Öz
Geleneğe meydan okuyarak içerik ve biçim açışından deneyselliği teşvik eden modernizm çoğunlukla I. Dünya Savaşı öncesi Kıta Avrupa’sında ortaya çıkan avangart sanat ve edebiyatla özdeşleştirilmektedir. Öte yandan, İngiliz şiirinde modernizmin doruk noktasına ulaşması ise ancak T. S. Eliot’ın avangart biçimsel özellikler kullanarak hayatın anlamsızlığını, kültürel ve felsefi değerlerdeki çöküşü kaleme aldığı, 1920’lerde yayınlanan The Waste Land adlı eseri ile mümkün olmuştur. İngiltere’nin modernizmiz ile oldukça geç taşınmış olmasının sebepleri arasında ülkenin Kraliçe Viktorya ve Kral VII. Edward hükümdarlıkları boyunca Britanya İmparatorluğu’nun kendisini politika, sanayileşme ve ticaret gibi alanlarda dünya lideri olarak konumlandırması öne çıkmaktadır. Ancak, Gerard Manley Hopkins (1844-1889), Viktorya Çağı’nda yaşamış olmasına rağmen baskın söylem ile bağ kurmakta zorlanmış ve bir şair olarak içerik ve biçim açısından modernizmi öncüleyen eserler ortaya koymuştur. Hopkins’in Protestanlık inancından Katolik inancına geçişi de sonraki yıllarda birçok modernist yazar ve şairin ele aldığı temel sorunlardan biri olan öznellik krizinin bir uzantısıdır. Şair ve rahip kimlikleri arasında sıkışıp kalan Hopkins, bu varoluşsal açmazdan çıkmak için yaşamı boyunca şiir ve inanç alanlarını bağdaştırmaya gayret etmiştir. Hem Protestan hem de Katolik çevrelerce ötekileştirilen Hopkins, geleneksel şiire karşı çıkarak kendi özgünlüğünü ortaya koymaya çalışmıştır. Bu çalışmanın amacı, yaşadığı öznellik krizi bağlamında, Hopkins’in modernist şiirin öncüsü olarak doğuşunu, ortaya koyduğu deneysel içerik ve teknikler ışığında incelemektir.
Anahtar kelimeler: Gerard Manley Hopkins, gelenek, modernizm, öznellik, deneysel içerik ve biçim.
Gerard Manley Hopkins tradition modernism subjectivity experimental content and form
Öz
Geleneğe meydan okuyarak içerik ve biçim açışından deneyselliği teşvik eden modernizm çoğunlukla I. Dünya Savaşı öncesi Kıta Avrupa’sında ortaya çıkan avangart sanat ve edebiyatla özdeşleştirilmektedir. Öte yandan, İngiliz şiirinde modernizmin doruk noktasına ulaşması ise ancak T. S. Eliot’ın avangart biçimsel özellikler kullanarak hayatın anlamsızlığını, kültürel ve felsefi değerlerdeki çöküşü kaleme aldığı, 1920’lerde yayınlanan The Waste Land adlı eseri ile mümkün olmuştur. İngiltere’nin modernizmiz ile oldukça geç taşınmış olmasının sebepleri arasında ülkenin Kraliçe Viktorya ve Kral VII. Edward hükümdarlıkları boyunca Britanya İmparatorluğu’nun kendisini politika, sanayileşme ve ticaret gibi alanlarda dünya lideri olarak konumlandırması öne çıkmaktadır. Ancak, Gerard Manley Hopkins (1844-1889), Viktorya Çağı’nda yaşamış olmasına rağmen baskın söylem ile bağ kurmakta zorlanmış ve bir şair olarak içerik ve biçim açısından modernizmi öncüleyen eserler ortaya koymuştur. Hopkins’in Protestanlık inancından Katolik inancına geçişi de sonraki yıllarda birçok modernist yazar ve şairin ele aldığı temel sorunlardan biri olan öznellik krizinin bir uzantısıdır. Şair ve rahip kimlikleri arasında sıkışıp kalan Hopkins, bu varoluşsal açmazdan çıkmak için yaşamı boyunca şiir ve inanç alanlarını bağdaştırmaya gayret etmiştir. Hem Protestan hem de Katolik çevrelerce ötekileştirilen Hopkins, geleneksel şiire karşı çıkarak kendi özgünlüğünü ortaya koymaya çalışmıştır. Bu çalışmanın amacı, yaşadığı öznellik krizi bağlamında, Hopkins’in modernist şiirin öncüsü olarak doğuşunu, ortaya koyduğu deneysel içerik ve teknikler ışığında incelemektir.
Anahtar kelimeler: Gerard Manley Hopkins, gelenek, modernizm, öznellik, deneysel içerik ve biçim.
Gerard Manley Hopkins tradition modernism subjectivity experimental content and form.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kuzey Amerika Dilleri, Edebiyatları ve Kültürleri, Dünya Dilleri, Edebiyatı ve Kültürü (Diğer), Edebi Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | EDEBİYAT / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.