Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehber Kitabındaki Etkinliklerin Etkinlik Tasarım Prensipleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 1007 - 1023, 24.09.2020
https://doi.org/10.24315/tred.733889

Öz

Bu araştırmada 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretmen rehber kitabındaki etkinliklerin, etkinlik tasarım prensiplerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine göre desenlenen çalışmada, öğretmen rehber kitabında yer alan 121 adet etkinlik döküman incelemesi yoluyla incelenmiştir. Bu bağlamda etkinliklerin; amaç, zaman kullanımı, sınıf organizasyonu, öğrenci ön bilgileri, kapsayıcılık, kullanılan materyallerin uygunluğu, öğretmen ve öğrenci rolleri, öğrenci zorlukları, ölçme ve değerlendirme ve esneklik olarak tanımlanan etkinlik tasarım prensiplerine göre analizleri yapılmıştır. Etkinliklerin analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretmen rehber kitabında yer alan etkinliklerin büyük oranda etkinlik tasarım prensiplerine uygun nitelikte olduğu belirlenmiştir. Kitapta yer alan etkinliklerin tamamı zaman kullanımı, öğrenci ön bilgileri ve öğretmen rolü prensiplerini kapsamaktadır. Araştırmada ayrıca öğrenci zorluğu prensibinin etkinliklerde en az yer verilen etkinlik tasarım prensibi olduğu, alanın epistomolojik yapısına ilişkin farkındalık oluşturma amacına ise etkinliklerde yer verilmediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Açıl, E. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Etkinlik Algısı ve Uygulanışına İlişkin Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ainley, J. ve Pratt, D. (2005). RF01: The Significance Of Task Design In Mathematics Education: Examples From Proportional Reasoning, In Chick, H. L. ve Vincent, J. L. (Eds.). Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1, ss.93-122. Melbourne: PME.
  • Ainley, J., Pratt, D. ve Hansen, A. (2006). Connecting engagement and focus in pedagogic task design. British Educational Research JournalVol. 32, No. 1, February 2006, pp. 23-38.
  • Akkaya, R. (2006). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Cebir Öğrenme Alanında Karşılaşılan Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Etkinlik Temelli Yaklaşımın Etkililiği. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arı, K., Çavuş, H. ve Sağlık, N. (2010). İlköğretim 6. sınıflarda geometrik kavramların öğretiminde etkinlik temelli öğrenimin öğrenci başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakütesi Dergisi, 99-112.
  • Barai, B. (2018). A study on effectiveness of learning physical science through activity based methods at secondary level ın alipurduar district of west bengal. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT) Volume 6, Issue 1 February 2018 | ISSN: 2320-2882. https://www.researchgate.net/profile/Bikash_Barai/publication/324174016_A_Study_On_Effectiveness_Of_Learning_Physical_Science_Through_Activity_Based_Methods_At_Secondary_Level_In_Alipurduar_District_Of_West_Bengal/links/5ac3cd78a6fdcc1a5bd00f3a/A-Study-On-Effectiveness-Of-Learning-Physical-Science-Through-Activity-Based-Methods-At-Secondary-Level-In-Alipurduar-District-Of-West-Bengal.pdf
  • Bell, A. (1993). Principles for the design of teaching. Educational Studies in Mathematics, 24(1), 5-34.
  • Bozkurt, A. (2012). Matematik öğretmenlerinin matematiksel etkinlik kavramına dair algıları. Eğitim ve Bilim, 101-105.
  • Bozkurt, A. (2018). Ortaokul 6. sınıf matematik ders kitabındaki etkinlikler amaç, öğrenci çalışma biçimi ve uygulanabilirlik yönleriyle değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 535-548.
  • Bozkurt, A. ve Kuran, K. (2016). Öğretmenlerin matematik ders kitaplarındaki etkinlikleri uygulamaya ve etkinlik tasarlamaya ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, (17) 2: 377 - 398.
  • Bulut, A. (2018). Ortaokul Bilişim Teknolojileri Dersinin Öğrenci Görüşleri ve Ders Etkinlikleri Bağlamında İncelenmesi. Yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Burkhardt, H., Swan, M. (2013).Task Design in Mathematics Education. C., Margolinas (Ed.), Task Design in Mathematics Education. Proceedings of ICMI Study 22. Oxford.
  • Camcı, F. (2012). Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinlik Temelli Öğretimin Öğrencilerin Akademik Becerilerine ve Öğrenme Sürecine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çubukçu, Z. ve Girmen, P. (2008). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin görüşleri. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 123-147.
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme(4. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Doğu, Y. (2010). İlköğretim Altıncı Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitabındaki Etkinliklerin Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi Aksaray Örneği. Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dooren, W. V., Vamvakoussi, X., Verschaffel, L. (2013).Task Design in Mathematics Education. C., Margolinas (Ed.), Task Design in Mathematics Education. Proceedings of ICMI Study 22. Oxford.
  • Doyle, W. (1988). Work in mathematics classes: the context of students’ thinking during instruction. Educational Psychologist, 23, 167-180.
  • Dwyer, C.A. (1998). Assessment and classroom learning: Theory and practice. Assessment in Education, 5(1), 131 – 137.
  • Ebret, A. (2015). Etkinlik Temelli Matematik Öğretiminin 3. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine ve Matematiğe İlişkin Tutumlarına Etkisi. Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Eke Demirci, E. (2005). İlköğretim 5. Sınıf Bilgisayar Derslerinde Çoklu Zeka Alanlarına Göre Düzenlenen Öğretim Etkinliklerine İlişkin Öğrenci Görüşlerinin Alınması. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erdem, Ö. (2017). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Cebir Öğrenme Alanında Yaşadıkları Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Etkinlik Temelli Öğretimin Kullanılması. Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Francis-Smythe, J.A. ve Robertson, I.T. (1999). On the relationship between time management and time estimation. British Journal of Psychology, 90(3), 333-347.
  • Gülbahar Güven, Y. (Ed). (2018). 5. Sınıflar Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehberi. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. 10 Ocak 2019, http://www.eba.gov.tr/ekitap?icerik-id=6674
  • Güneş Sevindik, N. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim 1-8 Seçmeli Bilişim Teknolojileri Dersi Çalışma Kitapları Yardımcı Etkinlikler CD’sinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hee, S. (2005). Activity based teaching for effective learning. Evani Venkata Anantha Lakshmi Lecturer, pp.307-389.
  • Henningsen, M. ve Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning, Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 524-549.
  • Hussain, S., Anwar, S., Majoka, M. I. (2011).Effect of peer group activity-based learning on students’ academic achievement ın physics at secondary level. ınternatıonal journal of academic research vol. 3. no.1. january, 2011, part III. https://www.researchgate.net/profile/Shafqat_Hussain2/publication/234077357_EFFECT_OF_PEER_GROUP_ACTIVITY-BASED_LEARNING_ONSTUDENTS'_ACADEMIC_ACHIEVEMENT_IN_PHYSICSAT_SECONDARY_LEVEL/links/02bfe50ee2b9e9bebb000000.pdf
  • Jones, K. ve Pepin, B. J Math Teacher Educ (2016) 19: 105. https://doi.org/10.1007/s10857-016-9345-z
  • Kale Özkan, G. (2013). Matematiksel Etkinlik Tasarımı Üzerine Hazırlanan Bir Mesleki Gelişim Programının Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kerpiç, A. (2011). Etkinlik Tasarım Prensipleri Çerçevesinde 7. Sınıf Matematik Ders Kitabı Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kerpiç, A. ve Bozkurt, A. (2011). Etkinlik tasarım ve uygulama prensipleri çerçevesinde 7. sınıf matematik ders kitabı etkinliklerinin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16): 303-318.
  • Koohang, A., Riley, L., Smith, T. ve Schreurs, J. (Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects). E-learning and Constructivism: From Theory to Application. 2009, 5, 91–109.
  • Küçüközer, H., Bostan, A., Kenar, Z., Seçer, S. ve Yavuz, S. (2008). Altıncı sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının yapılandırmacı öğrenme kuramına göre değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 7(1), 111-126.
  • Küpcü, A. R. (2008). Etkinlik Temelli Öğretim Yaklaşımının Orantısal Akıl Yürütmeye Dayalı Problem Çözme Başarısına Etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kyriacou, C. (1992). Active Learning In Secondary School Mathematics, British Educational Research Journal, Vol. 18 (3), 309-318.
  • Kyriazis, A., Psycharis, S. ve Korres, K. (2009). Discovery learning and the computational experiment in higher mathematics and science education: A Combined Approach. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 4, 4, 25–34.
  • MEB. (2018). Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı (Ortaokul 5 ve 6. Sınıflar). 11 Kasım 2019, http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx? PID=374
  • Panel, I. L. (2002). Digital transformation: a framework for ICT literacy. Educational Testing Service.
  • Okoro, C., U., (2019). Activity-based learning strategies and academic achievement of social studies students in Obio/Akpor Local Government Area.International Journal of Education and Evaluation ISSN 2489-0073 Vol. 5 No. 1 2019 www.iiardpub.org https://iiardpub.org/get/IJEE/VOL.%205%20NO.%201%202019/ACTIVITY-BASED%20LEARNING.pdf
  • Öcal, H. A. (2012). Etkinlik Temelli Öğretimin Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özmantar, F. ve Bingölbali, E. (2009). Etkinlik Tasarımı ve Temel Tasarım Prensipleri, İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E., Demir, S., Sağlam, Y. ve Keser, Z. (2009). Değişen öğretim programları ve sınıf içi normlar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2):ss.1-23.
  • Özmantar, M. F., Bozkurt, A., Demir, S., Bingölbali, E. ve Açıl, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin etkinlik kavramına ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 379-398.
  • Partnership for 21st Century Skills (P21). (2009a). Framework for 21st century learning. Tucson. AZ: Author. https://www.teacherrambo.com/file.php/1/21st_century_skills.pdf.
  • Polat, İ. (2015). Etkinlik Tasarımında Kapsayıcılık İlkesi. Yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Shah, I. ve Rahat, T. (2014). Effectof activity based teaching method in science. International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS) Volume 2, Issue 1 (2014) ISSN 2320–4044 (Online). https://pdfs.semanticscholar.org/3edd/5e771e3605ab8160db32686e39405b9676ca.pdf
  • Shcwarz, B.B. ve Linchevski, L. (2007). The role of task design and argumentation in cognitive development during peer interaction: The case of proportional reasoning. Learning and Instruction, 17: pp.510-531.
  • Stylianides, A.J. ve Stylianides G. J. (2008). Studying the classroom implementation of tasks : High-level mathematical tasks embedded in 'real-life' contexts. Teaching and Teacher Education, 24: pp.859-875.
  • Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers’ practices and beliefs: A design research study. Journal of Mathematics Education, 10, 217- 237.
  • Swan, M. (2008). Designing a multiple representation learning experience in secondary algebra. Journal of the International Society for Design and Development in Education, 1(1), 1-17.
  • Şahin, B. (2015). Etkinlik Temelli Geometri Öğretiminin Öğrencilerin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taş, S. (2010). İlköğretim okullarında sınıfta zaman kaybettiren etkinlikler. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı 12, ss:73-93.
  • Toprak, Ç., Uğurel, I., Tuncer, G. ve Yiğit Koyunkaya, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının matematik öğrenme etkinliğine yönelik algılarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 1-30.
  • Uğurlu, R. Akkoç, H. (2011).Matematik öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme bilgilerinin gelişiminin tamamlayıcı-şekillendirici ölçme-değerlendirme bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 155-167.
  • Üçüncü, G., Sakız, G. ve Ada, S. (2016). A task development process: the case of fourth grade ıntroduction to matter unit. The Turkish Online Journal of Educational Technology, November, 155-164.
  • Yeo, J. B. (2007). Matehematical tasks: clarification, classification and choice of suitable tasks for different types of learning and assessment. Mathematics and Mathematics Education National Institute of Education, 1-28.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Gencer Kayahan Bu kişi benim 0000-0003-2605-8406

Melike Özyurt 0000-0003-4527-9343

Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gencer Kayahan, E., & Özyurt, M. (2020). 5. Sınıf Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretmen Rehber Kitabındaki Etkinliklerin Etkinlik Tasarım Prensipleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 1007-1023. https://doi.org/10.24315/tred.733889