduct new
research which analyzes in detail the between objectives, learning areas,
targeted competencies and skills, achievements and the relationships class
hours.
mathematics teaching programs program evaluation mathematics education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 46 Sayı: 46 |