Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESI ÖĞRETMENLERİNİN ETKİNLİK PLANI HAZIRLAMA BECERİLERİNİN İNCELENMESİ: UYARLAMA, AİLE KATILIMI VE DEĞERLENDİRME

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 1, 252 - 266, 20.01.2021
https://doi.org/10.24315/tred.700610

Öz

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin kendilerine verilen kazanım ve göstergeler ile öğrenme süreci doğrultusunda uyarlama, aile katılımı ve değerlendirme boyutlarını planlama becerilerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülmüştür ve çalışmada doküman incelemesi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yürütülen “Öğretmenlerimizle 2023’e Projesi” pilot uygulaması kapsamında 13 farklı ilden eğitici eğitimine katılan 53 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Dokümanları oluşturmak üzere katılımcılara etkinlik planı formatı verilmiş ve eş zamanlı olarak herhangi bir kaynağa ulaşmadan kendilerinden istenen bölümleri planlamaları beklenmiştir. Çalışmanın verileri içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin uyarlama planlarken çoğunlukla fiziksel destek sağlama, basit yönergeler verme gibi yöntem ve tekniklere başvurdukları görülürken; aile katılımı planlarken daha fazla çeşitliliğe yöneldikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin değerlendirme planlarken ise çoğunlukla değerlendirme sorularını kullandıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğretmenlerin uyarlama ve aile katılımı planlama becerilerinin değerlendirme planlama becerilerine görece daha iyi olduğu; ancak tüm alanlarda desteklenmeye ihtiyaçlarının bulunduğu saptanmıştır.

Teşekkür

Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen “Öğretmenlerimizle 2023’e Projesi” pilot uygulaması sürecinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan tüm öğretmenlerimize ve bakanlık yetkililerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. (2019). Engelli ve Yaşlı İstatistik Bülteni Mayıs-2019. https://ailevecalisma.gov.tr/media/6598/bu-lten_may%C4%B1s2019_20190624-1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Alabay, E., & Yağan Güder, S. (2015). Hazır planlarda yer alan fen etkinliklerinin okul öncesi eğitim programı temel özellikleri açısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim bilimleri Dergisi, 2 (4), 1-21.
  • Aral, N., & Gürsoy, F. (2009). Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ankara: Morpa Yayıncılık.
  • Atakan, H. (2010). Okul öncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Aydemir, F., & Deniz, Ü. (2018). Öğretmenlerin milli eğitim bakanliği okul öncesi eğitim programını planlamaya yönelik çalişmalarinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 185-198.
  • Belgin Aksoy, A. (2016). Aile Eğitimi ve Katılımı. Ankara: HedefCS Yayıncılık.
  • Buldu, M. (2010). Do they walk the talk: An examination of Turkish in-service early chilhood teachers’ assessment practices, Unpublished Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Can Gül, Ş. (2009). Okul öncesi eğitimde öğretmen ve öğretmen adaylarının 2006 okul öncesi eğitimde programının değerlendirme unsuruna yönelik görüş ve davranışlarının incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Creswell, J. W. (2016). Arastirma deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. (Çev. Edt. Selçuk Beşir Demir), Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 1-17.
  • Denscombe, M. (2014). The good research guide: for small-scale social research projects. UK: McGraw-Hill Education.
  • Doğan, B., & Tatık, R. Ş. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 521-539.
  • Durmuşçelebi M., & Akkaya D. (2011). 2006 okul öncesi eğitim programının uygulanmasının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Kayseri ili örneği). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 255-272.
  • Erden, E. (2010). Problems that preschool teachers face in the curriculum ımplementation, Unpublished Master’s Thesis, Middle East Technical University, Ankara.
  • Gömleksi̇z, M. N., & Serhatlıoğlu, B. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin öz-yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(7). 201-221.
  • Güzelyurt, T. Birgen, F., & Ökten, A. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımına ilişkin görüşleri. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(1), 64-74.
  • Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication methods and measures, 1(1), 77-89.
  • Jackman, H.L. (2012). Early Education Curriculum: A Child Connection to the World. Fifth Edition. Thomson Delmar Learning, U.S.A.
  • Kandır, A., Özbey, S., & İnal, G. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarını planlanma ve uygulamada karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi. Journal of International Social Research, 1(6).373-387.
  • Kızıltaş, E., Ertör, E., & Karademir, A. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin hazırladıkları etkinlik planlarında sosyal ve duygusal gelişim alanına yer verme düzeyi. Mediterranean Journal of Humanities, 8(1), 247–257.
  • Kurtulmuş, Z. (2016). Okul öncesi eğitimde uygulanan etkinlik planlarında aile katılımı boyutunun incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(1), 71-84.
  • Kurtulmuş, Z., Ersoy, Ö., Kaynak Ekici, K. B., Özkan, H. K. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Özel Gereksinimi Olan Çocukla Çalışma Konusundaki Görüşleri. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu. 18-20 Mayıs, Alanya/Antalya.
  • Küçük Doğaroğlu, T., & Bapoğlu Dümenci, S. (2015). Sınıflarında kaynaştırma öğrencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi ve erken müdahale hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 460-473.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2013). Okul Öncesi Eğİtim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1 adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. California: Sage.
  • Osanmaz, M. S. B., & Akman, B. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programları içerisinde kullandıkları planlardaki değerlendirme boyutlarının incelemesi. Pegem Atıf İndeksi, 81-94.
  • Özkan, F. (2015). Okul öncesi eğitimde değerlendirme sürecine yönelik aile-öğretmen görüş ve beklentilerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., & Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği (2006). T. C. Resmi Gazete, 26184, 31.05.2006
  • Pekince, P., & Avcı, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin erken çocukluk matematiği ile ilgili uygulamaları: Etkinlik planlarına nitel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2391-2408.
  • Sapsağlam, Ö. (2013). Değerlendirme boyutuyla okul öncesi eğitim programları (1952-2013). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 63-73.
  • Siraj-Blatchford, I. (2010). A focus on pedagogy: Case studies of effective practice. In Early Childhood Matters (pp. 165-181). Routledge.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Sarı, H., Çetin, Ş., & Büyüktaşkapu, S. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma eğitimine yönelik tutumları (Konya ili örneği). Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 393-406.
  • Soydan, S. B. (2019). Okul öncesi eğitim etkinlik planlarının etkinlik çeşidi ve bireysel-küçük/büyük grup olarak planlanması açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1081-1092.
  • Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2004). The effective provision of pre-school education (EPPE) project technical paper 12: The final report-effective pre-school education.
  • Temel, F. (2000). Okul öncesi eğitimcilerinin engellilerin kaynaştırılmasına ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148 – 155.
  • Temel, Z.F., Aksoy, A., & Kurtulmuş, Z. (2010) Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. (Edit. Z.F. Temel), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı. (2011). Türkiye’de Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim: Politika ve Uygulama Önerileri. https://www.tohumotizm.org.tr/wp-content/uploads/2018/06/3.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tükel, A. (2017). 2013 Okul öncesi eğitim programı ile ilgili öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2014). İstatistiklerle Çocuk. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası.
  • Uşun, S., & Cömert, D. (2003). Okul öncesi öğretmenlerinin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 125-138.
  • Ünal, P. (2010). Aile katılım çalışmalarına yönelik ebeveyn ve öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 719-730.
  • Vural, M., & Yıkmış, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 141-159.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. California: Thousand Oaks.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Elif Kılınç 0000-0001-8372-5047

Zeynep Kurtulmuş 0000-0002-8799-8306

K. Büşra Kaynak 0000-0002-2897-2018

Nursel Bektaş 0000-0001-5901-2899

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılınç, F. E., Kurtulmuş, Z., Kaynak, K. B., Bektaş, N. (2021). OKUL ÖNCESI ÖĞRETMENLERİNİN ETKİNLİK PLANI HAZIRLAMA BECERİLERİNİN İNCELENMESİ: UYARLAMA, AİLE KATILIMI VE DEĞERLENDİRME. Trakya Eğitim Dergisi, 11(1), 252-266. https://doi.org/10.24315/tred.700610