Bu
çalışmanın amacı 2018 yılında yayımlanan görsel sanatlar dersi ilkokul
kazanımlarının yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilişsel ve duyuşsal alan
basamaklarına göre hangi düzeyde bir dağılım gösterdiğini belirlemektir. Çalışmada
nitel araştırma yaklaşımlarından doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Bu
amaçla Talim Terbiye Kurulu tarafından 2018 yılında yayımlanan Görsel Sanatlar
Dersi Öğretim programında yer alan 65 ilkokul kazanımı araştırmanın verilerini
oluşturmaktadır. Görsel Sanatlar Öğretim programında yer alan kazanımlar
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin bilişsel ve duyuşsal alan basamaklarına göre
ayrıştırılmış ve nicelleştirilerek aralarındaki ilişkiler yüzde ve frekans
değerleri dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Görsel sanatlar dersi öğretim
programında yer alan 65 ilkokul kazanımlardan 14’ünün duyuşsal alanda olduğu;
51 kazanımın ise bilişsel alanda olduğu görülmüştür. Bilişsel kazanımlar
Yenilenmiş Bloom Taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutu doğrultusunda
analiz edilmiştir. Sonuç olarak görsel sanatlar dersi ilkokul kazanımları
yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre duyuşsal kazanımların bilişsel kazanımları
destekler nitelikte ve uygun oranda yer aldığı ortaya çıkmıştır. Bilişsel alan
kazanımlarının ise genel olarak yaratma basamağındaki kazanımları
gerçekleştirebilecek nicelikte bilimsel süreç boyutuna yerleştirildiği ve
programın özel amaçlarını gerçekleştirebilecek nitelikte olduğu söylenebilir.
Bununla birlikte özellikle 2. sınıfta yaratma basamağında; 1. ve 4. sınıfta
değerlendirme basamağında bir kazanım bulunmaması önemli bir eksiklik olarak
görülmektedir.
Görsel Sanatlar Eğitimi ilkokul Kazanımları Yenilenmiş Bloom Taksonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |