Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Social Life of School Administrators

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 71 - 85, 31.12.2023

Öz

School administrators need social development as well as professional development in order to increase the development, change and competitiveness of their institutions. School management is a very tiring task due to its workload and the breadth of its responsibilities. The aim of this research is to describe the social lives of school administrators in Turkey according to their own perspectives. The sample of this study, which was designed according to the survey model, consists of 324 school administrators throughout Turkey. A questionnaire form developed by the researchers was used to collect data in the study. Frequency and percentage values were reported by using SPSS statistical program in the analysis of the data. According to the data obtained from the “Social Life Questionnaire” applied, the participant school administrators; the unionization rate is quite high, but they are distant from associations and civil organizations, and they generally use social media networks for personal interaction and entertainment; It has been determined that they spend their free time mostly with their families and simple activities and their hobby culture is weak. In the study, suggestions were presented to improve the social lives of school administrators.

Kaynakça

  • Aksu, A. & Baysal, A. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinde tükenmişlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41, 7-24.
  • Ardıç, K. & Polatcı, S. (2015). Tükenmişlik sendromu ve madalyonun öbür yüzü: işle bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0 (32), 21-46.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2013). Okul müdürlerinin öğretimin kalitesi üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 181-214.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Carlson, D., Grzywacz, J. & Zivnuska, S. (2009). Is work–family balance more than conflict and enrichment? Human Relations, 62, 1459–1486.
  • Carlson, D. S. & Kacmar, K. M. (2000). Work–Family Conflict in the Organization: Do Life Role Values make a Difference? Journal of Management, 26 (5), 1031-1054.
  • Caproni, P. J.  (1997). Work/life balance: You can't get there from here. The Journal of Applied Behavioral Science; Arlington, 33(1), 46-56. DOI:10.1177/0021886397331003
  • Cohen, D., & Prusak, L. (2001). Kavrayamadığımız zenginlik, kuruluşların sosyal sermayesi. İstanbul: Mess.
  • Çakır, Y. (2022). Okul yöneticilerinin liderlik stillerine yönelik öğretmen görüşlerinin farkli değişken türleri açisindan incelenmesi: İzmir ili örneği. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-38.
  • DiPaola, M. & Tschannen-Moran, M. (2003). The Principalship at a Crossroads: A Study of the Conditions and Concerns of Principals. NASSP Bulletin 87(634), 42-63.
  • Dönmez, B. & Güven, M. (2001). Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin Türkiye'ye uyarlama çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26 (26), 221-225.
  • Ekinci, A. & Karakuş, M. (2011). Okul müdürlerinin sosyal sermaye liderliği davranışlarının öğretmenler arasındaki sosyal sermaye düzeyine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 527-553.
  • Ekinci, A., Sakız, H. & Bindak, R. (2017). Okul yöneticilerinde algılanan yaşam kalitesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 410-424. https://doi.org/10.21547/jss.281655
  • Erginer, A., & Köse, M. F. (2012). Okul yöneticilerinin yöneticiliği tercih ve bırakma nedenlerine ilişkin nitel bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), 14-28.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1997). Educational reform and the personal traits looked for at school managers as leaders who will perform the reform in Turkey. Eğitim Yönetimi 3(2), 173-198.
  • Ferguson, M., Carlson, D., Zivnuska, S. & Whitten, D. (2012). Support at work and home: The path to satisfaction through balance. Journal of Vocational Behavior, 80, 299–307.
  • Gerçek, M., Elmas Atay, S., Dündar, G. (2015). Çalışanların iş-yaşam dengesi ile kariyer tatmininin, işten ayrılma niyetine etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), ss. 67-86.
  • Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press. Giuffrâe, K., & DiGeronimo, T. (1999). Care and Feeding of Your Brain: How Diet and Environment Affect What You Think and Feel. Career Press.
  • Goleman, D., Boyatzis, R. & Mckee, A. (2002). Yeni liderler. (Çev: F. Nayır, O. Deniztekin) İstanbul: Varlık Yayınları. Güçlü, N. (1996). Eğitim yöneticiliği ve sosyal beceriler. Eğitim Yönetimi 2(4), 555-564.
  • Greenhaus, J.H., Collins, K.M. & Shaw, J.D. (2003). The relation between work–family balance and quality of life. Journal of Vocational Behavior, 63, 510–531.
  • Gümüşeli, A.İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28(28), 531-548.
  • Joshi, S., Leichne, J., Melanson, K., Pruna, C., Sager, N., Story, C.J. & Williams, K. (2002). Work-Life Balance... A Case of Social Responsibility or Competitive Advantage?, 1-21. https://worklifebalance.com/app/themes/wlb/assets/pdfs/casestudy.pdf
  • Kara, M., Karataş, İ. H. & Aydın B. (2022). Okul yöneticiliği meslek algısı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 505-522. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.1052169
  • Karabulut, Ö.Ö. & Özer, M. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6 (2), 72-74.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayaman, S., Karataş, İ.H., Kara, M. & Aydın, B. (2021). Okul yöneticilerinin özel ve günlük yaşamları. Okul Yönetimi, 1(1), 57-77.
  • Kılıçoğlu, M. Ahmet (2008). Şeref, Haysiyet ve Özel Yaşama Basın Yoluyla Saldırılardan Hukuksal Sorumluluk. Turhan Kitabevi, Ankara
  • Korkmaz, M. (2006). Okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile liderlik stilleri arasındaki Iilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (46), 199-226.
  • Louis, K. S. (1998). Effects of teacher quality of work life in secondary schools on commitment and sense of efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 9, 1-27.
  • Naithani, P. & Jha, A.N. (2009). An empirical study of work and family life spheres and emergence of work-life balance initiatives under uncertain economic scenario. Growth-Journal of the Management Training Institute, 37(1), 69-73.
  • Özer, N., Dönmez, B., & Cömert, M. (2012). Friedman Okul Müdürleri Tükenmişlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü University Journal of Education, 13(1), 105-121.
  • Praisner, C.L. (2003). Attitudes of elementary school principals towards the inclusion of students with disabilities. Council for Exceptional Children, 69, 135-145.
  • Sarıtaş, M. (1997). Yönetimde kişilik faktörü. Eğitim Yönetimi, 3(4), 527-548.
  • Sharma, N. & Nayak, P. (2016). Study on work life balance and organization policy in it sector in NCR, Amity Global Business Review, 11, 115-122.
  • Spaargaren, G. & VanVliet, B. (2000). ‘Lifestyle, Consumption and the Environment: The Ecological Modernisation of Domestic Consumption.’ Environmental Politics. 9(1), 50-75.
  • Whitaker, K.S. (1996). Exploring causes of principal burnout, Journal of Educational Administration, 34(1), 60–71.
  • Vural, A.M. (2000). Medyanın kültürel kalkınmayı sağlama ve eğitim işlevi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (10), 105-113.
  • Yılmaz, E. & Altınok, V. (2009). Okul Yöneticilerinin Yalnızlık ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 451-469.
  • Zel, U. (2006). Kişilik ve liderlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü, Ankara.

Okul Yöneticilerinin Sosyal Hayatının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 71 - 85, 31.12.2023

Öz

Okul yöneticileri; kurumlarının gelişimi, değişimi ve rekabet gücünü artırabilmek için mesleki gelişim kadar sosyal gelişime de ihtiyaç duyarlar. Okul yöneticiliği, iş yükü ve sorumluluk alanlarının genişliği itibariyle oldukça yorucu bir görevdir. Bu araştırmanın amacı; Türkiye’deki okul yöneticilerinin sosyal hayatlarını kendi perspektiflerine göre betimlemektir. Tarama modeline göre tasarlanan bu çalışmanın örneklemi Türkiye genelinde 324 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılarak frekans ve yüzde değerleri raporlanmıştır. Elde edilen verilere göre katılımcı okul yöneticilerinin; sendikalılaşma oranının oldukça yüksek olduğu ancak dernek vb. sivil örgütlenmeye mesafeli oldukları, sosyal medya ağlarını genellikle kişisel etkileşim ve eğlenme ağırlıklı kullandıkları, boş zamanlarını daha çok aileleriyle, günlük aktivitelerle geçirdikleri ve hobi kültürlerinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Çalışmada okul yöneticilerinin sosyal hayatlarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aksu, A. & Baysal, A. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinde tükenmişlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 41, 7-24.
  • Ardıç, K. & Polatcı, S. (2015). Tükenmişlik sendromu ve madalyonun öbür yüzü: işle bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0 (32), 21-46.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Balyer, A. (2013). Okul müdürlerinin öğretimin kalitesi üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(2), 181-214.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Carlson, D., Grzywacz, J. & Zivnuska, S. (2009). Is work–family balance more than conflict and enrichment? Human Relations, 62, 1459–1486.
  • Carlson, D. S. & Kacmar, K. M. (2000). Work–Family Conflict in the Organization: Do Life Role Values make a Difference? Journal of Management, 26 (5), 1031-1054.
  • Caproni, P. J.  (1997). Work/life balance: You can't get there from here. The Journal of Applied Behavioral Science; Arlington, 33(1), 46-56. DOI:10.1177/0021886397331003
  • Cohen, D., & Prusak, L. (2001). Kavrayamadığımız zenginlik, kuruluşların sosyal sermayesi. İstanbul: Mess.
  • Çakır, Y. (2022). Okul yöneticilerinin liderlik stillerine yönelik öğretmen görüşlerinin farkli değişken türleri açisindan incelenmesi: İzmir ili örneği. Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-38.
  • DiPaola, M. & Tschannen-Moran, M. (2003). The Principalship at a Crossroads: A Study of the Conditions and Concerns of Principals. NASSP Bulletin 87(634), 42-63.
  • Dönmez, B. & Güven, M. (2001). Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin Türkiye'ye uyarlama çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 26 (26), 221-225.
  • Ekinci, A. & Karakuş, M. (2011). Okul müdürlerinin sosyal sermaye liderliği davranışlarının öğretmenler arasındaki sosyal sermaye düzeyine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 527-553.
  • Ekinci, A., Sakız, H. & Bindak, R. (2017). Okul yöneticilerinde algılanan yaşam kalitesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(2), 410-424. https://doi.org/10.21547/jss.281655
  • Erginer, A., & Köse, M. F. (2012). Okul yöneticilerinin yöneticiliği tercih ve bırakma nedenlerine ilişkin nitel bir çalışma. e-Journal of New World Sciences Academy, 7(4), 14-28.
  • Erçetin, Ş. Ş. (1997). Educational reform and the personal traits looked for at school managers as leaders who will perform the reform in Turkey. Eğitim Yönetimi 3(2), 173-198.
  • Ferguson, M., Carlson, D., Zivnuska, S. & Whitten, D. (2012). Support at work and home: The path to satisfaction through balance. Journal of Vocational Behavior, 80, 299–307.
  • Gerçek, M., Elmas Atay, S., Dündar, G. (2015). Çalışanların iş-yaşam dengesi ile kariyer tatmininin, işten ayrılma niyetine etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), ss. 67-86.
  • Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity: self and society in the late modern age. Cambridge: Polity Press. Giuffrâe, K., & DiGeronimo, T. (1999). Care and Feeding of Your Brain: How Diet and Environment Affect What You Think and Feel. Career Press.
  • Goleman, D., Boyatzis, R. & Mckee, A. (2002). Yeni liderler. (Çev: F. Nayır, O. Deniztekin) İstanbul: Varlık Yayınları. Güçlü, N. (1996). Eğitim yöneticiliği ve sosyal beceriler. Eğitim Yönetimi 2(4), 555-564.
  • Greenhaus, J.H., Collins, K.M. & Shaw, J.D. (2003). The relation between work–family balance and quality of life. Journal of Vocational Behavior, 63, 510–531.
  • Gümüşeli, A.İ. (2001). Çağdaş okul müdürünün liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28(28), 531-548.
  • Joshi, S., Leichne, J., Melanson, K., Pruna, C., Sager, N., Story, C.J. & Williams, K. (2002). Work-Life Balance... A Case of Social Responsibility or Competitive Advantage?, 1-21. https://worklifebalance.com/app/themes/wlb/assets/pdfs/casestudy.pdf
  • Kara, M., Karataş, İ. H. & Aydın B. (2022). Okul yöneticiliği meslek algısı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 505-522. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.1052169
  • Karabulut, Ö.Ö. & Özer, M. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6 (2), 72-74.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karayaman, S., Karataş, İ.H., Kara, M. & Aydın, B. (2021). Okul yöneticilerinin özel ve günlük yaşamları. Okul Yönetimi, 1(1), 57-77.
  • Kılıçoğlu, M. Ahmet (2008). Şeref, Haysiyet ve Özel Yaşama Basın Yoluyla Saldırılardan Hukuksal Sorumluluk. Turhan Kitabevi, Ankara
  • Korkmaz, M. (2006). Okul yöneticilerinin kişilik özellikleri ile liderlik stilleri arasındaki Iilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (46), 199-226.
  • Louis, K. S. (1998). Effects of teacher quality of work life in secondary schools on commitment and sense of efficacy. School Effectiveness and School Improvement, 9, 1-27.
  • Naithani, P. & Jha, A.N. (2009). An empirical study of work and family life spheres and emergence of work-life balance initiatives under uncertain economic scenario. Growth-Journal of the Management Training Institute, 37(1), 69-73.
  • Özer, N., Dönmez, B., & Cömert, M. (2012). Friedman Okul Müdürleri Tükenmişlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü University Journal of Education, 13(1), 105-121.
  • Praisner, C.L. (2003). Attitudes of elementary school principals towards the inclusion of students with disabilities. Council for Exceptional Children, 69, 135-145.
  • Sarıtaş, M. (1997). Yönetimde kişilik faktörü. Eğitim Yönetimi, 3(4), 527-548.
  • Sharma, N. & Nayak, P. (2016). Study on work life balance and organization policy in it sector in NCR, Amity Global Business Review, 11, 115-122.
  • Spaargaren, G. & VanVliet, B. (2000). ‘Lifestyle, Consumption and the Environment: The Ecological Modernisation of Domestic Consumption.’ Environmental Politics. 9(1), 50-75.
  • Whitaker, K.S. (1996). Exploring causes of principal burnout, Journal of Educational Administration, 34(1), 60–71.
  • Vural, A.M. (2000). Medyanın kültürel kalkınmayı sağlama ve eğitim işlevi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (10), 105-113.
  • Yılmaz, E. & Altınok, V. (2009). Okul Yöneticilerinin Yalnızlık ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(59), 451-469.
  • Zel, U. (2006). Kişilik ve liderlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • TDK (2005). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlüğü, Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Hakan Karataş 0000-0001-5569-014X

Serap Çimşir 0000-0002-6876-0087

Bahri Aydın 0000-0002-1720-6334

Mevlüt Kara 0000-0002-6381-5288

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karataş, İ. H., Çimşir, S., Aydın, B., Kara, M. (2023). Okul Yöneticilerinin Sosyal Hayatının İncelenmesi. Okul Yönetimi, 3(2), 71-85.