Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Bir Matematik Öğretmeni Olarak Kendilerine ve Matematiği Öğrenen Öğrenciye Yönelik İmajları

Yıl 2020, Cilt: 18 Sayı: 1, 392 - 414, 26.06.2020
https://doi.org/10.37217/tebd.717041

Öz

Tarama deseniyle yürütülen bu araştırmanın amacı hizmet öncesi öğretmen adaylarının bir matematik öğretmeni olarak kendilerine ve matematiği öğrenen öğrenciye yönelik imajlarını incelemektedir. Araştırmaya 424 hizmet öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Verileri toplamak projektif bir test olan çizim testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde temalar ve kodlar belirlenmiş, frekans ve yüzdelere yer verilmiştir. Kendilerini matematik öğretmeni olarak hayal ettikleri çizimlerinde matematik öğretmeninin en çok ders anlattığını, öğrencilerin en çok ders dinlediğini ifade etmişlerdir. En az, matematik öğretmeninin olumsuz duyguya sahip olduğu ve sınav yaptığını; matematiği öğrenen öğrencilerin derse ilgisiz ya da sınav olduğunu ifade etmişlerdir. Matematik öğretmeninin çoğunlukla güleryüzlü, ayakta olduğu ve yazı tahtalarına daha çok dört işlem ifadelerini yazdığını gösteren çizimler yapmışlardır. Matematiği öğrenen öğrencilerin çoğunlukla sıralarında olduğunu göstermişlerdir. Bu çalışmanın bulgularının matematik programları, matematik eğitimi, öğretmen eğitimi ve imajlar konusunda çalışma yapacak olan araştırmacılara, eğitimcilere ve politika yapıcılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Anderson, R. (2007). Being a mathematics learner: four faces of identify. The Mathematics Educator, 17(1), 7-14.
  • Baydar, S.C. ve Bulut, S. (2002). Öğretmenlerin matematiğin doğası ve öğretimi ile ilgili inançlarının matematik eğitimindeki önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 62-66.
  • Bilen, (2002). Plandan uygulamaya öğretim. (6. baskı). Ankara: Anı.
  • Bozdoğan, Z. (2004). Etkili öğretmenlik eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Doğan, M. (2000). Eğitim fakültelerinde okuyan aday öğretmenlerin matematiğe karşı tutumları. IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, 6-8 Eylül.
  • Erickson, D. K. (1993). Middle school mathematics teachers’ views of mathematics and mathematics education, their planning and classroom instruction, and student beliefs and achievement. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta.
  • Ersoy, Y. (1997). Okullarda matematik eğitimi: Matematikte okur-yazarlık. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 115-120.
  • Gökçek, T. ve Güneş, G. (2011). Öğrenciler matematik öğretmenini nasıl algılıyor? Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 1-9.
  • Güven, B. ve Karataş, İ. (2004). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının sınıf ortamı tasarımları. İlköğretim-Online, 3(1), 25-34.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. (2. baskı). California: SAGE Publications.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2017). PISA 2009 ulusal ön raporu. [Çevrim-içi: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2013/07/PISA-2009-Ulusal-On-Rapor.pdf, Erişim tarihi: Şubat 2020.]
  • NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) (2013). Education at a Glance 2013. [Çevrim-içi: http://www.oecd.org/education/eag2013%20(eng)--FINAL%2020%20June%202013.pdf, Erişim tarihi: Nisan 2020.]
  • Özyıldırım-Gümüş, F., Acar, T. ve Yetkin-Özdemir E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin gözünden matematik öğretmenleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 23-51.
  • Umay, A. (1996). Matematik eğitimi ve ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 145-149.
  • Sam, L. C. (1999). Public images of mathematics. Doctoral Dissertation. University of Exeter.
  • Sam, L. C., & Ernest, P. (2008). A survey of public images of mathematics. Research in Mathematics Education, 2, 193-206.
  • Thomas, J.A., Pedersen, J.E., & Finson, K. (2001). Validaitng the draw-a-science-teacher-test checlist (DASTT-C): Exploring mental models and teacher beliefs. Journal of Csience Teacher Education, 12(3), 295-310.
  • Toluk-Uçar, Z., Pişkin, M., Akkaş, E.N. ve Taşçı, D. (2010). Elementary students’ beliefs about mathematics, mathematics’ teachers and mathematicians. Eğitim ve Bilim, 35(155), 131-144.
  • Yalaz Atay, D. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. İstanbul: Nobel.
  • YÖK (Yükseköğretim Kurulu) (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri. [Çevrim-içi: https://www.yok.gov.tr/Documents/Yayinlar/Yayinlarimiz/ogretmen-yetistirme-ve-egitim-fakulteleri.pdf, Erişim tarihi: Şubat 2020.]
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Funda Uysal 0000-0001-9929-9812

Hunkar Korkmaz 0000-0002-5289-1111

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2020
Kabul Tarihi 9 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uysal, F., & Korkmaz, H. (2020). Öğretmen Adaylarının Bir Matematik Öğretmeni Olarak Kendilerine ve Matematiği Öğrenen Öğrenciye Yönelik İmajları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 392-414. https://doi.org/10.37217/tebd.717041

                                                                                                    Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Gazi Üniversitesi Rektörlüğü tarafından yayınlanmaktadır.

                                                                                                                                      Creative Commons Lisansı