Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Proje Çalışmalarına İlişkin Algılarının ve Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Sayı: 50, 247 - 268, 01.09.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.584534

Öz

Bu araştırmada fen bilimleri öğretmenlerinin proje algısı ile rehberlik ettikleri proje çalışmalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılmış olup 2018-2019 eğitim öğretim yılında Malatya ilinin farklı ilçe ve okullarında görevlerine devam eden 82 fen bilimleri öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak metafor formu ile yazılı görüş soruları formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yürütülmüştür. Çalışmaya katılan 82 fen bilimleri öğretmeni tarafından “proje” kavramına ilişkin 68 adet metafor üretildiği, metaforların ise “öğrenmeye yardımcı” kategorisi altında yoğunlaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte bazı öğretmen adaylarının (%17,07) metafor üretmede zorlandıkları tespit edilmiş ve bu durum ise öğretmenlerin proje kavramına ilişkin algılarının yeterli düzeyde olmadığını göstermiştir. Aynı zamanda öğretmenlerin çoğu proje çalışmalarının, öğrencilerin merak ve araştırma duygusunu geliştirerek özgün fikirler üretmesine yardımcı olduğunu belirtmişlerdir. Fen bilimleri öğretmenleri proje çalışmalarında en çok malzemeye ve veri toplama aracına ulaşma ile öğrencilerin süreyi iyi değerlendirememe noktasında problem yaşadıklarını (%45,12); bu problemlerin çözümüne yönelik ise proje atölyelerinin kurulmasını ve öğrencilere proje süresince rehberlik edilmesini önermişlerdir. Elde edilen veriler ışığında gerekli öneriler yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2013). Coğrafya öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri ile ilgili görüşleri: Kullanma düzeyleri, sorunlar ve sınırlılıklar. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30), 331-355.
  • Allison, J. M. (2018). Project based learning to promote 21st century skills: an action research study. Dissertations, Theses, and Masters Projects. http://dx.doi.org/10.25774/w4-m5xm-wc95
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Electronic Journal of Social Sciences, 9(34), 32-55.
  • Atabek-Yiğit, E. ve Balkan-Kıyıcı, F. (2018). Bilişsel stiller ve alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanım yeterliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 2(1), 39-55.
  • Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). How can we teach for meaningful learning? In L. Darling-Hammond (Ed.). Powerful learning: What we know about teaching for understanding. 11-70. San Francisco, CA: Jossey-Bass.Bayat, S. ve Şentürk, Ş. (2015). Fizik, kimya, biyoloji ortaöğretim alan öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 118-135.
  • Bender, W. N. (2012). Project-based learning: Differentiating instruction for the 21st century (1st ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Boss, S. (2012). The challenges of assessing project-based learning. District Administration, 48(9), 46-52.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Chen, C.H., & Yang, Y.C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
  • Coşkun, M. (2004). Coğrafya öğretiminde proje yaklaşımı. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-107.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Çoruhlu, Ş. T., Ernas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen Bilimleri öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Duke, N. K. (2016). Project-based instruction. American Educator, fall, 4-12.
  • Egodawatte, G. (2010). A Rubric to self-assess and peer-assess mathematical problem solving tasks of college students. Acta Didactica Napocensia, 3(1), 75-88.
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ‘Bilgisayar’ kavramına ilişkin metaforik algıları. University of Gaziantep Journal Of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • English, M. C., & Kitsantas, A. (2013). Supporting student self-regulated learning in problem and project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 7(2),128-150.
  • Esen, O. ve Güneş, G. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin proje ve performans görevlerine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(2), 115-130.Evmez, S. (2018). Fen bilimleri dersi kapsamında geliştirilen bilim içerikli oyunların ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Fallik, O., Eylon, B., S., & Rosenfeld, S. (2008). Motivating teachers to enact free-choice project-based learning in science and technology (PBLSAT): Effects of a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 19, 565-591.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi proje ve performans görevlerinin gerçekleştirilme sürecine yönelik öğrenci görüşleri (Malatya ili örneği). Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 1320-1349.
  • Habók, A., & Nagy, J. (2016). In-service teachers’ perceptions of project-based learning. Springer Plus, 5(83), 1-14.
  • Hodges W.J., Lamb P., Brown M.H., & Foy D.S. (2005), Assessment For All. Science Scope, January, 43-44.
  • Holm, M. (2011). Project-based instruction: a review of the literature on effectiveness in Prekindergarten through 12th grade classrooms. InSight Rivier Acad J 7(2),1-13.
  • Johnson, D. R., Renzulli, L., Bunch, J., & Paino, M. (2013). Everyday observations developing a sociological perspective through a portfolio term project. Teaching Sociology, 41(3), 314-321.
  • Kılıç, İ. ve Özel, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yönteminin fen ve teknoloji derslerinde uygulamaları hakkında öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 7-20.
  • Lenz, B., Wells, J., & Kingston, S. (2015). Transforming schools using project-based learning, performance assessment, and common core standards (1st ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. Baskı). Newbury Park, CA: Sage.
  • Neukom, J. R. (2000). Alternative assessment: Rubrics-students’ self assessment process, master thesis, The Faculty of Pasific Lutheran Universty, U.S.A.
  • Önen Öztürk, F. ve Ağlarcı, O. (2019). Öğretmen adaylarının bilim insanlarına ve çalışma yöntemlerine ilişkin görüşleri ve metaforları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 88-107. Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliliklerine etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 137-158.
  • Özbuğutu, E. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının evrim kavramına ilişkin metaforik algıları. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi,31(1), 28-43.
  • Öztuna Kaplan, A. ve Diker Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159.
  • Panasan, M., & Nuangchalerm, P. (2010). Learning outcomes of project-based and inquiry-based learning activities. Journal of Social Sciences, 6(2), 252-255.
  • Saracaloğlu, A.S. ve Çelik, B. (2018). Web tasarımı ve programlama dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 323-333.
  • Sokur, E. (2018). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı öğretimin 7.sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki başarılarına ve kavramsal anlamalarına etkisinin öğrenme stillerine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tompkins, P., & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter, March.
  • Uzal, G., Erdem, A. ve Ersoy, Y. (2012). Proje tabanlı fen/matematik eğitimi projesinden yansıtmalar-II: Kazanılan yeterlikler ve öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Velegol, S. B., Zappe, S. E., & Mahoney, E. (2015). The evolution of a flipped classroom: Evidence-based recommendations. Advances in Engineering Education, 4(3), 1-17.
  • Weber, M. (2019). The Importance of Collaboration Within Project-Based Learning in a Kindergarten Teacher Classroom. Masters Theses/Capstone Projects, Otterbein University, Westerville, Ohio.
  • Wu S., & Meng, L. (2010). The integration of inter-culture education into intensive reading teaching for english majors through project-based learning. US China Foreign Lang 8(10), 26–37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız İ. ve Uyanık N. (2004). Matematik eğitiminde ölçme değerlendirme üzerine. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 97-104.Zelyurt, H. ve Özbek, R. (2018). Teachers’ views about alternative assessment tools. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 370-396.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative asessment on student motivation and self efficancy. Doctoral Dissertation, The Walden University, U.S.A.

Examining the Perceptions and Views of Science Teachers on Project Studies

Yıl 2020, Sayı: 50, 247 - 268, 01.09.2020
https://doi.org/10.9779/pauefd.584534

Öz

In the study, it is aimed to examine the project perceptions of science teachers and their views on project studies they guide. The study was conducted with 82 science teachers working in different districts and schools of the province of Malatya in the school year of 2018-2019 by using a case study, which is among qualitative research method designs. The sample group was determined using the criterion sampling method, which is among purposeful sampling methods. In the study, a metaphor form and a written view questions form were used as the data collection form. The content analysis was conducted in the analysis of the data. It was determined that the 82 science teachers who participated in the study produced 68 metaphors concerning the concept of “project” and the metaphors intensified under the category of “support in learning”. In addition, it was determined that some of the preservice teachers (17.07%) had a difficulty in producing metaphors, which shows that the teachers did not have sufficient perceptions concerning the concept of the project. Also, the majority of the teachers indicated that project studies developed students’ sense of curiosity and investigation and helped them produce distinctive ideas. The science teachers stated that they faced the greatest problem at the point of accessing materials and data collection tools and failing to use the time by students well in project studies (45.12%). In order to solve these problems, they recommended establishing project workshops and guiding students throughout the project. In light of the data acquired, the necessary recommendations were made.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. ve Gençtürk, E. (2013). Coğrafya öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme teknikleri ile ilgili görüşleri: Kullanma düzeyleri, sorunlar ve sınırlılıklar. Doğu Coğrafya Dergisi, 18(30), 331-355.
  • Allison, J. M. (2018). Project based learning to promote 21st century skills: an action research study. Dissertations, Theses, and Masters Projects. http://dx.doi.org/10.25774/w4-m5xm-wc95
  • Arı, A. (2010). Öğretmenlere göre proje ve performans görevlerinin uygulanmasında karşılaşılan sorunlar. Electronic Journal of Social Sciences, 9(34), 32-55.
  • Atabek-Yiğit, E. ve Balkan-Kıyıcı, F. (2018). Bilişsel stiller ve alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanım yeterliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Scientific Educational Studies, 2(1), 39-55.
  • Barron, B., & Darling-Hammond, L. (2008). How can we teach for meaningful learning? In L. Darling-Hammond (Ed.). Powerful learning: What we know about teaching for understanding. 11-70. San Francisco, CA: Jossey-Bass.Bayat, S. ve Şentürk, Ş. (2015). Fizik, kimya, biyoloji ortaöğretim alan öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4(1), 118-135.
  • Bender, W. N. (2012). Project-based learning: Differentiating instruction for the 21st century (1st ed.). Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Boss, S. (2012). The challenges of assessing project-based learning. District Administration, 48(9), 46-52.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Carpenter, J. (2008). Metaphors in qualitative research: shedding light or casting shadows?. Research in Nursing & Health, 31, 274-282.
  • Chen, C.H., & Yang, Y.C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81.
  • Coşkun, M. (2004). Coğrafya öğretiminde proje yaklaşımı. G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-107.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. New York: Sage.
  • Çoruhlu, Ş. T., Ernas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen Bilimleri öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 122-141.
  • Duke, N. K. (2016). Project-based instruction. American Educator, fall, 4-12.
  • Egodawatte, G. (2010). A Rubric to self-assess and peer-assess mathematical problem solving tasks of college students. Acta Didactica Napocensia, 3(1), 75-88.
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının ‘Bilgisayar’ kavramına ilişkin metaforik algıları. University of Gaziantep Journal Of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • English, M. C., & Kitsantas, A. (2013). Supporting student self-regulated learning in problem and project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 7(2),128-150.
  • Esen, O. ve Güneş, G. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin proje ve performans görevlerine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(2), 115-130.Evmez, S. (2018). Fen bilimleri dersi kapsamında geliştirilen bilim içerikli oyunların ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Fen bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Fallik, O., Eylon, B., S., & Rosenfeld, S. (2008). Motivating teachers to enact free-choice project-based learning in science and technology (PBLSAT): Effects of a professional development model. Journal of Science Teacher Education, 19, 565-591.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi proje ve performans görevlerinin gerçekleştirilme sürecine yönelik öğrenci görüşleri (Malatya ili örneği). Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5(3), 1320-1349.
  • Habók, A., & Nagy, J. (2016). In-service teachers’ perceptions of project-based learning. Springer Plus, 5(83), 1-14.
  • Hodges W.J., Lamb P., Brown M.H., & Foy D.S. (2005), Assessment For All. Science Scope, January, 43-44.
  • Holm, M. (2011). Project-based instruction: a review of the literature on effectiveness in Prekindergarten through 12th grade classrooms. InSight Rivier Acad J 7(2),1-13.
  • Johnson, D. R., Renzulli, L., Bunch, J., & Paino, M. (2013). Everyday observations developing a sociological perspective through a portfolio term project. Teaching Sociology, 41(3), 314-321.
  • Kılıç, İ. ve Özel, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yönteminin fen ve teknoloji derslerinde uygulamaları hakkında öğretmen ve veli görüşlerinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 7-20.
  • Lenz, B., Wells, J., & Kingston, S. (2015). Transforming schools using project-based learning, performance assessment, and common core standards (1st ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • MEB (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. Baskı). Newbury Park, CA: Sage.
  • Neukom, J. R. (2000). Alternative assessment: Rubrics-students’ self assessment process, master thesis, The Faculty of Pasific Lutheran Universty, U.S.A.
  • Önen Öztürk, F. ve Ağlarcı, O. (2019). Öğretmen adaylarının bilim insanlarına ve çalışma yöntemlerine ilişkin görüşleri ve metaforları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 88-107. Önen, F., Mertoğlu, H., Saka, M. ve Gürdal, A. (2010). Hizmet içi eğitimin öğretmenlerin proje ve proje tabanlı öğrenmeye ilişkin bilgilerine ve proje yapma yeterliliklerine etkisi: Öpyep Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 137-158.
  • Özbuğutu, E. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının evrim kavramına ilişkin metaforik algıları. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi,31(1), 28-43.
  • Öztuna Kaplan, A. ve Diker Coşkun, Y. (2012). Proje tabanlı öğretim uygulamalarında karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerilerine yönelik bir eylem araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159.
  • Panasan, M., & Nuangchalerm, P. (2010). Learning outcomes of project-based and inquiry-based learning activities. Journal of Social Sciences, 6(2), 252-255.
  • Saracaloğlu, A.S. ve Çelik, B. (2018). Web tasarımı ve programlama dersi öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımı kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 323-333.
  • Sokur, E. (2018). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı öğretimin 7.sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki başarılarına ve kavramsal anlamalarına etkisinin öğrenme stillerine göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tompkins, P., & Lawley, J. (2002). The magic of metaphor. The Caroline Newsletter, March.
  • Uzal, G., Erdem, A. ve Ersoy, Y. (2012). Proje tabanlı fen/matematik eğitimi projesinden yansıtmalar-II: Kazanılan yeterlikler ve öğretmen görüşleri. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Velegol, S. B., Zappe, S. E., & Mahoney, E. (2015). The evolution of a flipped classroom: Evidence-based recommendations. Advances in Engineering Education, 4(3), 1-17.
  • Weber, M. (2019). The Importance of Collaboration Within Project-Based Learning in a Kindergarten Teacher Classroom. Masters Theses/Capstone Projects, Otterbein University, Westerville, Ohio.
  • Wu S., & Meng, L. (2010). The integration of inter-culture education into intensive reading teaching for english majors through project-based learning. US China Foreign Lang 8(10), 26–37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız İ. ve Uyanık N. (2004). Matematik eğitiminde ölçme değerlendirme üzerine. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 97-104.Zelyurt, H. ve Özbek, R. (2018). Teachers’ views about alternative assessment tools. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19(2), 370-396.
  • Zimbicki, D. (2007). Examining the effects of alternative asessment on student motivation and self efficancy. Doctoral Dissertation, The Walden University, U.S.A.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Nacaroğlu 0000-0001-8516-9152

Fatma Mutlu 0000-0002-8643-1236

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Nacaroğlu, O., & Mutlu, F. (2020). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Proje Çalışmalarına İlişkin Algılarının ve Görüşlerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 247-268. https://doi.org/10.9779/pauefd.584534