Jacques Derrida’nın ortaya attığı “dekonstrüksiyon” Türkçe karşılığı yapısöküm olan kavramın,
resim sanatı eserlerindeki yöneliminin parçalılıklar ve çoklu katmanlarla ilgili olduğu
düşünülmektedir. Kolajda olduğu gibi nesnelerin, bağlamından koparılarak sanat
çalışmasının yüzeyinde kullanılmasının da yapısökümle ilişkili olduğu kabul edilebilmektedir.
Bu özelliklerden yola çıkarak, bu makalede, çıplak bedeni yapısökümle ilişkili olduğu
düşünülen parçalamalar ve kolaj tekniği ekseninde kullanan 1960 sonrası eser üreten
sanatçılardan beş tanesi seçilmiştir: Bedri Baykam, İrfan Önürmen, Jeff Koons, Nur Koçak
ve Tom Wesselmann. Bu sanatçıların işleri yapısöküm perspektifinden incelenerek, bu çözümleme
aracılığıyla bedenin sanat tarihindeki geleneksel temsil biçimlerinin nasıl bozulduğu
ve yeniden yapılandırıldığı tartışılmaktadır. Çalışma, kolaj tekniği ekseninde çıplak
bedenin sanat içinde nasıl bir anlam kaymasına uğradığını ve sanatçılar tarafından nasıl
farklı stratejilerle ele alındığını ortaya koyarak, sanat ve görsel kültür ilişkisine yeni bir
bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Araştırmada yöntem olarak literatür tarama yöntemi
kullanılmıştır. Sonuç olarak, çağdaş sanatta çıplak bedenin yalnızca estetik öğe bir
olarak değil, kültürel, ekonomik ve ideolojik bir araç olarak ele alındığı ve bu beş sanatçının
yapısöküm kavramı bağlamında hangi benzer ve farklı özelliklere sahip oldukları ortaya
konmaya çalışılmıştır.
The concept of deconstruction, which was put forward by Jacques Derrida, can be thought
to be related to fragmentation and multiple layers in works of art. It can be accepted that
the use of objects on the surface of the work of art, detached from their context, as in collage,
is also related to deconstruction. Based on these features, in this article, five artists who
produced works after 1960, who used the nude body through the axis of fragmentation and
collage technique, which are thought to be related to deconstruction, were selected: Bedri
Baykam, İrfan Önürmen, Jeff Koons, Nur Koçak and Tom Wesselmann. The works of these
artists are examined from the perspective of deconstruction and the discussion focuses on
how the traditional forms of representation of the body in art history are disrupted and
restructured. The study aims to present a new perspective on the relationship between art
and visual culture by revealing how the nude body has shifted in meaning in art through
the axis of collage technique and how it is handled with different strategies by artists. The
literature review method was used as the method in the research. As a result, it has been
tried to reveal that the naked body in contemporary art is not only considered an aesthetic
element but also as a cultural, economic and ideological tool and what similar and different
characteristics these five artists have in the context of the concept of deconstruction.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Resim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |