Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin yükseköğretime yönelme nedenlerini ve günümüzde yükseköğretimin değeri ve gerekliliğine dair görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma tekniklerinden durum çalışma desenine göre yürütülmüş olan bu çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma kapsamında Sakarya ili Adapazarı ilçesinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ve 2024 yılı Yükseköğretim Kurumları Sınavına (YKS) katılacak olan öğrenciler ile görüşülmüştür. Görüşme sonucunda elde edilen veriler kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre, YKS’ye başvuran öğrencilerin yükseköğretime geçiş nedenleri arasında ekonomik, kişisel ve toplumsal faktörler bulunmaktadır. "Meslek edinmek ve daha kolay iş bulmak" teması, ekonomik nedenler arasında en sık tekrar eden gerekçe olarak öne çıkarken; "hayallerine/hedeflerine ulaşmak" kişisel nedenlerde en fazla tekrar eden neden olarak görülmektedir. "Statü edinmek" ise toplumsal nedenler arasında en sık dile getirilen gerekçe olarak bulunmuştur. Diğer önemli bir bulgu ise, günümüzde üniversitenin değerinin genel olarak azaldığı, buna rağmen üniversitenin kendileri için hala gerekli olduğu vurgusudur.
This study aims to examine students' reasons for pursuing higher education and their views on the value and necessity of higher education today. The data of this study, which was conducted according to the case study design, one of the qualitative research techniques, were obtained using a semi-structured interview form. Within the scope of the research, students who are studying in secondary education institutions in Adapazarı district of Sakarya province and who will participate in the Higher Education Institutions Examination (YKS) in 2024 were interviewed. The data obtained from the interview were coded and collected under themes and subjected to content analysis. According to the findings of the study, economic, personal and social factors are among the reasons for the transition to higher education for students applying to YKS. The theme of “acquiring a profession and finding a job more easily” stands out as the most recurrent reason among economic reasons, while “reaching their dreams/goals” is the most recurrent reason among personal reasons. “Gaining status” was the most frequently mentioned reason among social reasons. Another important finding is that, the value of the university today has generally decreased, but the participants emphasized that the university is still necessary for them.
Higher education demand for higher education value of higher education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |