Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 402 - 417, 31.12.2022

Öz

Yiyecek içecek işletmelerinde temizlik, her ne kadar sağlık açısından önemli olsa da hizmetin kaliteli bir şekilde sağlanabilmesi için de önem arz etmektedir. Çünkü müşteriler ziyaret ettiği işletmelerin temiz olmasına çok dikkat etmektedir. Bu yüzden işletmelerin temizlik hakkındaki duyarlılığının ortaya çıkarılması elzemdir. Dolayısıyla bu araştırma ile Bayburt ilinde bulunan yiyecek içecek işletmelerinde yiyecek tüketen müşterilerin temizlik algılarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bunun yanında müşterilerin genel temizlik algısı ile demografik özellikleri (cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu, meslek, aylık gelir düzeyi vb.) arasında anlamlı farklılıkların olup olmadığının belirlenmesi çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Müşterilerin yiyecek içecek işletmeleri üzerine temizlik algısının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler çerçevesinde yiyecek içecek işletmesinin içi, tuvaletler, yiyecekler, yiyecek içecek işletmesinin dışı, servis personeli davranışları ve dış görünüşü üzerine öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Albayrak, A. (2013). Alternatif turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ariffin, H. F., Bibon, M. F. & Abdullah, R. R. (2012). Restaurant‘s atmospheric elements: What the customer wants. Procedia Social and Behavioral Sciences, 38(1), 380-387.
  • Ayaz, N. ve Acar, A. (2020). A research on food safety knowledge and practices of tourism employees. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(1), 552-568.
  • Ayaz, N. ve Sünbül, K. (2018). Restoran Müşterilerinin Beklentileri ve Gıda Güvenliğine Yönelik Tepkileri Üzerine Bir. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 164, 181.
  • Barber, N. & Scarcelli, J. M. (2009). Clean restrooms: How important are they to restaurant consumers? Journal of Foodservice, 20(6), 309-320.
  • Barber, N. & Scarcelli, J. M. (2010). Enhancing the assessment of tangible service quality through the creation of a cleanliness measurement scale. Managing Service Quality, 20(1), 70-88.
  • Becker, C., Murrmann, S., Murrmann, K. F. & Cheung, G. W. (1999). A pancultural study of restaurant service expectations in the United States and Hong Kong. Journal Of Hospitality and Tourism Research, 23(3), 235-255.
  • Çoban, Ö., Eryücel, Ö. ve Yalçınkaya, T. (2019). Tüketicilerin Restoran ve Kafe Tuvaletlerinin Temizliğine İlişkin Algıları: Çanakkale Örneği. 20. Ulusal Turizm Kongresi, 16-19 Ekim, Eskişehir-Türkiye.
  • Eryılmaz, B. (2020). Türkiye’de faaliyet gösteren otel zincirlerinin yeni tip koronavirüs (Covid-19) bilgilendirmeleri. Turizm Akademik Dergisi, 7(1), 15-27.
  • Food and Drug Administration (2017). Food Code. College Park. U.S: Public Health Service.
  • Han, H. & Ryu, K. (2009). The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 33(4), 487-510.
  • İflazoğlu, N. ve Aksoy, M. (2020). Tüketicilerin Covid-19 salgını sürecinde yiyecek-içecek işletmelerinden bekledikleri hizmetin niteliğine ilişkin bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 8(4), 3362-3377.
  • Jang, S. & Liu, Y. H. (2009). Perceptions of Chinese restaurants in the US: What affects customer satisfaction and behavioral intentions? International Journal of Hospitality Management, 28(3), 338-348.
  • Josiam, B., Sohail, M. S. & Monteiro, P. (2007). Curry cuisine: Perceptions of Indian restaurants in Malaysia. Tourismos: An International Journal of Tourism, 2(2), 25-38.
  • Karamustafa, K., Ülker, M. ve Akçay, S. (2021). Covid-19 salgınına bağlı olarak yiyecek ve içecek hizmet süreçlerindeki değişimler üzerine nitel bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 13(1), 33-69.
  • Kim, H. & Bachman, J. R. (2019). Examining customer perceptions of restaurant restroom cleanliness and their impact on satisfaction and intent to return. Journal of Foodservice Business Research, 22(2), 191-208.
  • Park, H., Almanza, B. A., Miao, L., Sydnor, S. & Jang, S. (2016). Consumer perceptions and emotions about sanitation conditions in full-service restaurants. Journal of Foodservıce Busıness Research, 19(5), 474-487.
  • Pettijohn, L. S., Pettijohn, C. E. & Luke, R. H. (1997). An evaluation of fast food restaurant satisfaction: determinants, competitive comparisons and impact on future patronage. Journal of Restaurant & Foodservice Marketing, 2(3), 3-20.
  • Ryu, K. & Jang, S. (2008). DINESCAPE: A scale for customers' perception of dining environments. Journal of Foodservice Business Research, 11(1), 2-22.
  • Soylu, A. G. ve Taştan, H. (2020). Algılanan restoran temizliğinin müşteri tatminine etkisi. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(1), 86-105.
  • Şahin, A., Çakıcı, C. ve Güler, O. (2014). Tüketicilerin masa servisi yapan restoranlarda önem verdiği hususların şikâyet davranışı eğilimlerine etkisi. 15. Ulusal Turizm Kongresi, 683-700.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tabassum, R., Macaskill, A. & Ahmad, I. (2000). Attitudes towards mental health in an urban Pakistani community in the United Kingdom. International Journal of Social Psychiatry, 46(3), 170-181.
  • Thio, S. & Wijaya, S. (2010). The concern and awareness of consumers and food service operators towards food safety and food hygiene in small and medium restaurants in Surabaya, Indonesia. International Food Research Journal, 17(3), 641-650.
  • Threevitaya, S. (2003). Factors that influence the decisions of customers to dine at selected restaurants in Bangkok, Thailand.
  • Türker, N., Gökkaya S. ve Acar, A. (2019). Measuring the Effect of Restaurant Servicescapes on Customer Loyalty, Turizm Akademik Dergisi, 6(2), 255-270.
  • Vilnai-Yavetz, I. & Gilboa, S. (2010). The effect of servicescape cleanliness on customer reactions. Services Marketing Quarterly, 31(2), 213-234.
  • Yoo, S. A. (2012). Customer Perceptions of Restaurant Cleanliness: A Cross Cultural Study. Master Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hami Ünlü 0000-0002-8436-8704

Miraç İlyas Kıvanç 0000-0003-2682-6057

Ömer Ceyhun Apak 0000-0002-1409-6707

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ünlü, H., Kıvanç, M. İ., & Apak, Ö. C. (2022). YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 402-417.
AMA Ünlü H, Kıvanç Mİ, Apak ÖC. YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ. saktad. Aralık 2022;5(3):402-417.
Chicago Ünlü, Hami, Miraç İlyas Kıvanç, ve Ömer Ceyhun Apak. “YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2022): 402-17.
EndNote Ünlü H, Kıvanç Mİ, Apak ÖC (01 Aralık 2022) YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5 3 402–417.
IEEE H. Ünlü, M. İ. Kıvanç, ve Ö. C. Apak, “YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ”, saktad, c. 5, sy. 3, ss. 402–417, 2022.
ISNAD Ünlü, Hami vd. “YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5/3 (Aralık 2022), 402-417.
JAMA Ünlü H, Kıvanç Mİ, Apak ÖC. YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ. saktad. 2022;5:402–417.
MLA Ünlü, Hami vd. “YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 3, 2022, ss. 402-17.
Vancouver Ünlü H, Kıvanç Mİ, Apak ÖC. YİYECEK İÇECEK İŞLETMELERİNDE MÜŞTERİLERİN TEMİZLİK ALGISI: BAYBURT İLİ ÖRNEĞİ. saktad. 2022;5(3):402-17.