The aim of this study is to analyze the advantages and disadvantages of the mid-term vacation practice within the framework of student and teacher views. The research was designed in qualitative design. The research was conducted with 9 teachers working at high school level in Düzce province in the 2023/2024 academic year and 10 students studying at the same level. The study group was determined by maximum diversity sampling from purposeful sampling methods. The data obtained from the interviews were analyzed by content analysis method. There is a consensus that midterm vacations provide students and teachers with the opportunity to rest and relax. The most emphasi-zed issues related to the advantages of the mid-term vacation practice for students are that it provides the opportunity to spend time with family and friends, to return to school vigorously and happily after the vacation, and to prepare for the exam for groups preparing for university. In particular, teachers who work far away from their families stated that they get together with their families during the midterm vacation week. The disadvantages of midterm vacations can be summarized as: for students: being away from school, not being able to spend the holiday productively, decline in achievement and cooling off from school; for teachers, difficulty in adapting to school after the holi-day. For students, planning the activity calendar at school and organizing free social activities are some of the suggestions for effective midterm breaks.
Bu araştırmanın amacı, ara tatil uygulamasının avantaj ve dezavantajlarını öğrenci ve öğretmen görüşleri çerçevesinde analiz etmektir. Araştırma nitel desende tasarlanmıştır. Araştırma, 2023/2024 eğitim öğretim yılında Düzce ilinde lise kademesinde görev yap-makta olan 9 öğretmen ve aynı kademede öğrenim görmekte olan 10 öğrenci ile gerçek-leştirilmiştir. Çalışma grubu, amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklem ile belirlenmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Ara tatillerin öğrencilere ve öğretmenlere dinlenme, rahatlama fırsatı sağladığı yönünde fikir birliği vardır. Ara tatil uygulamasının öğrencilere sağladığı avantajlarla ilgili üzerinde en çok durulan konular, aile ve arkadaşlar ile vakit geçirme, tatil sonrası okula dinç ve mutlu dönme, üniversiteye hazırlanan gruplar için sınava hazırlık yapma fırsatı sağlamış olmasıdır. Özellikle ailesinden uzakta görev yapan öğ-retmenler ara tatil haftasında aileleriyle bir araya geldiklerini ifade etmiştir. Ara tatille-rin dezavantajları, öğrenciler için: okuldan uzaklaşma, tatili verimli geçirememe, başarı-da düşüş ve okuldan soğuma olarak; öğretmenler için, tatil sonrası okula adapte olmakta zorlanma olarak özetlemek mümkündür. Öğrenci için etkinlik takviminin okulda plan-lanması, ücretsiz sosyal etkinlikler düzenlenmesi ara tatillerin etkili geçmesi için belirti-len önerilerden bazılarıdır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 27 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |