Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ SERTİFİKA PROGRAMI: GENÇ YETİŞKİNLERİN KATILMA NEDENLERİ VE PROGRAMDAN BEKLENTİLERİ

Yıl 2021, , 226 - 240, 25.02.2021
https://doi.org/10.30520/tjsosci.871433

Öz

Yetişkinler, yaşamları boyunca pek çok formel öğrenme etkinliğine katılırlar. Yetişkinlerin katıldığı formel öğrenme etkinliklerinden biri olan Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı (PFESP), öğretmenlik mesleği için gerekli mesleki becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yetişkin eğitimi programıdır. Bu çalışmanın amacı, yetişkin öğrenenlerin bir yetişkin eğitimi programı olan PFESP’ye katılma davranışları ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni ile yürütülmüştür. Araştırmada, veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda geliştirilen ve iki bölümden oluşan görüşme formu, yetişkin öğrenenlere uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden tipik durum örneklemesi tekniği ile belirlenmiştir ve araştırma grubu, programa katılan 69 yetişkin öğrenenden oluşmuştur. Yetişkin öğrenenlerin programa katılmalarında dışsal beklentiler, mesleki ilerleme ve eğitimsel hazırlık etkenleri belirleyici olmuştur. Yetişkin öğrenenlerin programdan beklentilerinin ilk iki sırasında eğitimsel hazırlık ve mesleki ilerleme yer alırken, bilişsel ilgi, dışsal beklentiler ve iletişim becerilerini geliştirmek diğer beklentiler arasında yer almıştır. Araştırma bulguları, genç yetişkinlerin bir yetişkin eğitimi programı olan PFESP'ye katılma davranışında ve programdan beklentilerinde pek çok nedenin belirleyici olduğunu ortaya çıkarmıştır. PFESP'nin yetişkin öğrenme ilkelerine ve yetişkin öğrenenlerin beklentilerine göre planlanması ve yürütülmesi, programın amaçlarına katkıda bulunmasının yanında yetişkinler için olumlu bir öğrenme ortamının oluşmasını sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2019). Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2019) (31. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alpan, G.B., Demirkan, O., Koç-Erdamar, G., Yazçayır, N. ve Saraçoğlu, G. (2019). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı öncesi ve sonrası öğretmen adaylarının ideal öğretmen algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 204-218.
  • Behtoui, A. (2019). Swedish young people’s after-school extra-curricular activities: attendance, opportunities and consequences. British Journal of Sociology of Education, 40(3), 340-356.
  • Blondy, L. C. (2007). Evaluation and application of andragogical assumptions to the adult online learning environment. Journal of Interactive Online Learning, 6(2), 116-130.
  • Boshier, R.W. (1971). Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle's typology. Adult Education, 21(2), 3-26.
  • Boshier, R. W. (1991). Psychometric Properties of the Alternative Form of the Education Participation Scale. Adult Education Quarterly 41(3),150-167 DOI: 10.1177/0001848191041003002
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Darkenwald, G. G. (1977). Why adults participate in education: Some implications for program development of research on motivational orientations. https://eric.ed.gov/?id=ED135992
  • Demirtaş, H. ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Glassner, A. ve Back, S. (2020). Three “Gogies”: Pedagogy, Andragogy, Heutagogy. In Exploring Heutagogy in Higher Education (pp.59-74). https://doi.org/10.1007/978-981-15-4144-5_5
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed.: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gurol, M., Türkan, A. ve Som, İ. (2018). Pedagojik formasyon sertifika programının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 103-122.
  • Güven, İ. (2014). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Dönüşümü A. Yıldız (Der.), İdealist Öğretmenden Sınava Hazırlayıcı Teknisyene Öğretmenliğin Dönüşümü içinde (pp. 57-95). İstanbul: Kalkedon.
  • Holton, E. F., Swanson, R. A. ve Naquin, S. S. (2008). Andragogy in practice: Clarifying the andragogical model of adult learning. Performance Improvement Quarterly, 14(1), 118-143.
  • Houle, C. O. (1961). The inquiring mind. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Hovdhaugen, E. ve Opheim, V. (2018). Participation in adult education and training in countries with high and low participation rates: demand and barriers. International Journal of Lifelong Education, 37(1), 1-18. DOI: 10.1080/02601370.2018.1554717
  • Kasworm, C. E. (2018). Adult Students: A Confusing World in Undergraduate Higher Education. The Journal of Continuing Higher Education, 66(2), 77-87.
  • Kılınç, A. Ç., Kılcan, B. ve Çepni, O. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına katılan edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması deneyimlerinin incelenmesi: Fenomenolojik bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 6(1), 113-132.
  • Knowles, M. S. (1996). Yetişkin öğrenenler gözardı edilen bir kesim. (Çev. S. Ayhan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Knowles, M. S. (2009). Andragoji: Yetişkinlerde öğrenme konusunda yeni bir teknoloji. (S. Ayhan, Çev.). A. Yıldız ve M. Uysal (Der.). Yetişkin Eğitimi Kuramdan Uygulamaya içinde (pp. 127-144). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Knowles, M. S. , Holton, E. F. ve Swanson, R. A. (2015). Yetişkin eğitimi. (Çev: O. Gündüz). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Korkut, H. (1999). Öğretim üyelerinin pedagojik formasyon gereksinimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz Sayısı (Fall 1999) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108543
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 709-732.
  • McGrath, V. (2009). Reviewing the evidence on how adult students learn: An examination of knowles' model of andragogy. Adult Learner: The Irish Journal of Adult and Community Education, 99-110. Retrieved 07 September, 2019, from https://eric.ed.gov/?id=EJ860562
  • McMullen, K. (2008). Adult learning in Canada: Characteristics of learners. Retrieved 09 September, 2019, from https://www150.statcan.gc.ca/n1/en/catalogue/81-004-X200800110560
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Okçabol, R. (2009). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Onur, B. (2006). Gelişim psikolojisi yetişkinlik, yaşlılık, ölüm. (7. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 29-48.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pennacchia, J., Jones, E. ve Aldridge, F. (2018). Barriers to learning for disadvantaged groups. Report of qualitative findings. Government Social Research. Learning and Work Institute, Department for Education, UK.
  • Rogers, A. (2014). The Classroom and the Everyday: The Importance of Informal Learning for Formal Learning. Investigar em Educação, 2(1), 7-34.
  • Sayılan, F. (2009). Jack mezirow ve dönüştürücü öğrenme kuramı. A. Yıldız ve M. Uysal (Der.). Yetişkin Eğitimi Kuramdan Uygulamaya içinde (pp. 161-176). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Shi, H. (2017). Planning Effective Educational Programs for Adult Learners. World Journal of Education, 7(3), 79-83. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1157810.pdf
  • Tepeli, Y. ve Caner, M. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 313-328.
  • Tezcan, F. (2012). Halk eğitimi merkezi kurslarına katılan yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleri (Muğla ili merkez ilçe halk eğitimi merkezi kursları örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toiviainen, H., Kersh, N. ve Hyytiä J. (2019). Understanding vulnerability and encouraging young adults to become active citizens through education: the role of adult education professionals. Journal of Adult and Continuing Education, 25(1), 45-64.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 78-97.
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK (2015). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin çerçeve usul ve esaslar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx

CERTIFICATE PROGRAM ON PEDAGOGICAL FORMATION: YOUNG ADULTS’ PARTICIPATION REASONS AND EXPECTATIONS FROM THE PROGRAM

Yıl 2021, , 226 - 240, 25.02.2021
https://doi.org/10.30520/tjsosci.871433

Öz

Adults participate in many formal learning activities throughout their life. Certificate Program on Pedagogical Formation (CPPF), one of the formal learning activities participated by adults, is an adult education program that aims to provide the professional skills, necessary for the teaching profession. The purpose of this study is to determine the views of adult learners about their participation in CPPF, which is an adult education program. This study was conducted with the phenomenological design, one of the qualitative research designs. In the research, semi-structured interview form was used as data collection tool. The interview form, which was developed in line with the purpose of the research and consisted of two parts, was applied to adult learners. Descriptive and content analysis methods were used in the analysis of the research data. The study group was determined using the typical case sampling technique, one of the purposeful sampling methods, and the research group consisted of 69 adult learners participating in the program. External expectations, professional advancement and educational preparation factors were determinant in the participation of adult learners in the program. While educational preparation and professional advancement were the first two rows of adult learners' expectations from the program, cognitive interest, external expectations and improving communication skills were among other expectations. Research findings reveal that many reasons are determinant in the participation and expectations of young adults to participate in CPPF, an adult education program. Planning and executing the CPPF according to adult learning principles and the expectations of adult learners will contribute to the goals of the program as well as create a positive learning environment for adults.

Kaynakça

  • Akyüz, Y. (2019). Türk eğitim tarihi (M.Ö. 1000-M.S. 2019) (31. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Alpan, G.B., Demirkan, O., Koç-Erdamar, G., Yazçayır, N. ve Saraçoğlu, G. (2019). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programı öncesi ve sonrası öğretmen adaylarının ideal öğretmen algıları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(27), 204-218.
  • Behtoui, A. (2019). Swedish young people’s after-school extra-curricular activities: attendance, opportunities and consequences. British Journal of Sociology of Education, 40(3), 340-356.
  • Blondy, L. C. (2007). Evaluation and application of andragogical assumptions to the adult online learning environment. Journal of Interactive Online Learning, 6(2), 116-130.
  • Boshier, R.W. (1971). Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle's typology. Adult Education, 21(2), 3-26.
  • Boshier, R. W. (1991). Psychometric Properties of the Alternative Form of the Education Participation Scale. Adult Education Quarterly 41(3),150-167 DOI: 10.1177/0001848191041003002
  • Büyüköztürk, Ş, Kılıç Çakmak, E.,Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Darkenwald, G. G. (1977). Why adults participate in education: Some implications for program development of research on motivational orientations. https://eric.ed.gov/?id=ED135992
  • Demirtaş, H. ve Kırbaç, M. (2016). Pedagojik formasyon sertifika programı öğrencilerinin pedagojik formasyon eğitimine ilişkin görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 138-152.
  • Glassner, A. ve Back, S. (2020). Three “Gogies”: Pedagogy, Andragogy, Heutagogy. In Exploring Heutagogy in Higher Education (pp.59-74). https://doi.org/10.1007/978-981-15-4144-5_5
  • Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş. (Çev. Ed.: A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gurol, M., Türkan, A. ve Som, İ. (2018). Pedagojik formasyon sertifika programının değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 103-122.
  • Güven, İ. (2014). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Dönüşümü A. Yıldız (Der.), İdealist Öğretmenden Sınava Hazırlayıcı Teknisyene Öğretmenliğin Dönüşümü içinde (pp. 57-95). İstanbul: Kalkedon.
  • Holton, E. F., Swanson, R. A. ve Naquin, S. S. (2008). Andragogy in practice: Clarifying the andragogical model of adult learning. Performance Improvement Quarterly, 14(1), 118-143.
  • Houle, C. O. (1961). The inquiring mind. Madison: University of Wisconsin Press.
  • Hovdhaugen, E. ve Opheim, V. (2018). Participation in adult education and training in countries with high and low participation rates: demand and barriers. International Journal of Lifelong Education, 37(1), 1-18. DOI: 10.1080/02601370.2018.1554717
  • Kasworm, C. E. (2018). Adult Students: A Confusing World in Undergraduate Higher Education. The Journal of Continuing Higher Education, 66(2), 77-87.
  • Kılınç, A. Ç., Kılcan, B. ve Çepni, O. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına katılan edebiyat fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması deneyimlerinin incelenmesi: Fenomenolojik bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 6(1), 113-132.
  • Knowles, M. S. (1996). Yetişkin öğrenenler gözardı edilen bir kesim. (Çev. S. Ayhan). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Knowles, M. S. (2009). Andragoji: Yetişkinlerde öğrenme konusunda yeni bir teknoloji. (S. Ayhan, Çev.). A. Yıldız ve M. Uysal (Der.). Yetişkin Eğitimi Kuramdan Uygulamaya içinde (pp. 127-144). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Knowles, M. S. , Holton, E. F. ve Swanson, R. A. (2015). Yetişkin eğitimi. (Çev: O. Gündüz). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Korkut, H. (1999). Öğretim üyelerinin pedagojik formasyon gereksinimleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Güz Sayısı (Fall 1999) https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/108543
  • Köse, A. (2017). Pedagojik formasyon eğitiminde görevli akademisyenlere göre pedagojik formasyon uygulaması: sorunlar, çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 709-732.
  • McGrath, V. (2009). Reviewing the evidence on how adult students learn: An examination of knowles' model of andragogy. Adult Learner: The Irish Journal of Adult and Community Education, 99-110. Retrieved 07 September, 2019, from https://eric.ed.gov/?id=EJ860562
  • McMullen, K. (2008). Adult learning in Canada: Characteristics of learners. Retrieved 09 September, 2019, from https://www150.statcan.gc.ca/n1/en/catalogue/81-004-X200800110560
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Okçabol, R. (2005). Öğretmen yetiştirme sistemimiz. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Okçabol, R. (2009). Eğitim bilimlerine giriş. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Onur, B. (2006). Gelişim psikolojisi yetişkinlik, yaşlılık, ölüm. (7. Baskı). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özkan, H. H. (2012). Öğretmenlik formasyon programındaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının incelenmesi (SDÜ Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 29-48.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev. Ed. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem Akademi.
  • Pennacchia, J., Jones, E. ve Aldridge, F. (2018). Barriers to learning for disadvantaged groups. Report of qualitative findings. Government Social Research. Learning and Work Institute, Department for Education, UK.
  • Rogers, A. (2014). The Classroom and the Everyday: The Importance of Informal Learning for Formal Learning. Investigar em Educação, 2(1), 7-34.
  • Sayılan, F. (2009). Jack mezirow ve dönüştürücü öğrenme kuramı. A. Yıldız ve M. Uysal (Der.). Yetişkin Eğitimi Kuramdan Uygulamaya içinde (pp. 161-176). İstanbul: Kalkedon Yayınları
  • Shi, H. (2017). Planning Effective Educational Programs for Adult Learners. World Journal of Education, 7(3), 79-83. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1157810.pdf
  • Tepeli, Y. ve Caner, M. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik uygulaması ile ilgili görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 313-328.
  • Tezcan, F. (2012). Halk eğitimi merkezi kurslarına katılan yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleri (Muğla ili merkez ilçe halk eğitimi merkezi kursları örneği). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Toiviainen, H., Kersh, N. ve Hyytiä J. (2019). Understanding vulnerability and encouraging young adults to become active citizens through education: the role of adult education professionals. Journal of Adult and Continuing Education, 25(1), 45-64.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş 5. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, A. (2004). Türkiye’deki yetişkin eğitimi araştırmalarına toplu bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 78-97.
  • Yüksek Öğretim Kurumu-YÖK (2015). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına ilişkin çerçeve usul ve esaslar. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Kurumsal/IdariBirimler/egitim_ogretim_daire_bsk/pedagojik-formasyon-usul-ve-esaslar.aspx
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Tezcan 0000-0003-4489-0247

Yayımlanma Tarihi 25 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Tezcan, F. (2021). PEDAGOJİK FORMASYON EĞİTİMİ SERTİFİKA PROGRAMI: GENÇ YETİŞKİNLERİN KATILMA NEDENLERİ VE PROGRAMDAN BEKLENTİLERİ. The Journal of Social Science, 5(9), 226-240. https://doi.org/10.30520/tjsosci.871433