Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEB’in 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılında LGS’ye Yönelik Yayınlamış Olduğu Türkçe Dersi Örnek Soruları ile 2019 LGS Türkçe Sorularının Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 102 - 113, 27.10.2021
https://doi.org/10.33710/sduijes.903565

Öz

2018 yılında uygulanmaya başlayan Liselere Geçiş Sistemi, ortaokul ders müfredatı ve TİMS-PİSA gibi sınavların soruları örnek alındığı, beceri temelli soruların yoğunlukta olduğu, mantık ve muhakeme yeteneğini ölçen bir sınavdır. Bu araştırmada, Millî Eğitim Bakanlığının 2018-2019 eğitim öğretim yılında LGS’ye yönelik yayınladığı örnek Türkçe sorularıyla, 2019 LGS Türkçe sorularının arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu 80 adet örnek soru ve 20 adet LGS Türkçe soruşu olmak üzere toplam 100 sorudan oluşmaktadır. Bu bağlamda 2018-2019 eğitim öğretim yılında yayınlanan örnek Türkçe soruları ve 2019 yılı LGS Türkçe soruları incelenerek; soru kazanımları, seçilen metinlerin türleri ve öğrenme/beceri alanları alt başlıklarında ele alınmıştır. Veriler belgesel kaynak tarama ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda örnek sorular ile LGS sorularının kullanılan metin türleri uygunluğunun %100, kazanım uygunluğunun %93,3, öğrenme/beceri alanları uygunluğunun %100 olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1: Batur, Z., Ulutaş, M. ve Beyret, N. (2019). 2018 LGS Türkçe sorularının pısa okuma becerileri hedefleri açısından incelenmesi, Milli Eğitim, 48, Özel Sayı, Sayı 1, 595-615.
  • Referans2: Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 862-881.
  • Referans3: Cayhan, C. ve Akın, E. (2015). Teog sınavı Türkçe dersi sorularının Türkçe dersi öğretim programındaki kazanımlar açısından değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 119-128.
  • Referans4: Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Referans5: İber, A, Tuna, A, Uysal, R, Kabuklu, Ü. (2018). Liselere geçiş sınavının örnek matematik sorularına dair destekleme ve yetiştirme kursu matematik öğretmenlerinin görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 6 (2), 63-80.
  • Referans6: Karakılıç, S. ve Arslan, S. (2019) Kitap okumanın öğrencilerin matematik başarısı ve problem çözme becerisi üzerine etkisi, Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2):456 – 475.
  • Referans7: Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Referans8: Kaya, B. ve Göktürk, Ş. (2019) Belirleyiciliği yüksek sınavlar ve bunun okul programları ve hedeflerine erişimde öğretmen motivasyonuna yansımaları, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi,6 (1): 1-19.
  • Referans9: Koçak, D. Doğan Gül, Ç. Gül, E. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2017) Öğrencilerin sınav kavramına yönelik metaforlarının incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,18 (3): 415-434.
  • Referans10: Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications In Education. Revisedand Expanded From Case Study Research In Education. USA: JB Printing.
  • Referans11: Millî Eğitim Bakanlığı 2018 LGS Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı (2018). Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 3. Aralık.
  • Referans12: Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Madde 23, Fıkra 2.
  • Referans13: Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi öğretim programı, Ankara.
  • Referans14: Özdaş, F. (2019). Merkezi Yerleştirme Sınav Sistemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Mukaddime,10 (2), 688-707.
  • Referans15: Özcan, S. ve Açık, F. (2011). SBS Türkçe Sorularıyla Türkçe Ders Kitaplarındaki Soruların Örtüşme Düzeyi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (16): 355-370.
  • Referans16: Vural, C. (2020). Son 10 Yılda Yapılan Liselere Geçiş Sınavlarında (SBS, TEOG ve LGS) Yer Alan Türkçe Dersi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Referans17: Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Comparison of Turkish Lesson Sample Questions for LGS Published by MEB in 2018-2019 Academic Year and 2019 LGS Turkish Questions

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 102 - 113, 27.10.2021
https://doi.org/10.33710/sduijes.903565

Öz

2018 yılında uygulanmaya başlayan Liselere Geçiş Sistemi, ortaokul ders müfredatı ve TIMSS-PISA gibi sınavların soruları örnek alındığı, beceri temelli soruların yoğunlukta olduğu, mantık ve muhakeme yeteneğini ölçen bir sınavdır. Bu araştırmada, Millî Eğitim Bakanlığının 2018-2019 eğitim öğretim yılında LGS’ye yönelik yayımladığı örnek Türkçe sorularıyla, 2019 LGS Türkçe sorularının arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma olup doküman incelemesi yoluyla veriler elde edilmiştir. Çalışma grubu 80 adet örnek soru ve 20 adet LGS Türkçe sorusu olmak üzere toplam 100 sorudan oluşmaktadır. Bu bağlamda 2018-2019 eğitim öğretim yılında yayımlanan örnek Türkçe soruları ve 2019 yılı LGS Türkçe soruları incelenerek; soru kazanımları, seçilen metinlerin türleri ve öğrenme/beceri alanları alt başlıklarında ele alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda örnek sorular ile LGS sorularının kullanılan metin türleri uygunluğunun %100, kazanım uygunluğunun %93,3, öğrenme/beceri alanları uygunluğunun %100 olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1: Batur, Z., Ulutaş, M. ve Beyret, N. (2019). 2018 LGS Türkçe sorularının pısa okuma becerileri hedefleri açısından incelenmesi, Milli Eğitim, 48, Özel Sayı, Sayı 1, 595-615.
  • Referans2: Bulut, K. (2019). 2006 ve 2018 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 862-881.
  • Referans3: Cayhan, C. ve Akın, E. (2015). Teog sınavı Türkçe dersi sorularının Türkçe dersi öğretim programındaki kazanımlar açısından değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4, 119-128.
  • Referans4: Gökçe, O. (2006). İçerik analizi: Kuramsal ve pratik bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Referans5: İber, A, Tuna, A, Uysal, R, Kabuklu, Ü. (2018). Liselere geçiş sınavının örnek matematik sorularına dair destekleme ve yetiştirme kursu matematik öğretmenlerinin görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 6 (2), 63-80.
  • Referans6: Karakılıç, S. ve Arslan, S. (2019) Kitap okumanın öğrencilerin matematik başarısı ve problem çözme becerisi üzerine etkisi, Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2):456 – 475.
  • Referans7: Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Referans8: Kaya, B. ve Göktürk, Ş. (2019) Belirleyiciliği yüksek sınavlar ve bunun okul programları ve hedeflerine erişimde öğretmen motivasyonuna yansımaları, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi,6 (1): 1-19.
  • Referans9: Koçak, D. Doğan Gül, Ç. Gül, E. ve Bökeoğlu, Ö. Ç. (2017) Öğrencilerin sınav kavramına yönelik metaforlarının incelenmesi, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi,18 (3): 415-434.
  • Referans10: Merriam, S. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications In Education. Revisedand Expanded From Case Study Research In Education. USA: JB Printing.
  • Referans11: Millî Eğitim Bakanlığı 2018 LGS Merkezi Sınavla Yerleşen Öğrencilerin Performansı (2018). Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi, No: 3. Aralık.
  • Referans12: Milli Eğitim Temel Kanunu (1973). Madde 23, Fıkra 2.
  • Referans13: Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe dersi öğretim programı, Ankara.
  • Referans14: Özdaş, F. (2019). Merkezi Yerleştirme Sınav Sistemine İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi, Mukaddime,10 (2), 688-707.
  • Referans15: Özcan, S. ve Açık, F. (2011). SBS Türkçe Sorularıyla Türkçe Ders Kitaplarındaki Soruların Örtüşme Düzeyi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4 (16): 355-370.
  • Referans16: Vural, C. (2020). Son 10 Yılda Yapılan Liselere Geçiş Sınavlarında (SBS, TEOG ve LGS) Yer Alan Türkçe Dersi Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Referans17: Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Hüseyin Ordu 0000-0001-7586-6261

Ahmet Sencer Engin 0000-0001-6710-6473

Fulya Topçuoğlu Ünal 0000-0003-3981-9841

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2021
Kabul Tarihi 18 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ordu, H. H., Engin, A. S., & Topçuoğlu Ünal, F. (2021). MEB’in 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılında LGS’ye Yönelik Yayınlamış Olduğu Türkçe Dersi Örnek Soruları ile 2019 LGS Türkçe Sorularının Karşılaştırılması. SDU International Journal of Educational Studies, 8(2), 102-113. https://doi.org/10.33710/sduijes.903565
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

ISSN:2148-9068