Since its introduction in 1932 by Rensis Likert, Likert scales and Likert-type items have become the most used attitude and tendency measurement technique in many areas like, social sciences, political sciences, psychology, marketing and education. However, confusion in "Likert Scale" and "Likert-type item" concepts leads to misinterpretation and false analysis of the data obtained from these scales. Another topic of discussion is whether parametric or non-parametric tests should be used in analyzing the Likert scale and Likert-type items. The purpose of this research, is to clarify concepts of "Likert Scale" and "Likert-type item", to determine which concept and method is more preferred in educational research, and to examine which test should be used in the statistical analysis of data obtained from this type of scales. The result of the study show that relevant concepts are mixed with each other, Likert-type items are mostly analyzed with non-parametric tests, and generally parametric tests were used in analyzing Likert scales despite the lack of a consensus on consistent and reliable method.
Educational research; likert scale; likert-type item; parametric tests; non-parametric tests.
Rensis Likert tarafından 1932 yılında ortaya atıldığından bu yana geçen sürede Likert ölçeği ve Likert-tipi sorular sosyal bilimler, siyaset bilimi, psikoloji, pazarlama ve eğitim gibi pek çok alanda en çok kullanılan tutum ve eğilim ölçüm tekniği haline gelmiştir. Ancak “Likert Ölçeği” ve “Likert-tipi soru” kavramlarının birbiriyle karıştırılması bu ölçeklerden elde edilen verilerin yanlış analizine ve yorumlanmasına yol açmaktadır. Bir başka tartışma konusu da Likert ölçeği veya Likert-tipi sorular ile elde edilen verilerin analizinde parametrik testlerin mi yoksa parametrik olmayan testlerin mi kullanılacağı hususudur. Bu araştırmanın amacı literatürde “Likert Ölçeği” ve “Likert-tipi Soru” kavramları ve bu tür ölçeklerde kullanılabilecek analiz türleri üzerinde yapılan tartışmaları incelemek, eğitim araştırmalarında bu kavram ve yöntemlerden hangisinin tercih edildiğini tespit etmek ve son olarak bu tip ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizinde hangi testlerin uygulanması gerektiğini örnek analizler ile ortaya koymaktır. Araştırma sonucunda konuyla ilgili kavramların birbiriyle karıştırıldığı, Likert-tipi sorularda çoğunlukla parametrik olmayan, Likert ölçeklerinde hangi testin daha tutarlı ve güvenilir olduğu konusunda bir görüş birliği olmamasına rağmen genellikle parametrik testlerin kullanıldığı tespit edilmiştir.
Eğitim araştırması; likert ölçeği; likert-tipi soru; parametrik testler; parametrik olmayan testler.
Birincil Dil | tr;en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Eylül 2015 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 30 |