Bu çalışmada, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik fen öğretim programından bağımsız, günlük yaşamda karşılaşabilecekleri problem durumlarıyla oluşturulmuş, içerisinde hem çoktan seçmeli hem de açık uçlu soruların bulunduğu, geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” geliştirmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda test geliştirme süreci içerisinde 50 maddeden oluşan bir havuz oluşturulmuş, kapsam geçerliğini için uzman görüşü alınmış, birinci pilot (337 öğrenci) uygulama ve ikinci pilot (719 öğrenci) uygulama sonrasında düzenlemeler yapılarak testte son hali verilmiştir. Testin ölçüt geçerliği için geçerliği güvenirliği kanıtlanmış bir bilimsel süreç testi ile testin son halinin korelasyonu araştırılmıştır. Sonuç olarak, içerisinde 28 tane çoktan seçmeli ve 6 tanede açık uçlu sorunun bulunduğu bir “Bilimsel Süreç Becerileri Testi” geliştirilmiştir. Geliştirilen bu testte, testi oluşturan çoktan seçmeli maddelerin güvenirlik katsayısı (KR-20) 0.81 iken açık uçlu maddelerin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) 0.79 olduğu tespit edilmiştir. Diğer bir taraftan testin ölçüt geçerliği için hesaplanan korelasyon katsayısı 0.55 iken testte yer alan çoktan seçmeli maddelerin madde güçlük indeksleri ortalamasının 0.47, madde ayırt edicilik indeksleri ortalamasının ise 0.56 olduğu bulunmuştur.
fen eğitimi bilimsel süreç becerileri; test geliştirme; geçerlik; güvenirlik
In this study it is aimed to develop a “Science Process Skills Test” of which validity and reliability is demonstrated; being free from science teaching program created with the problem conditions that one can face with them in daily life, consisting of multiple choices and open ended questions addressing to 8th grade students. For this purpose, a pool of 50 items was created in the process of test development, expert opinions were received for content validity, after the first pilot (337 students) application and the second pilot (719 students), the test was finalized making arrangements. For criteria validity of the test, a correlation coefficient is calculated between final version of the test and the science process skills test which was proved in terms of validity and reliability. Consequently, "Science Process Skills Test" in which there are 28 multiple choice and 6 open-ended problems was developed. Developed in this test, multiple choice test items forming the reliability coefficient (KR-20) while the open-ended items 0.81 reliability coefficient (Cronbach Alpha) was found as 0.79. On the other hand, while calculated correlation coefficient is 0.55 for the criteria validity of the test, the item difficulty index average of the multiple-choice items is 0.47 and the average of item discrimination index is determined as 0,56.
Science process skills science education test development; validity; reliability.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 31 |