Unveiling students' mental images of science courses will give an opportunity for teachers to effectively communicate with them and conduct proper problem-solving strategies. Taking their views, perceptions, attitudes, expectations, and prejudices of science courses into consideration will contribute to students’ conceptual understanding and academic achievement levels. The drawing method, which is an open-ended questioning approach, is often preferred for determining students’ mental images due to its efficiency in crowded classes, time-efficient, and easily probing complex concepts. After the drawings, verbal or written explanations will make a contribution to discovering what they meant. In this context, the study aimed to unveil the fifth, sixth and seventh-grade students’ mental images of the science course through drawings and writings. Through a cross-age study, a total of 79 students (45 for grade 5, 19 for grades 6 and 25 for grade 7) participated in the current study. The students were asked to draw their thoughts on the science course and explain their drawings. The findings indicated that the students tended to associate the science course with such aspects as subject areas, scientists, teachers, learning environment, and emotions, and course thoughts. The current study recommends that future studies will guide teachers to elicit and work out students' concerns, expectations, career plans, or needs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2020 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2020, Sayı 50 |
Bibtex | @araştırma makalesi { pauefd536358, journal = {Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {1301-0085}, eissn = {1309-0275}, address = {}, publisher = {Pamukkale Üniversitesi}, year = {2020}, number = {50}, pages = {468 - 490}, doi = {10.9779/pauefd.536358}, title = {Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma}, key = {cite}, author = {Kıryak, Zeynep and Candaş, Bahar and Çalık, Muammer and Zeybek, Özlem} } |
APA | Kıryak, Z. , Candaş, B. , Çalık, M. & Zeybek, Ö. (2020). Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , (50) , 468-490 . DOI: 10.9779/pauefd.536358 |
MLA | Kıryak, Z. , Candaş, B. , Çalık, M. , Zeybek, Ö. "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma" . Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (2020 ): 468-490 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/56665/536358> |
Chicago | Kıryak, Z. , Candaş, B. , Çalık, M. , Zeybek, Ö. "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (2020 ): 468-490 |
RIS | TY - JOUR T1 - Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma AU - ZeynepKıryak, BaharCandaş, MuammerÇalık, ÖzlemZeybek Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.9779/pauefd.536358 DO - 10.9779/pauefd.536358 T2 - Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 468 EP - 490 VL - IS - 50 SN - 1301-0085-1309-0275 M3 - doi: 10.9779/pauefd.536358 UR - https://doi.org/10.9779/pauefd.536358 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma %A Zeynep Kıryak , Bahar Candaş , Muammer Çalık , Özlem Zeybek %T Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma %D 2020 %J Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 1301-0085-1309-0275 %V %N 50 %R doi: 10.9779/pauefd.536358 %U 10.9779/pauefd.536358 |
ISNAD | Kıryak, Zeynep , Candaş, Bahar , Çalık, Muammer , Zeybek, Özlem . "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / 50 (Eylül 2020): 468-490 . https://doi.org/10.9779/pauefd.536358 |
AMA | Kıryak Z. , Candaş B. , Çalık M. , Zeybek Ö. Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma. PUJE. 2020; (50): 468-490. |
Vancouver | Kıryak Z. , Candaş B. , Çalık M. , Zeybek Ö. Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; (50): 468-490. |
IEEE | Z. Kıryak , B. Candaş , M. Çalık ve Ö. Zeybek , "Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Zihinsel İmajlarının Belirlenmesi: Bir Sınıflar Arası Karşılaştırma", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı. 50, ss. 468-490, Eyl. 2020, doi:10.9779/pauefd.536358 |