Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GASTRONOMİ TEMALI FESTİVALLERDE KATILIMCI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ULUSLARARASI PİŞMANİYE FESTİVALİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 38, 315 - 341, 31.12.2020

Öz

Yöresel ürünlerin ve yöreye ait yemek kültürünün gastronomi turizmine katkısı oldukça fazladır. Bir destinasyonda gastronomi turizminin gelişmesi için de yöreye has ürünlerin tanıtılması, sunulması gibi eylemler festivaller aracılığıyla gerçekleştirilmektedir. Festivallerin düzenlenmesinde ise katılımcı istekleri önem arz etmektedir. Bu bağlamda 11. Uluslararası Pişmaniye Festivali’ndeki katılımcıların festival deneyimleri sonucunda görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırmada festivale katılan 49 kişiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Festivalin duyurumunda belediyenin aktif rol aldığı, bununla birlikte katılımcıların sadece %16’sının il dışından geldiği tespit edilmiştir. Bu durum diğer illerde tanıtımın yeterince iyi yapılmadığı şeklinde yorumlanabilir. Katılımcıların %70’i festivalin fiziki donanımını yeterli bulmakta ve %94’ü festivali başkalarına tavsiye edeceğini belirtmektedir. Tavsiye nedenleri içinde birinci sırada eğlence yer alırken ikinci sırada katılımcıların şehirlerini ve yöresel lezzetlerini tanıtmanın yer aldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKSOY, M. SEZGİ, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 3/3 (2015) 79-89.
  • AY, E. ve YİĞİT, Y. (2016). Yöresel Yemeklerin Gastronomi Turizmine Etkileri, Bölgesel Turizm, 103-110.
  • BAYSAL, K., ÖZGÜREL, G. ve ÇEKEN, H. (2016). Aydın Yöresindeki Yerel Etkinliklerin Kırsal Turizm Açısından Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 6(1), ss.100-108.
  • CHUNG, C.W. (2014). Study on Relationship between Visitor Value, Degree of Satisfaction and Loyalty in Musical Festival Activity. Journal of Service Science and Management, ss.390-395.
  • CONGCONG, T. (2014). “The Study of Festival Tourism Development of Shanghai’’, International Journal of Business and Social Science ,C. 5, S. 4, ss. 52-58.
  • CUDNY, W. (2013). Festival tourism–the concept, key functions and dysfunctions in the context of tourism geography studies. Geographical Journal, 65(2), 105-118.
  • ÇETİN, M. DEMİREL, H. ve ÇETİN, K. (2019). Gastronomi Konulu Festivaller: Türkiye Örneği, III. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium, 19-20 April 2019 Anamur/ Mersin / Turkey, 882-894.
  • DALGIN, T. ATAK, O ve ÇEKEN, H. (2016). Festivallerin Bir Kırsal Turizm Çekiciliği Olarak Önemi. Journal of International Social Research, 9(47).
  • ERBAY, E., DEMİRKOL, C. ve YILDIRIM ÖZMUTLU, S. (2016). Trakya Bölgesinde Panayir, Festival ve Fuar Organizasyonlarinin Bölgenin Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Yapiya Etkilerinin Analizi.
  • ESU, B. B., and ARREY, V. M. E. (2009). Tourists’ satisfaction with cultural tourism festival: A case study of Calabar Carnival Festival, Nigeria. International journal of business and management, 4(3), 116-125.
  • GOLDBLATT, J. (2000). A future for event management: The analysis of major trends impacting the emerging profession, Events Beyond Setting the Agenda, 2-9.
  • GÖKER, G. (2011). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi (Balıkesir İli Örneği). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm ve Otelcilik Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • GRINDON, G. (2013). Revolutionary Romanticism: Henri Lefebvre's revolution-as-festival. Third Text, 27(2), 208-220.
  • GÜZEL ŞAHİN, G. ve ÜNVER G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak “Gastronomi Turizmi”:İstanbul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 3/2 (2015) 63-73.
  • HARRINGTON, R. J. ve OTTENBACHER M.C., (2010), Culinary Tourism- A Case Study Of The Gastronomic Capital, Journal Of Culinary Science&Technology, (8).,14– 32
  • HORNG, J.-S and TSAI, C.T. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross national analysis, Tourism Management, 31(1), 74-85.
  • KARGİGLİOĞLU, Ş. ve KABACIK, M. (2017). Gastronomi Turizmi Kapsamında Urla Enginar Festivaline Gelen Turistlerin Festival Hakkındaki Görüşleri, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/3 (2017) 409-421.
  • KIZILIRMAK, İ. (2006). Türkiye‟de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme. Sosyal Bilimler Dergisi, (15).
  • KUMAR, G. M. K. (2019). Gastronomic tourism A way of supplementing tourism in thAndaman ve Nicobar Islands, International Journal of Gastronomy and Food Science 16 100139.
  • LONG, L. M. (2003). Culinary tourism. ABD: The University Press Of Kentucky.
  • LONG, L. M. (2004). Culinary Tourism. Lexington: The University Press of Kentucky.
  • MAYFIELD, T. L., and CROMPTON, J. L. (1995). The status of the marketing concept among festival organizers. Journal of Travel Research, 33(4), 14-22.
  • NEBİOĞLU, O. (2016). Yerel gastronomik ürünlerin turizmde kullanılmasını etkileyen faktörler. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • O’SULLIVAN, D. and Jackson, M.J. (2002) Festival tourism: A contributor to sustainable local economic development? Journal of Sustainable Tourism 10 (4), 325–42.
  • OĞUZ, S. (2019). Kültür Turizmi Kapsamında Yer Alan Festival Etkinliklerinin Destinasyona Ekonomik Etkisi: Adana Portakal Çiçeği Festivali Örneği, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • ÖZGÜREL, G. ALKAN, Ö ve OK, S. (2018). Datça Badem Çiçeği Festivali’nin Yöre Turizmine Olası Etkileri: Yerel Esnaf Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi ISSN: 2146-0078, 8(2): 10-19.
  • ÖZGÜREL, G., ALAN, R., ve BİNGÖL, Z. (2015). Yerel kalkınmada bir araç olarak festivaller: Munzur Kültür ve Doğa Festivali. International Journal of Social and Economic Sciences, 5(2), 113-121.
  • ÖZMEN, R. (2019). Destinasyon Çekicilik Unsuru Olarak Gastronomi Turizmi: Çanakkale Örneği, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • QUINN, B. (2006). Problematising ‘festival tourism’: Arts festivals and sustainable development in Ireland. Journal of sustainable tourism, 14(3), 288-306.
  • ŞENGÜL, S. ve GENÇ, K. (2016). Festival Turizmi Kapsamında Yöresel Mutfak Kültürünün Destekleyici Ürün Olarak Kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat ve Turizm Festivali Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23):79-89.
  • TDK, Türk Dil Kurumu (2020). https://sozluk.gov.tr/
  • TOKATLI, C. (2019). Yerel Halkın Festivallerin Etkilerine Yönelik Algılarının Algılanan Değer, Festival Memnuniyeti ve Festival Sadakati Üzerindeki Etkisi: Uluslararası Şile Bezi Kültür ve Sanat Festivali Örneği, Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • YAVUZ, C. (2019). Festivallerin, Destinasyon Pazarlamasına Olan Yararları: 10. Uluslararası Antep Fıstığı Kültür ve Sanat Festivali Örneği, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • YAYLA, Ş. (2017). Yöresel Yemek Festivaline Katılım Motivasyonu İle Festivallerin Destinasyon İmajına ve Davranışsal Niyetlere Etkisi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • https://www.adanagastronomi.com/tr/festivaller.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://afyon.ktb.gov.tr/TR-63457/onemli-gun-ve-festivaller.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://giresun.ktb.gov.tr/TR-144547/yerel-etkinlikler.html
  • https://kayseri.ktb.gov.tr/TR-111074/festivaller-fuarlar-ve-yerel-etkinlik-takvimi.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://kirklareli.ktb.gov.tr/TR-153977/festivaller-fuarlar-yerel-etkinlikler.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://kahramanmaras.ktb.gov.tr/TR-149578/festival-ve-yerel-etkinlikler.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://osmaniye.ktb.gov.tr/TR-160824/festivaller.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://manisa.ktb.gov.tr/TR-152309/diger-festivaller.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • http://hatay.gov.tr/festival-ve-senliklerimiz (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://rize.ktb.gov.tr/TR-174928/yerel-etkinlikler.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://igdir.ktb.gov.tr/TR-55731/yerel-etkinlikler.html (Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
  • https://festivall.com.tr/fest-kategori/13/yeme-icme/ ((Erişim Tarihi 27 Mart 2020).
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülçin Özbay 0000-0002-5647-7137

Serkan Semint 0000-0002-6305-1898

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Özbay, G., & Semint, S. (2020). GASTRONOMİ TEMALI FESTİVALLERDE KATILIMCI DENEYİMİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ULUSLARARASI PİŞMANİYE FESTİVALİ ÖRNEĞİ. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(38), 315-341.

.