Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor dersinde uygulanan biçimlendirici değerlendirmenin, öğrencilerin öğrenme çıktılarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel verilerin toplandığı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda kontrol gruplu ön test- son test yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Kırıkkale’de bir ortaöğretim okulunda dokuzuncu sınıfında öğrenim gören ve rastgele seçilen 46 öğrenci deney grubu(n=24) ve kontrol grubu(n=22) oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutu için çalışma grubu oluşturmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmış olup gönüllü olarak seçilen 9 öğrenci ile yüz yüze görüşülmüştür. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından hazırlanan çoktan seçmeli test ve dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Nitel verileri elde etmek için ise, yarı yapılandırılmış görüşme soru formu kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde JAMOVI (2.2.2) programı kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin analizinde ise, içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçlarında; öğrencilerin bilgi boyutunda deney grubu lehine son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı sonuç elde edilmiştir. Beceri boyutunda, deney ve kontrol grubu son test puanlarında istatistiksel anlamlı sonuç elde edilememiştir. Araştırmanın nitel bulguları; öğrenme hedefleri ve başarı ölçütlerinin açıklanmasının öğrenciye etkisi, etkili geri bildirim kullanılmanın öğrenciye etkisi, öz değerlendirme uygulamasının öğrenciye etkisi gibi temalardan oluşturulmuştur. Kodlar incelendiğinde biçimlendirici değerlendirme uygulamaları ile öğrencilerin derse yönelik bilgilerinin arttığı, psikomotor becerilerinin geliştiği dile getirmişlerdir.
Beden Eğitimi ve Spor Biçimlendirici Değerlendirme Öğrenme Çıktısı
The aim of this study is to examine the effect of formative assessment on students' learning outcomes in physical education and sports lessons. In the study, mixed method was used to collect quantitative and qualitative data. In the quantitative dimension of the study, pretest-posttest quasi-experimental design with control group was used, and in the qualitative dimension, case study design was used. The research group consisted of 46 randomly selected students studying in the ninth grade of a secondary school in Kırıkkale in the 2021-2022 academic year and consisted of the experimental group (n=24) and the control group (n=22). For the qualitative dimension of the study, the convenience sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to form the study group and 9 students who were voluntarily selected were interviewed face-to-face. In the study, a multiple-choice test and a rubric prepared by the researcher were used as quantitative data collection tools. A semi-structured interview questionnaire was used to obtain qualitative data. In the quantitative results of the study, statistically significant results were obtained in the post-test scores of the students in favor of the experimental group in the knowledge dimension. In the skills dimension, statistically significant results were not obtained in the post-test scores of the experimental and control groups. Qualitative findings of the study were formed from themes such as the effect of explaining learning objectives and achievement criteria on students, the effect of using effective feedback on students, and the effect of self-assessment on students. When the codes were analyzed, it was stated that students' knowledge about the course increased and their psychomotor skills improved with formative assessment practices.
Physical education and sports Formative assessment Learning outcome
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3 |