BibTex RIS Kaynak Göster

ALTERNATİF BİR DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ OLARAK PORTFOLYO DEĞERLENDİRME UYGULAMASINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 24, 01.03.2008

Öz

Son yıllarda eğitim alanındaki gelişmeler diğer alanlarda olduğu gibi matematik eğitimini de derinden
etkilemektedir. Özellikle ölçme ve değerlendirme etkinliklerindeki yeni arayışların ve uygulamaların matematik
eğitimi üzerindeki yansımaları dikkat çekmektedir. Günümüzde öğrencinin değerlendirilmesinde kullanılan
alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinden biri de portfolyo (portfolio assessment) uygulamalarıdır. Bu
çalışmanın amacı, ilköğretim yedinci sınıf matematik dersine yönelik alternatif bir değerlendirme aracı olarak
geliştirilen portfolyonun uygulamasına ilişkin öğrencilerin görüşlerini ortaya koymaktır. Uygulama, Trabzon
ilindeki iki farklı ilköğretim okulundan seçilen iki yedinci sınıf şubesinde yapılmıştır. Araştırma, özel durum
çalışması yöntemi ile yürütülmüştür. Veriler, uygulama sonunda öğrencilerle gerçekleştirilen mülakat ve anket
ile elde edilmiştir. Nitel verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Nicel veriler ise frekans ve
yüzde hesabı yapılarak analiz edilerek tablo halinde sunulmuştur. Portfolyo değerlendirme uygulamasının üstün
ve zayıf yönleri öğrencilerin görüşleri ışığı altında tartışılmıştır. Portfolyo değerlendirme yönteminin mevcut
eğitim sistemimizde geleneksel ölçme değerlendirme etkinliklerine göre öğrencinin değerlendirilmesinde
öğrencinin kendisine ve öğretmenine daha detaylı bilgi sunduğu, öğrencinin öğrenmesini ve öğrenmede
sorumluluk almasını teşvik ettiği, öğrenci-öğretmen arasındaki iletişimi artırdığı ortaya çıkmıştır. Bu nedenle,
portfolyo değerlendirme yönteminin eğitim sistemimizde alternatif bir değerlendirme aracı olarak kullanılması
önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adams, T. L. (1998). Alternative assessment in elementary school mathematics. Childhood Education, 74(4), 20-225.
  • Asturias, H. (1994). Using student’s portfolios to assessment mathematical understanding. The Mathematics Teachers, 87(9), 698-701.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyasi uygulamasi. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, II, 913-920. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Baki, A ve Birgin, O. (2003). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamasının yansımaları. XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiler Kitabı 2004, I, 13-40. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baki, A., Birgin, O., Güven, B. ve Karataş, İ. (2004). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası (portfolio) uygulaması. 17 Ocak 2004, Eğitimde İyi Örnekler Konferansı. İstanbul: Sabancı Üniversitesi, (www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004).
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar: Bir özel durum çalışması. The Turkısh Onlıne Journal Of Educatıonal Technology, 3(3), Article 11, (http://www.tojet.net/articles/3311.htm).
  • Barton, C. ve Collins, A. (1997). Portfolio assessment: A handbook for educators. New York: Dale Seymour Publications. Birgin, O. (2003). Bilgisayar destekli uygulanabilirliğinin araştirilmasi. Yayımlanmamiş Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. dosyasinin
  • Birgin, O. ve Tutak, T. (2006). Yeni ilköğretim matematik öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 4-6 Eylül, I.Ulusal Matematik Eğitimi Öğrenci Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, 22. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Cicmanec, K. M. ve Viecknicki, K. J. (1994). Assessing mathematics skills through portfolios: Validating the claims from existing literature. Educational Assessment, 2(2), 167-178.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalişmalarina giriş (3.Baskı).Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Davies, M.A. ve Wavering, M. (1999). Alternative assessment: New directions in teaching and learning. Contemporary Education, 71(1), 39-45.
  • De Fina, A. (1992). Portfolio assessment: Getting started. New York: Scholastic Professional Books.
  • Dut-Doner, K. ve Gilman, D. A. (1998). Student react to portfolio assessment. Contemporary Education, 69(3), 159-165.
  • Dochy, F. ve McDowell, L. (1997). Assessment as a tool for learning. Studies in Educational Evaluation, 23(4), 279-298.
  • Dochy, F. (2001). A new assessment era: Different needs, new challenges. Learning and Instruction, 10(1), 11-20.
  • Dwyer, C. A. (1998). Assessment and classroom learning: Theory and practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 131-137.
  • Hopkins, M.H. (1997). Getting real: Implementing assessment alternatives in mathematics. Preventing School Failure, 41(2), 77-94.
  • Klenowski, V. (2000). Portfolios; promoting teaching. Assessment in Education, Police & Practice, 7(2), 215-236.
  • Lambdin, D. V. ve Walker, V. L. (1994). Plannig for classroom portfolio assessment. Aritmetic Teacher, 41(6), 318-324.
  • M.E.B. (2004). İlköğretim okulu matematik dersi (6-8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Micklo, S. J. (1997). Math portfolio in the primary grades. Childhood Education, Summer 97, 194-199.
  • Mokhtari, K., Yellin, D., Bull, K. ve Montgomery, D. (1996). Portfolio assessment in teacher education: Impact on preserves teachers’ knowledge and attitudes. Journal of Teacher Education, 47(4), 245-252.
  • Mumme, J. (1991). Portfolio assessment in mathematics. Santa Barbara: California Mathematics Project, University of California. NCTM. (1995). Assessment standard for school mathematics. (http://standards.nctm.org.) NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. (http://standards.nctm.org.)
  • Norman, K. M. (1998). Investigation of the portfolios as an alternative assessment procedure. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The University of Memphis.
  • Özsevgeç, T., Çepni, S. ve Demircioğlu, G. (2004). Fen bilgisi öğretmenlerin ölçme- değerlendirme okur-yazarlik düzeyleri. VI.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Romberg, T. A. (1993). How one comes to know models and theories of the learning of mathematics. In M. Niss (Ed). Investigations into Assessment in Mathematics Education, 97-111. Netherlands: Kluver Academic Publishers.
  • Shepard, L. A. (1989). Why We Need Better Assessment? Educational Leadership, 46(7), 4-9.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14.
  • Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
  • Türnüklü, E. B. (2001). Matematik öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme pratikleri ve öğrencinin öğrenmesini geliştiren değerlendirmeleri: türkiye ve ingiltere’deki11-14 yaş grubu öğretmenleri ile çalişma, (Internet’ten 25 Mart 2002’de elde edilmiştir) http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/tez_ozetleri/ ebturnuklu.html
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wolf, D.P. (1989). Portfolio assessment: Sampling student work. Educational Leadership, 46(7), 35-39.

STUDENTS’ VIEWS ABOUT THE APPLICATION OF PORTFOLIO ASSESSMENT AS AN ALTERNATIVE ASSESSMENT METHOD

Yıl 2008, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 24, 01.03.2008

Öz

In recent years, the development of educational practice let to fundamental change in mathematics
education as much as in other areas. Especially, reflections of alternative assessment approach and practices in
mathematics education have been attended. Currently, one of the alternative assessment methods used to assess
student learning is portfolio assessment practices. This study aimed to examine views of students to application
of portfolios developed as an alternative assessment tool at the seventy grade mathematics course in the Turkish
educational system. This study was implemented two seventh grade classrooms selected from two different
primary schools in Trabzon. Case study method was used in this study. Data were gathered through interviews
and questionnaire conducted with students. Qualitative data were examined through descriptive analysis.
Quantitative data was analyzed using frequency and percentage. Advantages and challenges of the
implementation of portfolio assessment approach were discussed in the light of student’s views. Results of study
showed that portfolio assessment can provide more comprehensive picture of the student, provide more
authentic-valid information about student learning to teacher and student themselves, encourage student to
learning and to take care of responsible for learning, and enhance student and teacher communication
comparing to traditional assessment methods. Thus, it was suggested that portfolio assessment should be used as
an alternative assessment tools in Turkish education system.

Kaynakça

  • Adams, T. L. (1998). Alternative assessment in elementary school mathematics. Childhood Education, 74(4), 20-225.
  • Asturias, H. (1994). Using student’s portfolios to assessment mathematical understanding. The Mathematics Teachers, 87(9), 698-701.
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2002). Matematik eğitiminde alternatif bir değerlendirme olarak bireysel gelişim dosyasi uygulamasi. V.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, II, 913-920. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Baki, A ve Birgin, O. (2003). Bireysel gelişim dosyasına dayalı değerlendirme uygulamasının yansımaları. XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiler Kitabı 2004, I, 13-40. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baki, A., Birgin, O., Güven, B. ve Karataş, İ. (2004). Bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası (portfolio) uygulaması. 17 Ocak 2004, Eğitimde İyi Örnekler Konferansı. İstanbul: Sabancı Üniversitesi, (www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004).
  • Baki, A. ve Birgin, O. (2004). Alternatif değerlendirme aracı olarak bilgisayar destekli bireysel gelişim dosyası uygulamasından yansımalar: Bir özel durum çalışması. The Turkısh Onlıne Journal Of Educatıonal Technology, 3(3), Article 11, (http://www.tojet.net/articles/3311.htm).
  • Barton, C. ve Collins, A. (1997). Portfolio assessment: A handbook for educators. New York: Dale Seymour Publications. Birgin, O. (2003). Bilgisayar destekli uygulanabilirliğinin araştirilmasi. Yayımlanmamiş Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. dosyasinin
  • Birgin, O. ve Tutak, T. (2006). Yeni ilköğretim matematik öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. 4-6 Eylül, I.Ulusal Matematik Eğitimi Öğrenci Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, 22. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Cicmanec, K. M. ve Viecknicki, K. J. (1994). Assessing mathematics skills through portfolios: Validating the claims from existing literature. Educational Assessment, 2(2), 167-178.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalişmalarina giriş (3.Baskı).Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Davies, M.A. ve Wavering, M. (1999). Alternative assessment: New directions in teaching and learning. Contemporary Education, 71(1), 39-45.
  • De Fina, A. (1992). Portfolio assessment: Getting started. New York: Scholastic Professional Books.
  • Dut-Doner, K. ve Gilman, D. A. (1998). Student react to portfolio assessment. Contemporary Education, 69(3), 159-165.
  • Dochy, F. ve McDowell, L. (1997). Assessment as a tool for learning. Studies in Educational Evaluation, 23(4), 279-298.
  • Dochy, F. (2001). A new assessment era: Different needs, new challenges. Learning and Instruction, 10(1), 11-20.
  • Dwyer, C. A. (1998). Assessment and classroom learning: Theory and practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 131-137.
  • Hopkins, M.H. (1997). Getting real: Implementing assessment alternatives in mathematics. Preventing School Failure, 41(2), 77-94.
  • Klenowski, V. (2000). Portfolios; promoting teaching. Assessment in Education, Police & Practice, 7(2), 215-236.
  • Lambdin, D. V. ve Walker, V. L. (1994). Plannig for classroom portfolio assessment. Aritmetic Teacher, 41(6), 318-324.
  • M.E.B. (2004). İlköğretim okulu matematik dersi (6-8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Micklo, S. J. (1997). Math portfolio in the primary grades. Childhood Education, Summer 97, 194-199.
  • Mokhtari, K., Yellin, D., Bull, K. ve Montgomery, D. (1996). Portfolio assessment in teacher education: Impact on preserves teachers’ knowledge and attitudes. Journal of Teacher Education, 47(4), 245-252.
  • Mumme, J. (1991). Portfolio assessment in mathematics. Santa Barbara: California Mathematics Project, University of California. NCTM. (1995). Assessment standard for school mathematics. (http://standards.nctm.org.) NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. (http://standards.nctm.org.)
  • Norman, K. M. (1998). Investigation of the portfolios as an alternative assessment procedure. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The University of Memphis.
  • Özsevgeç, T., Çepni, S. ve Demircioğlu, G. (2004). Fen bilgisi öğretmenlerin ölçme- değerlendirme okur-yazarlik düzeyleri. VI.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Romberg, T. A. (1993). How one comes to know models and theories of the learning of mathematics. In M. Niss (Ed). Investigations into Assessment in Mathematics Education, 97-111. Netherlands: Kluver Academic Publishers.
  • Shepard, L. A. (1989). Why We Need Better Assessment? Educational Leadership, 46(7), 4-9.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14.
  • Stiggins, R.J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765.
  • Türnüklü, E. B. (2001). Matematik öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme pratikleri ve öğrencinin öğrenmesini geliştiren değerlendirmeleri: türkiye ve ingiltere’deki11-14 yaş grubu öğretmenleri ile çalişma, (Internet’ten 25 Mart 2002’de elde edilmiştir) http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/tez_ozetleri/ ebturnuklu.html
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (3.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Wolf, D.P. (1989). Portfolio assessment: Sampling student work. Educational Leadership, 46(7), 35-39.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA56ZB49YA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Birgin

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2008
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Birgin, O. (2008). ALTERNATİF BİR DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ OLARAK PORTFOLYO DEĞERLENDİRME UYGULAMASINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24.

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı