Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATING THE VIEWS OF STUDENTS RELATED TO THE EFFECT OF SCHOOL VARIABLES UPON ACADEMIC SUCCESS IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Yıl 2018, , 93 - 110, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.439740

Öz

In this study, how
students perceived the effect of various school variables considered as
efficient on their success and/or failure upon student success was emphasized.
In this sense, basic school variables that affected the success of students
were grouped under 4 sub-dimensions as “environment/climate of the school,”
“manner of students towards the students,” social potential of the students,”
and “physical structure of the school and attitude of school managers.” The
research was descriptive and screening model based because of aiming to explain
the relationships between the cases and whether the relationships changed
according to some variables. The study group of the research included 420 high
school students studying at İlksan Anatolian High School in 2016-2017 academic
year. The data were analyzed performing statistical processes such as
arithmetic average, t-test, one-way ANOVA, frequency, percentage and standard
deviation. As result of the analyses, it was determined that the highest
average was on manner of teachers towards the students when the answers of the
students for each dimension were analyzed. Furthermore, it was concluded that
the views of the high school students related to the effect of school variables
upon student success differed significantly in terms of gender in favor of
female students and level of grade.
Offers
were suggested in accordance with obtained results.

Kaynakça

  • Al Şensoy, S., & Sağsöz, A. (2015). Öğrenci başarısının sınıfların fiziksel koşulları ile ilişkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 16(3), 87-104.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70), 21-30.
  • Başar. H. (1994). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştepe, İ. (2002). Normal ve taşımalı eğitim yapan resmi ilköğretim okul yönetici, öğretmen ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okul (örgütsel) etkililik algıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dodson, C. K. (2005). The relationship between school effectiveness and teachers' job satisfaction in north Mississippi schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Mississippi University, Oxford.
  • Doran, J. A. (2004). Effective school characteristics and student achievement correlates as perceived by teachers in American style international schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Central Florida University, Florida.
  • Edmonds, R. (1979). Effective School For the Urban Poor, Educational Leadership: 15-24. Erişim tarihi: 31/05/2018 https://pdfs.semanticscholar.org/550b/740eb13c411d36d38f498293472cf64fdcef.pdf
  • Harbaugh, R. J.(2005). Examining the correlates of effective schools present in an intermediate school: A case study (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Immaculate University, Pennsylvania.
  • Helvacı M. A., Aydoğan İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(2), 41-60.
  • Hoy, W.K., Tarter, J.C., Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/ healthy schools: measuring organizational climate. Erişim tarihi: 31/05/2018 http://www.waynekhoy.com/pdfs/open_schools_healthy_schools_book.pdf
  • Jansen, J. D. (1995). “Effective schools?”, Comparative Education, 31(2), 181- 200.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Tekışık.
  • Kurul Tural, N. (2002). Öğrenci başarısında etkili okul değişkenleri ve eğitimde verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 39-54.
  • Landis, B. C.(1998). Looking at the effective school characteristics and performance assessment Pennsylvania elementary schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Lehigh University.
  • Nartgün, Ş. & Çakır, M. (2014). Lise öğrencilerinin akademik başarılarının akademik güdülenme ve akademik erteleme eğilimleri açısından incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 379-391.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E., & Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 213-224.
  • Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri: fenomenolojik bir çözümleme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
  • Stefano, M. D. (2003). School effectiveness: The role of the principals in a leading public secondary school in Santa fe province (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Columbia University, Argentina.
  • Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi araştırma raporu, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi.
  • Turan, S. (1998). Measuring organizational climate and organizational commitment in the Turkish educational context. Paper Presented at the Annual Meeting of the University Council for Educational Administration (St. Louis, MO, October 30 – November 1, 1998). ED 429359.

OKUL DEĞİŞKENLERİNİN AKADEMİK BAŞARIYA OLAN ETKİSİNE YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, , 93 - 110, 15.12.2018
https://doi.org/10.31798/ses.439740

Öz

Bu çalışmada, öğrencilerin başarı ve/veya başarısızlıkları
üzerinde etkili olduğu düşünülen çeşitli okul değişkenlerinin öğrenci başarısı
üzerindeki etkisinin öğrenci tarafından nasıl algılandığı üzerinde durulmuştur.
Bu kapsamda, öğrencilerin başarısını etkileyen temel okul değişkenleri “okulun
ortamı/iklimi”, “Öğretmenlerin öğrenciye yaklaşımları”, “Öğrencinin sosyal
potansiyeli” ve “okulun fiziki yapısı ve okul yönetiminin tutumu” olmak üzere 4
alt boyutta toplanmıştır. Durumlar arasındaki ilişkileri ve bu ilişkilerin bazı
değişkenlere göre değişip değişmediğini açıklamayı hedef aldığından betimsel
nitelikli, tarama modeline dayalı bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma
grubunu, 2016-2017 öğretim yılında İlksan Anadolu Lisesinde öğrenim gören 420
lise öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen veriler SPSS istatistik
programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Veriler, aritmetik ortalama,
t-testi, tek yönlü ANOVA, frekans, yüzde ve standart sapma gibi istatistiki
işlemler yapılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın, “Lise öğrencilerinin okul
değişkenlerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkisine yönelik görüşleri
nasıldır?” şeklindeki birinci alt problemine yönelik yapılan analizler
neticesinde,
anket maddelerinin her bir boyutuna
verilen öğrenci cevapları incelendiğinde en yüksek ortalamanın öğretmenlerin
öğrencilere yaklaşımı boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
lise öğrencilerinin okul değişkenlerinin öğrenci başarısı
üzerindeki etkisine yönelik görüşlerinin sınıf düzeyine ve kız öğrenciler
lehine olacak şekilde cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaştığı sonucuna
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda birtakım önerilerde
bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Al Şensoy, S., & Sağsöz, A. (2015). Öğrenci başarısının sınıfların fiziksel koşulları ile ilişkisi. Journal of Kirsehir Education Faculty, 16(3), 87-104.
  • Balcı, A. (1988). Etkili okul. Eğitim ve Bilim, 12(70), 21-30.
  • Başar. H. (1994). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştepe, İ. (2002). Normal ve taşımalı eğitim yapan resmi ilköğretim okul yönetici, öğretmen ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okul (örgütsel) etkililik algıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Dodson, C. K. (2005). The relationship between school effectiveness and teachers' job satisfaction in north Mississippi schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Mississippi University, Oxford.
  • Doran, J. A. (2004). Effective school characteristics and student achievement correlates as perceived by teachers in American style international schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Central Florida University, Florida.
  • Edmonds, R. (1979). Effective School For the Urban Poor, Educational Leadership: 15-24. Erişim tarihi: 31/05/2018 https://pdfs.semanticscholar.org/550b/740eb13c411d36d38f498293472cf64fdcef.pdf
  • Harbaugh, R. J.(2005). Examining the correlates of effective schools present in an intermediate school: A case study (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Immaculate University, Pennsylvania.
  • Helvacı M. A., Aydoğan İ. (2011). Etkili okul ve etkili okul müdürüne ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(2), 41-60.
  • Hoy, W.K., Tarter, J.C., Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/ healthy schools: measuring organizational climate. Erişim tarihi: 31/05/2018 http://www.waynekhoy.com/pdfs/open_schools_healthy_schools_book.pdf
  • Jansen, J. D. (1995). “Effective schools?”, Comparative Education, 31(2), 181- 200.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Tekışık.
  • Kurul Tural, N. (2002). Öğrenci başarısında etkili okul değişkenleri ve eğitimde verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 39-54.
  • Landis, B. C.(1998). Looking at the effective school characteristics and performance assessment Pennsylvania elementary schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Lehigh University.
  • Nartgün, Ş. & Çakır, M. (2014). Lise öğrencilerinin akademik başarılarının akademik güdülenme ve akademik erteleme eğilimleri açısından incelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 379-391.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E., & Erkan, S. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algılarını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 213-224.
  • Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri: fenomenolojik bir çözümleme, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
  • Stefano, M. D. (2003). School effectiveness: The role of the principals in a leading public secondary school in Santa fe province (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Columbia University, Argentina.
  • Şişman, M. (1996). Etkili okul yönetimi araştırma raporu, Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi.
  • Turan, S. (1998). Measuring organizational climate and organizational commitment in the Turkish educational context. Paper Presented at the Annual Meeting of the University Council for Educational Administration (St. Louis, MO, October 30 – November 1, 1998). ED 429359.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sait Akbaşlı 0000-0001-9406-8011

Pelin Kösece Bu kişi benim 0000-0003-1795-1323

Meral Balta Uçan Bu kişi benim 0000-0003-3459-4372

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Akbaşlı, S., Kösece, P., & Balta Uçan, M. (2018). OKUL DEĞİŞKENLERİNİN AKADEMİK BAŞARIYA OLAN ETKİSİNE YÖNELİK ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Scientific Educational Studies, 2(2), 93-110. https://doi.org/10.31798/ses.439740