Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Önermelerinin Sembolik ve Sözel Formları Arasında Tercüme Yapabilme Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 2, 551 - 565, 01.05.2020
https://doi.org/10.24315/tred.642192

Öz

Bu çalışmanın amacı
matematik öğretmeni adaylarının matematiksel önermelerin sembolik ve sözel
formları arasında tercüme yapabilme becerilerinin sınıf seviyesine göre nasıl
geliştiğini incelemektir. Araştırmada bu beceri; sözel formda verilmiş bir
önermenin sembolik formunu tanıma ve oluşturma, sembolik formda verilmiş bir
önermenin sözel formunu tanıma ve oluşturma olmak üzere 4 alt beceri ile
karakterize edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak her bir alt
beceriye yönelik 4’er soru içeren ve toplamda 16 sorudan oluşan bir test
kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinin
İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının farklı sınıflarında öğrenim
görmekte olan 145 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular, odaklanılan
beceriye göre öğrencilerin performanslarının farklılaştığını göstermiştir.
Bununla birlikte, önermelerde yer alan niceleyicileri tercüme etmek için
kullanılan sıfatların önermenin anlamını kavramada etkili olduğu
belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda gelecek araştırmalar için
önerilerde bulunulmuştur.
 

Kaynakça

  • Akkuş, R. (2015). Matematikte dil ve söylem. İlköğretim Online, 14(1), 230-242.
  • Akyıldız, P., & Çınar, C. (2016). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının lineer cebir dersine yönelik tutumları ve alan dili yeterliklerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(1), 1-22.
  • Antalyalı, L. Ö. (2010). Varyans analizi (Anova-Manova). İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (ss.130-182). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Aydın, S., & Yeşilyurt, M. (2007). Matematik öğretiminde kullanılan dile ilişkin öğrenci görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 90-100.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf eğitim yayıncılığı. Bali Çalıkoğlu, G. (2002). Matematik öğretiminde dil ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 57-61.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London: RoutledgeFalmer.
  • Cornu, B. (1991). Limits. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp. 153-166). Dordrecht, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Çakmak, Z., Bekdemir, M., & Baş, F. (2014). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin örüntüler konusundaki matematiksel dil becerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 204-223.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Göktaş, Ö., & Gürbüztürk, O. (2012). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(4), 52-66.
  • Dubinsky, E. (1997). On learning quantification. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 16(2), 335-362.
  • Dubinsky, E., & Yiparaki, O. (2000). On student understanding of AE and EA quantification. In E. Dubinsky, A. H. Schoenfeld, & J. Kaput (Eds.), Research in collegiate mathematics education IV (pp. 239-289). Providence, RI: American Mathematical Society.
  • Epp, S. (1999). The language of quantification in mathematics instruction. In L. V. Stiff & F. R. Curcio (Eds.), Developing mathematical reasoning in grades K-12 (pp. 188-197). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Erdem, E. (2016). Matematiksel muhakeme ile okuduğunu anlama arasındaki ilişki: 8. sınıf örneği. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1), 393-414. Graeber, A. O., & Campbell, P. F. (1993). Misconceptions about multiplication and division. Arithmetic Teacher, 40(7), 408–411.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Yazar.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Princibles and standarts for school mathematics. Reston, VA. Author.
  • Piatek-Jimenez, K. (2010). Students’ interpretations of mathematical statements involving quantification. Mathematics Education Research Journal, 22(3), 41-56.
  • Saban, P. A., Yenilmez, K., & Ev Çimen, E. (2016). Niceleyici içeren matematiksel ifadelere dair öğrenci algılarının karakterizasyonu. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 115-137.
  • Ural, A., & Ülper, H. (2013). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 214-241.
  • Yeşildere, S. (2007). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel alan dilini kullanma yeterlikleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 24(2), 61-70
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erdem Çekmez 0000-0001-8684-2820

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çekmez, E. (2020). Öğretmen Adaylarının Önermelerinin Sembolik ve Sözel Formları Arasında Tercüme Yapabilme Becerilerinin İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(2), 551-565. https://doi.org/10.24315/tred.642192