BibTex RIS Kaynak Göster

DERS KİTAPLARININ KULLANIMINDA ANLAMA STRATEJİLERİNİN KULLANIMI İLE BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR DURUM ÇALIŞMASI

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 4, 913 - 947, 01.12.2010

Öz

Bu araştırma, öğretmen adaylarının okuduğunu anlamalarında, yazılı materyal olarak ders kitaplarının kullanım stratejileri ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemeye dönük betimsel bir durum saptaması niteliğindedir. Doküman incelemesi ve başarı testinin birlikte işe koşulduğu nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Doküman incelemesi sırasında yarı yapılandırılmış kitap inceleme formu kullanılmıştır. Başarı düzeyinin tespitinde ise başarı testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak çalışmaya katılan öğretmen adaylarının, anlama stratejilerini kullanma düzeyleri ile akademik başarıları arasında pozitif yönlü düşük bir ilişki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Alfassi, M. (1998). Reading for meaning: The efficacy of reciprocal teaching in fostering comprehension in high school students in remedial reading classes. American Educational Research Journal, 35, 2.
  • Alpan (Bangır), G. (2008), Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış 6(1), 107–134.
  • Anderson, H. T. (1980). Study strategy and adjunct aids. İçinde: R. J. Spiro, B. C. Bruce, W. F. Brewer (Ed). Theoretical İssues in Reading Comprehension, Perspectives from Cognitive Psychology, Linguistics, Artificial İntelligence, and Education. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), s.461–470.
  • Belet, D. .S. ve Yasar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 69–86.
  • Best, W. .J., Kahn, V. J. (2006). Research in education (11th ed.). Pearson Education Inc.
  • Bingham, F. A. (2001). Understanding reading comprehension strategy. Internet’ten 07 03 2009 tarihinde elde edilmiştir. http://bromwell.dpsk12.org/ stories/storyReader$151
  • Cain, K., Oakhill, J. (2004). Reading comprehension difficulties. In T. Nunes & P. Bryant (Eds.), Handbook of Children’s Literacy (pp. 313–338). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press.
  • Chamot, A., Anstromo, K. and Dellet, J. (2003). The elementary immersion learning strategies resource guide. Internet’ten 02 02 2009 tarihinde elde edilmiştir. http://www.nclrc.org./eilsrg.pdf
  • Ciardiello, A. V. (1998). Did you ask a good question today? Alternative cognitive and metacognition staretgies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(3), 210.
  • Collins, M. D. and Cheek, E. H. (1999). Reading instruction. The McGraw-Hill Comparies.
  • De Corte, E. V. ve L. De Ven V. (2001). Improving text comprehension strategies in upper primary school children: A design experiment. British Journal of Educational Psychology, 71, 531–559.
  • De Jong, P. F., Van der Leij, A. (2002). Effects of phonological abilities and linguistic comprehension on the development of reading. Scientific Studies of Reading, 6, 51–77.
  • Eanet, M. (1978). An investigation of the REAP reading/study procedure: its rationale and efficiacy. In P.D.
  • Erden, M. ve Demirel, M. (1993). İlkokul besinci sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, 25–27 Kasım 1991. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fucks, L. S., Fucks, D., Kazdan, S. ve Allen, S. (1999). Effects of peer-assisted learning strategies. The Elementary School Journal, 99(3).
  • Gajria, M., Salvia, J. (1992). The effects of summarization instruction on text comprehension of students with learning disabilities. Exceptional Children, 58, 508–516.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güngör, A. (2005). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101–108.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Hyde, A. (2006) Comprehending math: Adapting reading strategies to teach mathematics. K–6. Heinemann.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (17th ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, G., A. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kiewra, K.A. (1985). Investigating note taking and review: A depth of processing alternative. Educational Psychologist, 20, 23–32.
  • Klingner, K. J., Vaughn, S.ve Schumm, S. J. (1998). Collaborative Strategic Reading During Social Studies in Heterogeneous Fourth-Grade Classroom. The Elementary Journal, 99(1). p.1–20.
  • Kung, S-S. (2007). A Study of The Relationship Between Reading Comprension and The Use of Reading Strategies Among EFL College Students in Taiwan. A Doctorate Dissertation, College of Graduate Studies, Texas, A&M University Kinsvile.
  • Manzo, A. V. (1973) CONPASS: English-A demonstration project. Journal of Reading, 16. 539–545.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve klavuzu. Ankara. MEB Basımevi.
  • Muıjs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. SAGE Publications Ltd.
  • Nist, l. S., Holschuh, P. J. (2000). Active learning strategies for college success. London: Ally and Bacon.
  • Oxford, R. (1994). Language Learning Strategies: An Update. Retrieved from 13.10.2010. http://www.cal.org/resources/digest/oxford01.html.
  • Parker, W. (2001). Social studies in elementary education. Ohio: Merril Prentice Hall.
  • Pressley, M., Wharton-McDonald, R. (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review, 26(3), 129– 143.
  • Rich, R. Z., Blake, S. (1994). Using pictures to assist in comprehension and recall. Intervention in School and Clinic, 29(5), 271–275.
  • Ruddell, R. B. (2002). Becoming an efective literacy teacher. Teaching children to read and write: Becoming an effective literacy teacher. London: Allyn & Bacon.
  • Salkind, N. J. (2000). Exploring research (4th ed.). Prentice-Hall, Inc.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretme (düzenlenmiş yeni basım). Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Slaimber, G. B. (1999). SCAN and RUN: A reading comprehension strategy that works. Journal of Adolesscent & Adult Literacy, 42(5), 386.
  • Sternberg, R. J., Powell, J. S. (1983). Comprehending verbal comprehension. American Psychologist, 38, 878–893.
  • Taşdemir, M. (2010). The effects of the REAP reading comprehension technique on students’ success. Socıal Behavıor And Personalıty, 2010, 38(4), 553–560.
  • Tay, B. ve Yangın, B. (2008). 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3) 73–88.
  • Wiersma, W., Jurs, S. G. (2005). Research methods in education (8th ed.). Pearson Education Inc.

A CASE STUDY ON THE RELATIONS BETWEEN THE USE OF COMPREHENSION STRATEGIES AND ACHIEVEMENT IN USING TEXTBOOKS

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 4, 913 - 947, 01.12.2010

Öz

This is a descriptive case study aiming to determine the ties between prospective
teachers’ strategies of using textbooks in reading comprehension and their
academic achievements. It is a qualitative study and employs such methods of data
collection as document examination and achievement tests. And in the process of
document examination, semi-structured book evaluation forms have been used
whereas achievement tests have been used in determining the level of achievement.
Consequently, a positive low correlation has been found between the level of
prospective teachers’ use of comprehension strategies and their academic
achievement.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök yayıncılık.
  • Alfassi, M. (1998). Reading for meaning: The efficacy of reciprocal teaching in fostering comprehension in high school students in remedial reading classes. American Educational Research Journal, 35, 2.
  • Alpan (Bangır), G. (2008), Ders kitaplarındaki metin tasarımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Kış 6(1), 107–134.
  • Anderson, H. T. (1980). Study strategy and adjunct aids. İçinde: R. J. Spiro, B. C. Bruce, W. F. Brewer (Ed). Theoretical İssues in Reading Comprehension, Perspectives from Cognitive Psychology, Linguistics, Artificial İntelligence, and Education. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), s.461–470.
  • Belet, D. .S. ve Yasar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3 (1), 69–86.
  • Best, W. .J., Kahn, V. J. (2006). Research in education (11th ed.). Pearson Education Inc.
  • Bingham, F. A. (2001). Understanding reading comprehension strategy. Internet’ten 07 03 2009 tarihinde elde edilmiştir. http://bromwell.dpsk12.org/ stories/storyReader$151
  • Cain, K., Oakhill, J. (2004). Reading comprehension difficulties. In T. Nunes & P. Bryant (Eds.), Handbook of Children’s Literacy (pp. 313–338). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Press.
  • Chamot, A., Anstromo, K. and Dellet, J. (2003). The elementary immersion learning strategies resource guide. Internet’ten 02 02 2009 tarihinde elde edilmiştir. http://www.nclrc.org./eilsrg.pdf
  • Ciardiello, A. V. (1998). Did you ask a good question today? Alternative cognitive and metacognition staretgies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(3), 210.
  • Collins, M. D. and Cheek, E. H. (1999). Reading instruction. The McGraw-Hill Comparies.
  • De Corte, E. V. ve L. De Ven V. (2001). Improving text comprehension strategies in upper primary school children: A design experiment. British Journal of Educational Psychology, 71, 531–559.
  • De Jong, P. F., Van der Leij, A. (2002). Effects of phonological abilities and linguistic comprehension on the development of reading. Scientific Studies of Reading, 6, 51–77.
  • Eanet, M. (1978). An investigation of the REAP reading/study procedure: its rationale and efficiacy. In P.D.
  • Erden, M. ve Demirel, M. (1993). İlkokul besinci sınıf öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerinin etkililiği. İzmir I. Eğitim Kongresi Bildirileri, 25–27 Kasım 1991. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Fucks, L. S., Fucks, D., Kazdan, S. ve Allen, S. (1999). Effects of peer-assisted learning strategies. The Elementary School Journal, 99(3).
  • Gajria, M., Salvia, J. (1992). The effects of summarization instruction on text comprehension of students with learning disabilities. Exceptional Children, 58, 508–516.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Güngör, A. (2005). Altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 101–108.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 127–134.
  • Hyde, A. (2006) Comprehending math: Adapting reading strategies to teach mathematics. K–6. Heinemann.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methods] (17th ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kılıç, G., A. (2004). İşbirlikli öğrenme, okuduğunu anlama, strateji kullanımı ve tutum. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kiewra, K.A. (1985). Investigating note taking and review: A depth of processing alternative. Educational Psychologist, 20, 23–32.
  • Klingner, K. J., Vaughn, S.ve Schumm, S. J. (1998). Collaborative Strategic Reading During Social Studies in Heterogeneous Fourth-Grade Classroom. The Elementary Journal, 99(1). p.1–20.
  • Kung, S-S. (2007). A Study of The Relationship Between Reading Comprension and The Use of Reading Strategies Among EFL College Students in Taiwan. A Doctorate Dissertation, College of Graduate Studies, Texas, A&M University Kinsvile.
  • Manzo, A. V. (1973) CONPASS: English-A demonstration project. Journal of Reading, 16. 539–545.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve klavuzu. Ankara. MEB Basımevi.
  • Muıjs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. SAGE Publications Ltd.
  • Nist, l. S., Holschuh, P. J. (2000). Active learning strategies for college success. London: Ally and Bacon.
  • Oxford, R. (1994). Language Learning Strategies: An Update. Retrieved from 13.10.2010. http://www.cal.org/resources/digest/oxford01.html.
  • Parker, W. (2001). Social studies in elementary education. Ohio: Merril Prentice Hall.
  • Pressley, M., Wharton-McDonald, R. (1997). Skilled comprehension and its development through instruction. School Psychology Review, 26(3), 129– 143.
  • Rich, R. Z., Blake, S. (1994). Using pictures to assist in comprehension and recall. Intervention in School and Clinic, 29(5), 271–275.
  • Ruddell, R. B. (2002). Becoming an efective literacy teacher. Teaching children to read and write: Becoming an effective literacy teacher. London: Allyn & Bacon.
  • Salkind, N. J. (2000). Exploring research (4th ed.). Prentice-Hall, Inc.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretme (düzenlenmiş yeni basım). Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Slaimber, G. B. (1999). SCAN and RUN: A reading comprehension strategy that works. Journal of Adolesscent & Adult Literacy, 42(5), 386.
  • Sternberg, R. J., Powell, J. S. (1983). Comprehending verbal comprehension. American Psychologist, 38, 878–893.
  • Taşdemir, M. (2010). The effects of the REAP reading comprehension technique on students’ success. Socıal Behavıor And Personalıty, 2010, 38(4), 553–560.
  • Tay, B. ve Yangın, B. (2008). 4. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sınıf ortamında kullandıkları öğrenme stratejileri. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (3) 73–88.
  • Wiersma, W., Jurs, S. G. (2005). Research methods in education (8th ed.). Pearson Education Inc.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA97TS87KJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Taşdemir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Taşdemir, M. (2010). DERS KİTAPLARININ KULLANIMINDA ANLAMA STRATEJİLERİNİN KULLANIMI İLE BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİ ÜZERİNE BİR DURUM ÇALIŞMASI. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 913-947.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı