Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzikal Deşifrenin Boyutları ve Etken Faktörleri

Yıl 2019, , 65 - 87, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.535647

Öz

Müzikal
deşifre, zihnin ve bedenin karmaşık işlemler gerçekleştirdiği çok boyutlu bir
süreçtir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada deşifrenin
boyutları ve deşifreyi etkileyen faktörler sistematik bir şekilde ele
alınmıştır. Bu sayede deşifre konusunun araştırmacı ve öğrencilere daha
bütünlüklü, anlaşılır bir biçimde sunulması hedeflenmiştir.










Literatür
taramasından yararlanılarak hazırlanan bu çalışmada, deşifrenin öğrenme, okuma,
seslendirme olmak üzere üç temel boyutta sınıflandırılabileceği ve bu boyutları
etkileyen tüm faktörlerin deşifreyi de etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
araştırmada elde edilen bulgular ışığında deşifresini geliştirmek isteyen
öğrenci ve müzisyenlere birtakım öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Alpan Bangir, G. (2008). “Ders Kitaplarındaki Metin Tasarımı”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), s. 107-134.
  • Bayrak, C., Yılman, M., Erdoğan, İ., Ada Ş., Dağlı, A. vd. (2002). Ö. Demirel, Z. Kaya (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingöl, F. (2013). “Klasik Gitar Eğitiminde Parmak Hazırlamalı Seslendirme Yöntemi”, Ekev Akademi Dergisi, 17 (56), s. 409-418.
  • Çimen, G. (2001). “Konser Kaygısı”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), s. 125-133.
  • Çuhadar, C.H. (2008). “Müzik ve Beyin”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), s. 67–76.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2014). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin Elkitabı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gidergi Alptekin, A. (2012). “Müzik Performans Anksiyetesi” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), s. 137-148.
  • Gödelek, E. (1982). Psikomotor Becerilerin Ölçülmesinde Kullanılan Omega Testi, Sinüzoid Testi, Ayna Testi ve İşaret Çizimi Testlerinin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Eğitimi, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Gürel, E. (2001). “Çalışma Yaşamında Işık ve Aydınlatmanın Önemi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, s. 1-10.
  • Kadıoğlu, M. (2004). Çok Hızlı Okuma Teknikleri, İstanbul: İm Yayınları.
  • Karaçay, B. (2010). “Müzik ve Beyin”, Bilim ve Teknik Dergisi, Temmuz, s. 32-38.
  • Karaçay, B. (2011). “Okuyan Beyin”, Bilim ve Teknik Dergisi, Eylül, s. 20-27.
  • Karahüseyinoğlu, B. (2002). Okuma Zorluklarını Gidermede Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyallerinin Etkililiği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kılıç, M. (2017). “Öğrenmenin Doğası”, Eğitim Psikolojisi içinde, ed. Binnur Yeşilyaprak, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 166-195.
  • Korkmaz, Ö. ve Mahiroğlu, A. (2007). “Beyin, Bellek ve Öğrenme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), s. 93-104.
  • Kurudayıoğlu, M. (2011). “Zihinsel ve Fiziksel Bir Süreç Olarak Okuma”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1), s. 15-29.
  • Küçük, A. (1994). “Bir Piyano Eseri Nasıl Çalışılır”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, s. 185–194.
  • Lehmann, A.C. ve Kopiez R. (2009). “Sight-Reading”, Oxford Handbook of Music Psychology in, ed. Susan Hallam, Ian Cross & Michael Thaut, Oxford: Oxford University Press, p. 344-351.
  • Nart, S.D. (2010). “Deşifre Şarkı Söyleme ve Koro Eğitimine Katkıları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (2), s. 134-142.
  • Öztürk, B. ve Kısaç, İ. (2017). “Bilgiyi İişleme Modeli”, Eğitim Psikolojisi içinde, ed. Binnur Yeşilyaprak, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 303-335.
  • Razon, N. (1982). “Okuma Güçlükleri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, 7 (39), s. 19-29.
  • Richaude, F., Gauquelin, M. ve Gauquelin F. (1990). Çok Hızlı Okuma Teknikleri, çev. A.Sarp, Ankara: Nil Yayınları.
  • Selçuk, Z. (1996). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Seven, M. A. ve Engin, A.O. (2008). “Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), s. 189-212.
  • Taşkaya, M. S. (2010). “Okuma Problemlerinin Giderilmesinde Renkli Metinlerin Etkisi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), s. 21-36.
  • Topbaş, S. (1998). “Öğrenme Güçlüğü Gözlenenler”, Özel Eğitim içinde, ed. Süleyman Eripek, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, s. 55-73.
  • Tunçel, N., Aydin, S. ve Zeytinoğlu, M. (2006). İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uyan, M. O. (2012). Lisans Düzeyindeki Gitar Öğrencilerinde Ön Dinlemenin Deşifre Performansına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wiltshire, E. (2006). The Effect of Visual and Aural Congruence On The Sight-Reading Of Music Notation, Doctoral Dissertation, Washington: University of Washington, Seattle.
  • Wolf, T. (1976). “A Cognitive Model of Musical Sight-Reading”, Journal of Psycholinguistic Research, 5 (2), p. 143-171.
  • Yağışan, N. (2004). “Çalgı İcracılarında Kas-Iskelet Problemleri ve Nedenleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, s. 561-574.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaramış, N. (2003). Nevşehir İl Merkezinde İlköğretim Çağı Çocuklarda Göz Hastalıklarının Tespit Edilmesinde Hemşirenin Rolü ve Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, B. (2012). “Okumanın Nörobiyolojisi”, Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26 (1), s. 142-147.
  • Yokuş, H. ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve Çalgı Öğrenimi İçin Strateji Rehberi I, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • Motor Fonksiyonun Kortikal Seviyelere Ait Kontrolu. (2012, 25 Ocak). Tıp dünyası içinde. Erişim adresi (15 Temmuz 2017): http://tip-dunyasi.blogspot.com.tr/2012/01/motor-fonksiyonun-kortikal-seviyelere.html
  • Somatik Sinir Sistemi. (2015, 30 Eylül). Sinir sistemi içinde. Erişim adresi (30 Ekim 2017): http://www.Sinirsistemi.Gen.Tr/Somatik-Sinir-Sistemi.Html

Dimensions of The Musical Sight-Reading and Effective Factors

Yıl 2019, , 65 - 87, 30.06.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.535647

Öz

Musical
sight-reading is a multi-dimensional process in which mind and body realize
complicated transactions. In the research in which the qualitative research
method has been adopted, the dimensions of sight-reading and the factors that
effect sight-reading have been considered. In this manner, it has been aimed
that sight-reading subject's to be presented to the students understandably,
scrutinizingly and in an entire way.










In
this research which is made through literature survey, it has been concluded
that musical sight-reading might be classified in three basic dimensions as
learning, reading, and vocalization and the factors which affect these
dimensions might effect musical sight-reading at the same time. Moreover, the data
which has been obtained through the research might present some suggestions to
the students who are keen to progress their sight-reading skills.

Kaynakça

  • Alpan Bangir, G. (2008). “Ders Kitaplarındaki Metin Tasarımı”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), s. 107-134.
  • Bayrak, C., Yılman, M., Erdoğan, İ., Ada Ş., Dağlı, A. vd. (2002). Ö. Demirel, Z. Kaya (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bingöl, F. (2013). “Klasik Gitar Eğitiminde Parmak Hazırlamalı Seslendirme Yöntemi”, Ekev Akademi Dergisi, 17 (56), s. 409-418.
  • Çimen, G. (2001). “Konser Kaygısı”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), s. 125-133.
  • Çuhadar, C.H. (2008). “Müzik ve Beyin”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), s. 67–76.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2014). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretme), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fenmen, M. (1991). Müzikçinin Elkitabı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gidergi Alptekin, A. (2012). “Müzik Performans Anksiyetesi” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (1), s. 137-148.
  • Gödelek, E. (1982). Psikomotor Becerilerin Ölçülmesinde Kullanılan Omega Testi, Sinüzoid Testi, Ayna Testi ve İşaret Çizimi Testlerinin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Eğitimi, Ankara: Gül Yayınevi.
  • Gürel, E. (2001). “Çalışma Yaşamında Işık ve Aydınlatmanın Önemi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, s. 1-10.
  • Kadıoğlu, M. (2004). Çok Hızlı Okuma Teknikleri, İstanbul: İm Yayınları.
  • Karaçay, B. (2010). “Müzik ve Beyin”, Bilim ve Teknik Dergisi, Temmuz, s. 32-38.
  • Karaçay, B. (2011). “Okuyan Beyin”, Bilim ve Teknik Dergisi, Eylül, s. 20-27.
  • Karahüseyinoğlu, B. (2002). Okuma Zorluklarını Gidermede Bireyselleştirilmiş Öğretim Materyallerinin Etkililiği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Kılıç, M. (2017). “Öğrenmenin Doğası”, Eğitim Psikolojisi içinde, ed. Binnur Yeşilyaprak, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 166-195.
  • Korkmaz, Ö. ve Mahiroğlu, A. (2007). “Beyin, Bellek ve Öğrenme”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), s. 93-104.
  • Kurudayıoğlu, M. (2011). “Zihinsel ve Fiziksel Bir Süreç Olarak Okuma”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (1), s. 15-29.
  • Küçük, A. (1994). “Bir Piyano Eseri Nasıl Çalışılır”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı, s. 185–194.
  • Lehmann, A.C. ve Kopiez R. (2009). “Sight-Reading”, Oxford Handbook of Music Psychology in, ed. Susan Hallam, Ian Cross & Michael Thaut, Oxford: Oxford University Press, p. 344-351.
  • Nart, S.D. (2010). “Deşifre Şarkı Söyleme ve Koro Eğitimine Katkıları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (2), s. 134-142.
  • Öztürk, B. ve Kısaç, İ. (2017). “Bilgiyi İişleme Modeli”, Eğitim Psikolojisi içinde, ed. Binnur Yeşilyaprak, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 303-335.
  • Razon, N. (1982). “Okuma Güçlükleri”, Eğitim ve Bilim Dergisi, 7 (39), s. 19-29.
  • Richaude, F., Gauquelin, M. ve Gauquelin F. (1990). Çok Hızlı Okuma Teknikleri, çev. A.Sarp, Ankara: Nil Yayınları.
  • Selçuk, Z. (1996). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Seven, M. A. ve Engin, A.O. (2008). “Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), s. 189-212.
  • Taşkaya, M. S. (2010). “Okuma Problemlerinin Giderilmesinde Renkli Metinlerin Etkisi”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), s. 21-36.
  • Topbaş, S. (1998). “Öğrenme Güçlüğü Gözlenenler”, Özel Eğitim içinde, ed. Süleyman Eripek, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, s. 55-73.
  • Tunçel, N., Aydin, S. ve Zeytinoğlu, M. (2006). İnsan Anatomisi ve Fizyolojisi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Uyan, M. O. (2012). Lisans Düzeyindeki Gitar Öğrencilerinde Ön Dinlemenin Deşifre Performansına Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Wiltshire, E. (2006). The Effect of Visual and Aural Congruence On The Sight-Reading Of Music Notation, Doctoral Dissertation, Washington: University of Washington, Seattle.
  • Wolf, T. (1976). “A Cognitive Model of Musical Sight-Reading”, Journal of Psycholinguistic Research, 5 (2), p. 143-171.
  • Yağışan, N. (2004). “Çalgı İcracılarında Kas-Iskelet Problemleri ve Nedenleri”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, s. 561-574.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe Öğretim Yöntemleri, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yaramış, N. (2003). Nevşehir İl Merkezinde İlköğretim Çağı Çocuklarda Göz Hastalıklarının Tespit Edilmesinde Hemşirenin Rolü ve Önemi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, B. (2012). “Okumanın Nörobiyolojisi”, Türk Kütüphaneciliği Dergisi, 26 (1), s. 142-147.
  • Yokuş, H. ve Yokuş, T. (2010). Müzik ve Çalgı Öğrenimi İçin Strateji Rehberi I, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları
  • Motor Fonksiyonun Kortikal Seviyelere Ait Kontrolu. (2012, 25 Ocak). Tıp dünyası içinde. Erişim adresi (15 Temmuz 2017): http://tip-dunyasi.blogspot.com.tr/2012/01/motor-fonksiyonun-kortikal-seviyelere.html
  • Somatik Sinir Sistemi. (2015, 30 Eylül). Sinir sistemi içinde. Erişim adresi (30 Ekim 2017): http://www.Sinirsistemi.Gen.Tr/Somatik-Sinir-Sistemi.Html
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Kaan Öztutgan 0000-0002-3489-5709

Fatih Akbulut Bu kişi benim 0000-0002-1343-4882

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 5 Mart 2019
Kabul Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Öztutgan, K., & Akbulut, F. (2019). Müzikal Deşifrenin Boyutları ve Etken Faktörleri. Art-E Sanat Dergisi, 12(23), 65-87. https://doi.org/10.21602/sduarte.535647

Cited By

Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.