Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konaklama İşletmelerinde Vejetaryen Beslenme Türüne Uygun Yiyeceklerin Sunulmasının Destinasyon Tercihi Üzerine Etkisi: Safranbolu Konakları Örneği

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 2, 292 - 305, 15.08.2024
https://doi.org/10.24010/soid.1427291

Öz

Araştırmanın amacı, Safranbolu’da faaliyet gösteren konakların menülerinde sunulan vejetaryen/vegan yiyeceklerin destinasyon tercihi üzerinde ne kadar etkili olduğunu belirlemektir. Nitel araştırma yöntemiyle hazırlanan çalışma, UNESCO dünya mirası listesinde bulunan ve Karabük ilinin turistik ilçesi olan Safranbolu’da yapılmıştır. Yerli ve yabancı turistlerin tercih ettiği konakların (19 konak) işletmecileriyle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Ayrıca çalışmada doküman incelemesi yapılarak işletmelerin menülerde yer alan vejetaryen ve vegan yiyeceklerin envanteri çıkarılmıştır. Durum deseni ile kurgulanan çalışmanın bulgular kısmı betimsel analiz kullanılarak yazılmıştır. Bu bağlamda Safranbolu’da hizmet sunan konakların menülerinde sunulan vejetaryen/vegan yiyeceklerin destinasyon tercihi üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Konaklama ile yiyecek içecek hizmeti sunan konakların menü planlarken vejetaryen/vegan turistleri de dikkate aldığı belirlenmiştir. Bu bağlamda Türk mutfak kültüründe yer alan birçok yöresel vejetaryen/vegan yemekler üniversitenin ilgili alanlarında çalışan mutfak eğitimcileri tarafından gün yüzüne çıkarılmalı ve konak işletmecilerinin işletme menülerine alternatif yemekler dahil edilmelidir.

Etik Beyan

Araştırma Etik kurallar çerçevesinde hazırlandığını beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Destekleyen bir kurum yoktur.

Kaynakça

  • Ayyıldız, S. (2019). “Turistik konak işletmelerinde mutfağın fiziksel koşullarının önemi: Safranbolu yöresel mutfak mimarisi üzerine bir araştırma”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 610-625.
  • Ayyıldız, S., ve Sezgin, A. C. (2021). “Vejeteryan/Vegan bireylerin yiyecek içecek işletmeleri tercihleri ve sorunları”, Journal of tourism research institute, 2(1), 1-16.
  • Bai, S., Zheng, X., Han, C., ve Bi, X. (2023). “Exploring user-generated content related to vegetarian customers in restaurants: An analysis of online reviews”, Frontiers in Psychology, 13, 1043844.
  • Cagnina, M. R., Cicero, L., ve Osti, L. (2017). “Dining motivations, experiences and loyalty at vegan/vegeterian restaurants”. Il Marketing di Successo: Imprese, Enti e Persone; Atti del convegno.1-7.
  • Canbulat, İbrahim, (2017), Safranbolu şehir yemekleri, Online: https :// gulevi safranbolu. files.wordpress.com/2017/12/safranbolu-c59fehir-yemekleri, pdf, Erişim tarihi: 02.01.2021.
  • Cliceri, D., Spinelli, S., Dinnella, C., Prescott, J., ve Monteleone, E. (2018). “The ınfluence of psychological traits, beliefs and taste responsiveness on ımplicit attitudes toward plant-and animal-based dishes among vegetarians, flexitarians and omnivores”. Food Quality and Preference, 68, 276-291.
  • Cohen, SA, Prayag, G. ve Moital, M. (2014). Turizmde tüketici davranışı: Kavramlar, etkiler ve fırsatlar. Turizmde Güncel Konular, 17 (10), 872-909.
  • Dahiya, K. S., ve Batra, D. K. (2016). Tourist decision making: Exploring the destination choice criteria. Asian Journal of Management Research, 7(2), 140-153.
  • Dilek, S. E. (2018). “Türkiye’de vejetaryen/vegan oteller mümkün mü? kavramsal bir tartışma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Dilek, S. E., ve Fennell, D. A. (2018). “Discovering the Hotel Selection Factors of Vegetarians: the Case of Turkey”, Tourism Review.492-506.
  • Dina, R., ve Sabou, G. (2012). “Influence of social media in choice of touristic destination”, Cactus Tourism Journal, 3(2), 24-30.
  • Dixit, S. K., ve Prayag, G. (2022). Gastronomic tourism experiences and experiential marketing. Tourism Recreation Research, 47(3), 217-220.
  • Galati, A., Testa, R., Schifani, G., & Migliore, G. (2021). “Tourists’ motivation toward culinary destination choice: targeting Italian tourists”, Journal of Foodservice Business Research, 1-22.
  • Guachalla, A. (2022). “Plant-based diets and destination image: a holistic approach”, Journal of Tourism and Cultural Change, 20(1-2), 157-176.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz. Ankara: Seçkin Yayınevi, s.1-478
  • Kaya, O. (2016). Turizm Sistemi ve Bireyler. Turizmin Sosyal Psikolojik Dinamikleri (Ed.Duran, E. ve Aslan, C.), Paradigma Akademi, İstanbul, I.Basım, ss.325-341.
  • Kokkranikal, J., ve Carabelli, E. (2021). “Gastronomy tourism experiences: the cooking classes of Cinque Terre”, Tourism recreation research, 1-12.
  • Lochman, J. (2023). The spatial distribution of sustainable gastronomy: a case study of tourism in Prague. Tourism Recreation Research, 48(5), 693-709.
  • Massaglia, S., Merlino, V.M. ve Borra, D. (2018). “Marketing strategies for animal welfare meat identification: comparison of preferences between millennial and conventional consumers”, Qual. Access Success, 19, 305–311.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen Ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık, syf.1-392.
  • Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I. Cilt (9. Basım). İstanbul: Yayın Odası, syf.1-355.
  • Rivera, M., ve Shani, A. (2013). “Attitudes and orientation toward vegetarian food in the restaurant industry: An operator's perspective”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(7), 1049-1065.
  • Sarıipek, S., Çevik, S., ve Saçılık, M. Y. (2019). Konaklama tercihlerinin destinasyon imajı algısına etkisi: erdek örneği. Tam Metin Bildiriler Kitabı II: Tarım, 135-144.
  • Shang, Y., Mehmood, K., Iftikhar, Y., Aziz, A., Tao, X., ve Shi, L. (2021). “Energizing ıntention to visit rural destinations: how social media disposition and social media use boost tourism through ınformation publicity”, Frontiers in psychology, 12, 1-13.
  • Shani, A. ve DiPietro, R. B. (2007). “Vegetarians: a typology for foodservice menu development”, Hospitality Review, 25(2), 64-73.
  • Smith, S., Costello, C., ve Muenchen, R. A. (2010). “Influence of push and pull motivations on satisfaction and behavioral intentions within a culinary tourism event”, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 11(1), 458-466.
  • Toksöz, D., ve Aras, S. (2016). “Turistlerin seyahat motivasyonlarında yöresel mutfağın rolü”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 174-189.
  • Türkay, O., Genç, K. ve Şengül, S. (2017). Tarihi konak işletmeciliğinde yatırım sürecinin sorunları: mudurnu örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kongresi (USAK’17), İstanbul, 800-806.
  • Türker, N., ve Yaşar, Z. (2018). Safranbolu'nun kültürel çekiciliklerine yönelik ziyaretçi E-yorumlarının değerlendirilmesi: TripAdvisor Örneği, I. Uluslararası Turizm ve Mimarlık Konferansı, 24-27, 294-301.
  • Uslu, A. N., Ayyıldız, S., ve Yumuk, Y. (2022). “Sokak satıcıları açısından Safranbolu’daki sokak lezzetlerinin değerlendirilmesi”, Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(4), 2955-2972.
  • Vatan, A., ve Türkbaş, S. (2018). “Vejetaryen turist ve vegan turist kimdir?”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 24-39.
  • Viet, B.N., Dang, H. P. ve Nguyen, H. H. (2020). “Revisit intention and satisfaction: The role of destination image, perceived risk, and cultural contact”. Cogent Business & Management, 7(1), 1-20.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, syf.1-427.

The Effect of Offering Food Suitable for Vegetarian Diet Type on Destination Preference In Accommodation Businesses; The Case of Safranbolu Mansions

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 2, 292 - 305, 15.08.2024
https://doi.org/10.24010/soid.1427291

Öz

The aim of the study is to determine how effective the vegan/vegetarian foods offered in the menus of the mansions operating in Safranbolu on the destination preference. The study, which was prepared with the qualitative research method, was carried out in Safranbolu, which is on the UNESCO world heritage list and is the touristic town of Karabuk province. Face-to-face interviews were held with the operators of the mansions (19 people) preferred by local and foreign tourists. In addition, an inventory of vegan/vegetarian foods in the menus of the establishments was made by examining the documents in the study. The findings part of the study, which was constructed with a phenomenology pattern, was written using descriptive analysis. In this context, it has been found that the vegan/vegetarian foods offered in the menus of the mansions serving in Safranbolu have an impact on the destination preference. It has been determined that the mansions which provide accommodation as well as food and beverage services also take vegan/vegetarian tourists into account when planning their menu. In this context, many local vegetarian/vegan dishes in Turkish culinary culture should be brought to light by culinary educators working in the relevant fields of the university and alternative dishes should be included in the business menus of mansion operators.

Kaynakça

  • Ayyıldız, S. (2019). “Turistik konak işletmelerinde mutfağın fiziksel koşullarının önemi: Safranbolu yöresel mutfak mimarisi üzerine bir araştırma”, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 610-625.
  • Ayyıldız, S., ve Sezgin, A. C. (2021). “Vejeteryan/Vegan bireylerin yiyecek içecek işletmeleri tercihleri ve sorunları”, Journal of tourism research institute, 2(1), 1-16.
  • Bai, S., Zheng, X., Han, C., ve Bi, X. (2023). “Exploring user-generated content related to vegetarian customers in restaurants: An analysis of online reviews”, Frontiers in Psychology, 13, 1043844.
  • Cagnina, M. R., Cicero, L., ve Osti, L. (2017). “Dining motivations, experiences and loyalty at vegan/vegeterian restaurants”. Il Marketing di Successo: Imprese, Enti e Persone; Atti del convegno.1-7.
  • Canbulat, İbrahim, (2017), Safranbolu şehir yemekleri, Online: https :// gulevi safranbolu. files.wordpress.com/2017/12/safranbolu-c59fehir-yemekleri, pdf, Erişim tarihi: 02.01.2021.
  • Cliceri, D., Spinelli, S., Dinnella, C., Prescott, J., ve Monteleone, E. (2018). “The ınfluence of psychological traits, beliefs and taste responsiveness on ımplicit attitudes toward plant-and animal-based dishes among vegetarians, flexitarians and omnivores”. Food Quality and Preference, 68, 276-291.
  • Cohen, SA, Prayag, G. ve Moital, M. (2014). Turizmde tüketici davranışı: Kavramlar, etkiler ve fırsatlar. Turizmde Güncel Konular, 17 (10), 872-909.
  • Dahiya, K. S., ve Batra, D. K. (2016). Tourist decision making: Exploring the destination choice criteria. Asian Journal of Management Research, 7(2), 140-153.
  • Dilek, S. E. (2018). “Türkiye’de vejetaryen/vegan oteller mümkün mü? kavramsal bir tartışma”, Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 19(1), 1-18.
  • Dilek, S. E., ve Fennell, D. A. (2018). “Discovering the Hotel Selection Factors of Vegetarians: the Case of Turkey”, Tourism Review.492-506.
  • Dina, R., ve Sabou, G. (2012). “Influence of social media in choice of touristic destination”, Cactus Tourism Journal, 3(2), 24-30.
  • Dixit, S. K., ve Prayag, G. (2022). Gastronomic tourism experiences and experiential marketing. Tourism Recreation Research, 47(3), 217-220.
  • Galati, A., Testa, R., Schifani, G., & Migliore, G. (2021). “Tourists’ motivation toward culinary destination choice: targeting Italian tourists”, Journal of Foodservice Business Research, 1-22.
  • Guachalla, A. (2022). “Plant-based diets and destination image: a holistic approach”, Journal of Tourism and Cultural Change, 20(1-2), 157-176.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz. Ankara: Seçkin Yayınevi, s.1-478
  • Kaya, O. (2016). Turizm Sistemi ve Bireyler. Turizmin Sosyal Psikolojik Dinamikleri (Ed.Duran, E. ve Aslan, C.), Paradigma Akademi, İstanbul, I.Basım, ss.325-341.
  • Kokkranikal, J., ve Carabelli, E. (2021). “Gastronomy tourism experiences: the cooking classes of Cinque Terre”, Tourism recreation research, 1-12.
  • Lochman, J. (2023). The spatial distribution of sustainable gastronomy: a case study of tourism in Prague. Tourism Recreation Research, 48(5), 693-709.
  • Massaglia, S., Merlino, V.M. ve Borra, D. (2018). “Marketing strategies for animal welfare meat identification: comparison of preferences between millennial and conventional consumers”, Qual. Access Success, 19, 305–311.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma Desen Ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. Turan, S.). Ankara: Nobel Yayıncılık, syf.1-392.
  • Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar I. Cilt (9. Basım). İstanbul: Yayın Odası, syf.1-355.
  • Rivera, M., ve Shani, A. (2013). “Attitudes and orientation toward vegetarian food in the restaurant industry: An operator's perspective”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(7), 1049-1065.
  • Sarıipek, S., Çevik, S., ve Saçılık, M. Y. (2019). Konaklama tercihlerinin destinasyon imajı algısına etkisi: erdek örneği. Tam Metin Bildiriler Kitabı II: Tarım, 135-144.
  • Shang, Y., Mehmood, K., Iftikhar, Y., Aziz, A., Tao, X., ve Shi, L. (2021). “Energizing ıntention to visit rural destinations: how social media disposition and social media use boost tourism through ınformation publicity”, Frontiers in psychology, 12, 1-13.
  • Shani, A. ve DiPietro, R. B. (2007). “Vegetarians: a typology for foodservice menu development”, Hospitality Review, 25(2), 64-73.
  • Smith, S., Costello, C., ve Muenchen, R. A. (2010). “Influence of push and pull motivations on satisfaction and behavioral intentions within a culinary tourism event”, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 11(1), 458-466.
  • Toksöz, D., ve Aras, S. (2016). “Turistlerin seyahat motivasyonlarında yöresel mutfağın rolü”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(Special issue 1), 174-189.
  • Türkay, O., Genç, K. ve Şengül, S. (2017). Tarihi konak işletmeciliğinde yatırım sürecinin sorunları: mudurnu örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kongresi (USAK’17), İstanbul, 800-806.
  • Türker, N., ve Yaşar, Z. (2018). Safranbolu'nun kültürel çekiciliklerine yönelik ziyaretçi E-yorumlarının değerlendirilmesi: TripAdvisor Örneği, I. Uluslararası Turizm ve Mimarlık Konferansı, 24-27, 294-301.
  • Uslu, A. N., Ayyıldız, S., ve Yumuk, Y. (2022). “Sokak satıcıları açısından Safranbolu’daki sokak lezzetlerinin değerlendirilmesi”, Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 10(4), 2955-2972.
  • Vatan, A., ve Türkbaş, S. (2018). “Vejetaryen turist ve vegan turist kimdir?”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 24-39.
  • Viet, B.N., Dang, H. P. ve Nguyen, H. H. (2020). “Revisit intention and satisfaction: The role of destination image, perceived risk, and cultural contact”. Cogent Business & Management, 7(1), 1-20.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık, syf.1-427.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Ayyıldız 0000-0003-0701-2445

Erken Görünüm Tarihi 5 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayyıldız, S. (2024). Konaklama İşletmelerinde Vejetaryen Beslenme Türüne Uygun Yiyeceklerin Sunulmasının Destinasyon Tercihi Üzerine Etkisi: Safranbolu Konakları Örneği. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 21(2), 292-305. https://doi.org/10.24010/soid.1427291

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel and Hotel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
26935
Dergimiz EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD ve ASOS tarafından indekslenmektedir.