Sınıf Yönetimi; genel olarak belirlenen öğretim amaçlarının gerçekleştirilmesi için; plânlama, örgütleme, uygulama ve değerlendirme işlevlerine ilişkin; ilke, kavram, kuram, model ve tekniklerin sistematik ve bilinçli uygulanması ile ilgili etkinliklerin tümü olarak tanımlanabilir. Sınıf yönetiminde öğretmenlerin disiplin sağlamada kullandıkları farklı disiplin yaklaşımları vardır. Sınıf Yönetimi Yaklaşımları bu araştırmada; Geleneksel Yaklaşım, Müdahaleci Olmayan Sınıf Yönetimi Yaklaşımı, Müdahaleci (Baskıcı) Sınıf Yönetimi Yaklaşımı, Etkileşimsel Sınıf Yönetimi Yaklaşımı, Gelişimsel Yaklaşım, Önleyici-Yapıcı Modern Disiplin Yaklaşımı olarak gruplânmıştır. Bu yaklaşımlara uygun olabilecek şekilde öğretmenler de; Otokratik–Baskıcı Öğretmenler, Demokratik Öğretmenler olarak gruplandırılmıştır. Bu araştırma ile, Ankara ilindeki farklı sosyo- ekonomik bölgelerdeki liselerde, öğretmenlerin sınıfta disiplin sağlama yaklaşımları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma evrenine giren liselerde, araştırmanın amaçlarını gerçekleştirmek için öğrenci görüşleri, 21 maddeden oluşan anket ile tespit edilmiştir. Geliştirilen veri toplama aracında beşli likert tipi bir ölçek kullanılmıştır. Anketten elde edilen sonuçlar, değişkenlere göre “t” testi ve tek yönlü varyans analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; Öğretmenler, modern-yapıcı disiplin yaklaşımından ziyade, müdahaleci-baskıcı bir disiplin yaklaşımını, sınıflara göre farklı davranış göstermekte, öğrencilerin öğrenim alanlarına göre davranış göstermekte, öğrencilerin devam ettikleri liseye göre farklı disiplin yaklaşımlarını uyguladıkları ortaya çıkmıştır.
Classroom management can be defined as referring to all the activities regarding the intentional and systematic practice of principles, concepts, theories, models and techniques as to planning, organizing, application and evaluation so as to realize the predetermined instructional aims. Teachers use different approaches in managing their classrooms. The classroom management approaches are grouped in this study as Traditional Approach, Noninterventionist Approach, Interventionist Approach, Interactionist Approach, Developmental Approach, Preventive-Constructive Approach. Accordingly, teachers are categorized as autocratic and democratic. The aim of this research is to identify the classroom management approaches teachers use in different high schools in different socio-economic districts of Ankara. The data was colllected through the administration of a 21-item scale of Likert-type with 5 degrees. In the data analysis, t-test and one- way variance analysis were used. According to the results of the study, it was found that teachers use Intervenist Approach rather than Constructive Approach and that the approach teachers use varies according to the classes, majors, and the type of the high school.
Diğer ID | JA78DJ88HS |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2004 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 2 Sayı: 3 |