Amaç: Araştırmada ebelik öğrencilerinin mizah duygusunun stresle baş
etme yaklaşımlarına etkisini belirlenmek amaçlanmıştır.
Materyal- metot: Kesitsel tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın
örneklemini 280 öğrenci oluşturmuştur. Veriler Mizah Tarzları Ölçeği ve
Stresle Başetme Tarzları Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesi SPSS
(22.0) paket programında yapılmış, istatistiksel anlamlılık p<0.05 olarak
kabul edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin
tamamı kız olup yaş ortalaması 20.80±1.51 dir. Öğrencilerden %72.9’u mesleği isteyerek seçtiğini, %44.3’ü
derslerde mizahın işlendiğini, %40.7’si stresle baş etmede mizahı kullandığını
belirtmiştir. Mesleğini isteyerek seçen, derslerde mizahın işlendiğini söyleyen
öğrencilerin kendini geliştirici mizah ile iyimser yaklaşım puan
ortalamalarının anlamlı şekilde yüksek olduğu bulunmuştur (p<0.05). Katılımcı
ve kendini geliştirici mizah ile kendine güvenli ve iyimser yaklaşım puan
ortalamaları arasında pozitif, çaresiz
yaklaşım arasında ise negatif ilişki olduğu (p=0.001) saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin olumlu
mizah tarzları (katılımcı ve kendini geliştirici mizah) ortalama puanları daha
yüksektir. Olumlu mizah tarzları ile stresle olumlu baş etme tarzları (kendine
güvenli ve iyimser yaklaşım) arasında pozitif yönde ilişki vardır. Sonuçlar öğrencilerin stresle
sağlıklı baş edebilmelerinde olumlu mizah duygusu oluşturmanın önemini göstermektedir.
Bu nedenle ebelik öğrencilerinde mizahı kullanmanın önemi konusunda farkındalık
oluşturulması, stresle baş etme yöntemi olarak mizahı kullanmalarının
sağlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |