Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (1- 4. Sınıflar) ile 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1- 8. Sınıflar) Karşılaştırmalı İncelemesi

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 27, 18 - 33
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1538201

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2024 ilkokul Türkçe öğretim programı ile 2019 Türkçe öğretim programını karşılaştırılarak benzer ve farklı yönlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda bu programlar; okuma-yazma süreci, harf grupları, öğretim yapısı, temalar, metin türleri ve sayıları bakımlarından karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama araçlarını, 2024 ilkokul Türkçe öğretim programı ve 2019 Türkçe öğretim programı oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, her iki program da ilk okuma yazma yöntemi, tema sayıları, temalardaki metin sayıları yönünden benzerlik gösterirken 2024 Türkçe öğretim programının 2019 Türkçe öğretim programına göre bazı farklı yönlerinin olduğu görülmüştür. Buna göre 2024 Türkçe öğretim programında; okuma yazma sürecinde eklemelerin olduğu, harf grupları ve yazı defterinde değişikliklere gidildiği, kazanım ifadesi yerine öğrenme çıktıları ifadesinin kullanıldığı, zorunlu temaların kaldırıldığı, öğrenme çıktılarının sınıf seviyesiyle doğru orantılı şekilde arttığı, metin türlerinde çeşitliliğin arttığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. & Coşkun, İ. (2017). Altunkeser, F. ve Coşkun, İ. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. (USOS 2016 Özel Sayısı).
  • Anılan, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre Türkçe dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1893- 1924.
  • Aslan, M. & Altunova, N. (2019). Birinci sınıf Türkçe (ilkokuma yazma) öğretim programlarının değerlendirmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 31-75.
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Bağcı Ayrancı, B. & Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 5(7), 119 -130.
  • Başaran, İ. E. (1994). Eğitime giriş. Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies-Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 10(15), 137-158.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Coşkun, H. & Çetinkaya, V. (2020). Öğretmen görüşlerine göre Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin edebi zevk ve hoşa giderlik açısından değerlendirilmesi. Türk Kültürü ve Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 1(1), 255- 272.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya (29. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Duman, B. (2004). İlköğretim Türkçe programının etkililiğinin değerlendirilmesi (Konya ve Muğla örneklerinin karşılaştırılması). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 85-108.
  • Epçaçan, C. & Erzen, M. (2008). Ilköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Fidan, N. (2012). Okuda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 11-26.
  • Görgen, İ. (2019). Program geliştirmede temel kavramlar. H. Şeker (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavramsal yaklaşımlar (ss. 1-18). Anı Yayıncılık.
  • Gültekin, M. (2020). Program geliştirmeye ilişkin temel kavramlar. B. Oral & T. Yazar (Ed.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (ss. 2-40). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hamsi İmrol, M., Dinçer, A., Doğan Güldenoğlu, B., & Babadoğan, M. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403-437.
  • İşeri, K. & Baştuğ, M. (2016). Yeni Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İnternational Journal of Language Academy, 4(4), 17-35
  • Kalaycı, N., & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • Kurudayıoğlu, M., & Gociaoğlu, B. (2021). 21. yüzyıl becerilerinin tanımlanması. H. E. Çocuk & T. Soysal (Ed.), 21. yüzyıl becerileri ve Türkçe eğitimi (ss. 1-17). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf /
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024). İlkokul Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 /
  • Özcan, A. F. & Özcan, A. O. (2016). İlk okuma yazma öğrenmede çocukların yaşadıkları güçlükler, nedenleri ve çözüm önerileri: nitel bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 69-103.
  • Özenç, E. G. (2015). 2015 ile 2017 ilkokul Türkçe öğretim programının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 38-50.
  • Sulak, S. E. & Çapanoğlu, A. Ş. (2021). İlkokul Türkçe ders kitaplarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 830- 849.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. Kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 6(2), 284-304.
  • Temur, T., Aksoy, C., & Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama- sıkıştırma kuvvetlerinin yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 307-319.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: teori ve teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Açan, M., Berber, V., Bulut, S., & Zalimhan, R. (2015). İlkokul öğrencilerinin yazma sürecindeki ergonomic tercihleri: kalem tutma, el tercihi, oturuş ve kağıt pozisyonu. The Journal of Academic Social Science Studies, 40, 61- 71.
  • Yıldız, M. & Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3.sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 11- 30.
  • Yılmaz, F. (2017). Eğitime ilişkin temel kavramlar. F. Susar Kırmızı & N. Duban (Ed.), Eğitim bilimine giriş (ss. 1-28). Anı Yayıncılık.

Comparative Analysis of 2024 Primary School Turkish Curriculum (1- 4th Grades) and 2019 Turkish Curriculum (1- 8th Grades)

Yıl 2025, Cilt: 7 Sayı: 27, 18 - 33
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1538201

Öz

The aim of this study is to compare the 2024 primary school Turkish curriculum with the 2019 Turkish curriculum and to reveal their similarities and differences. For this purpose, these programmes were compared and analysed in terms of reading-writing process, letter groups, teaching structure, themes, text types and numbers. Document analysis technique, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The data collection tools of the research consist of 2024 primary school Turkish curriculum and 2019 Turkish curriculum. As a result of the research, it was seen that while both programmes were similar in terms of the first reading and writing method, the number of themes, and the number of texts in the themes, the 2024 Turkish curriculum also had some different aspects compared to the 2019 Turkish curriculum. Accordingly, in the 2024 Turkish curriculum; it was determined that there were additions in the reading and writing process, changes were made in the letter groups and writing book, the expression of learning outcomes was used instead of the expression of achievement, compulsory themes were removed, learning outcomes increased in direct proportion to the grade level, and diversity in text types increased.

Kaynakça

  • Altunkeser, F. & Coşkun, İ. (2017). Altunkeser, F. ve Coşkun, İ. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. (USOS 2016 Özel Sayısı).
  • Anılan, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre Türkçe dil bilgisi öğretiminin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1893- 1924.
  • Aslan, M. & Altunova, N. (2019). Birinci sınıf Türkçe (ilkokuma yazma) öğretim programlarının değerlendirmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(32), 31-75.
  • Atik, S. ve Aykaç, N. (2017). 2009 ve 2015 Türkçe öğretim programlarının eğitim programı ögeleri açısından değerlendirilmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 586-607.
  • Bağcı Ayrancı, B. & Mutlu, H. H. (2017). 2006, 2015 ve 2017 Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. International Journal of Language Academy, 5(7), 119 -130.
  • Başaran, İ. E. (1994). Eğitime giriş. Kadıoğlu Matbaası.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Turkish Studies-Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 10(15), 137-158.
  • Bozkurt, E. (2014). Mühendislik tasarım temelli fen eğitiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının karar verme becerisi, bilimsel süreç becerileri ve sürece yönelik algılarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Coşkun, H. & Çetinkaya, V. (2020). Öğretmen görüşlerine göre Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin edebi zevk ve hoşa giderlik açısından değerlendirilmesi. Türk Kültürü ve Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 1(1), 255- 272.
  • Demirel, Ö. (2020). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya (29. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Duman, B. (2004). İlköğretim Türkçe programının etkililiğinin değerlendirilmesi (Konya ve Muğla örneklerinin karşılaştırılması). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 85-108.
  • Epçaçan, C. & Erzen, M. (2008). Ilköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 182-202.
  • Fidan, N. (2012). Okuda öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 11-26.
  • Görgen, İ. (2019). Program geliştirmede temel kavramlar. H. Şeker (Ed.), Eğitimde program geliştirme kavramsal yaklaşımlar (ss. 1-18). Anı Yayıncılık.
  • Gültekin, M. (2020). Program geliştirmeye ilişkin temel kavramlar. B. Oral & T. Yazar (Ed.), Eğitimde program geliştirme ve değerlendirme (ss. 2-40). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hamsi İmrol, M., Dinçer, A., Doğan Güldenoğlu, B., & Babadoğan, M. (2021). 2018 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 46(207), 403-437.
  • İşeri, K. & Baştuğ, M. (2016). Yeni Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İnternational Journal of Language Academy, 4(4), 17-35
  • Kalaycı, N., & Yıldırım, N. (2020). Türkçe dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı analizi (2009-2017-2019). Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 238-262.
  • Kurudayıoğlu, M., & Gociaoğlu, B. (2021). 21. yüzyıl becerilerinin tanımlanması. H. E. Çocuk & T. Soysal (Ed.), 21. yüzyıl becerileri ve Türkçe eğitimi (ss. 1-17). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/20195716392253-02-T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%96%C4%9Fretim%20Program%C4%B1%202019.pdf /
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2024). İlkokul Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 /
  • Özcan, A. F. & Özcan, A. O. (2016). İlk okuma yazma öğrenmede çocukların yaşadıkları güçlükler, nedenleri ve çözüm önerileri: nitel bir araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 69-103.
  • Özenç, E. G. (2015). 2015 ile 2017 ilkokul Türkçe öğretim programının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 38-50.
  • Sulak, S. E. & Çapanoğlu, A. Ş. (2021). İlkokul Türkçe ders kitaplarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 830- 849.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. Kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. Elementary Education Online, 6(2), 284-304.
  • Temur, T., Aksoy, C., & Tabak, H. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin kalem tutma biçimleri ve kavrama- sıkıştırma kuvvetlerinin yazma hızı ve hatalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 307-319.
  • Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme: teori ve teknikler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Açan, M., Berber, V., Bulut, S., & Zalimhan, R. (2015). İlkokul öğrencilerinin yazma sürecindeki ergonomic tercihleri: kalem tutma, el tercihi, oturuş ve kağıt pozisyonu. The Journal of Academic Social Science Studies, 40, 61- 71.
  • Yıldız, M. & Ateş, S. (2010). İlk okuma yazmayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim 3.sınıf öğrencilerinin yazılarının okunaklık ve yazım hataları bakımından karşılaştırılması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 14(1), 11- 30.
  • Yılmaz, F. (2017). Eğitime ilişkin temel kavramlar. F. Susar Kırmızı & N. Duban (Ed.), Eğitim bilimine giriş (ss. 1-28). Anı Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet Peksöz 0000-0002-4739-0224

Erken Görünüm Tarihi 26 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 26 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Peksöz, M. (2024). 2024 İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programı (1- 4. Sınıflar) ile 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın (1- 8. Sınıflar) Karşılaştırmalı İncelemesi. Temel Eğitim, 7(27), 18-33. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1538201

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions