KİMYA ÖĞRETMEN ADAYLARININ LİSE KİMYA KONULARI İLE İLGİLİ YANLIŞ KAVRAMALARA YÖNELİK TEORİK BİLGİLERİNİ UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜRMELERİ
Yıl 2021,
Cilt: 11 Sayı: 3, 1735 - 1760, 27.09.2021
Ayse Zeynep Şen
,
Canan Nakiboğlu
Öz
Bu araştırmanın odak noktası, kimya öğretmen adaylarının yanlış kavramalar hakkında ne derecede bilgi sahibi olduklarının
belirlenmesi ve ardından yanlış kavramalarla birlikte alan eğitimi bilgilerinin (AEB) açıklığa kavuşturulmasıdır. Katılımcılar, on dokuz kimya öğretmen adayıdır. Araştırma, durum çalışması modeli ışığında gerçekleştirilmiştir ve veriler, ders planları ve kırk dakikalık ders anlatımlarının gözlenmesi yoluyla toplanmıştır. Araştırma sonunda katılımcıların konuya ilişkin yanlış kavramaları alan yazın ile uyumlu, kısmen uyumlu ve uyumlu olmayacak şekilde belirleyebildikleri görülmüştür. Olası yanlış kavramaları tespit etmek için sıklıkla açık uçlu soruları tercih ettikleri ve ardından yanlış kavramaları düzeltmek için soru-cevap tekniğini kullandıkları belirlenmiştir. Katılımcıların önceki dönemde yanlış kavramalar ile ilgili bir ders almalarının yanlış kavrama ile ilgili AEB’lerine yansıdığı ancak deneyim ile daha da zenginleşebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Destekleyen Kurum
Balıkesir Üniversitesi, BAP Birimi
Teşekkür
Bu araştırma, Balıkesir Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri birimi tarafından
2018/143 nolu proje ile desteklenmiştir. Yazarlar desteğinden dolayı Balıkesir
Üniversitesi BAP birimine teşekkür ederler.
Kaynakça
- Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
- Bektas, O., Ekiz, B., Tuysuz, M., Kutucu, E.S., Tarkin, A., & Uzuntiryaki-Kondakci, E. (2013). Pre-service chemistry teachers’ pedagogical content knowledge of the natureof science in the particle nature of matter. Chemistry Education Research and Practice, 14, 201-213.
- Bektaş, O. (2015). Pre-service science teachers’ pedagogical content knowledge in the physics, chemistry, and biology topics. European Journal of Physics Education, 6(2), 41-53.
- Coyne, I.T. (1997). Sampling in qualitative research. Purposeful and theoretical sampling; merging or clear boundaries? Journal of Advanced Nursing, 26, 623–630.
- Çalış, S. (2018). Geleceğin Kimya Öğretmenlerinin Hibritleşme Konusundaki Bilgilerinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi 31(1), 341-361.
- Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A., & Aziz Sheikh A. (2011). The case study approach. BMC Medical Research Methodology, 11: 100. doi:10.1186/1471-2288-11-100
- Doğan, D., & Demirci, B. (2011). Lise öğrencileri ve kimya öğretmen adaylarının iyonik bağ kavramına ilişkin yanılgıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-84.
- Ecevit, T., & Özdemir Şimşek, P. (2017). Öğretmenlerin fen kavram öğretimleri, kavram yanılgılarını saptama ve giderme çalışmalarının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 16(1), 129-150.
- Fatokun, K. F. V. (2016). Instructional misconceptions of prospective chemistry teachers in chemical bonding. International Journal of Science and Technology Educational Research, 7(2), 18-24.
- Haidar, A. H. (1997). Prospective chemistry teachers' conceptions of the conservation of matter and related concepts. Journal of Research in Science Teaching, 34(2), 181–197.
- Johnstone, A. H. (2000). Teachıng of chemistry - logical or psychological?. Chemistry Education: Research and Practıce in Europe, 1(1), 9-15.
- Laçin Şimşek, C. (2019). Kavram, Kavram Yanılgıları, Tespiti ve Giderilmesi. Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları Tespiti ve Giderilmesi, Canan Laçin Şimşek (Ed.), Pegem Akademi: Ankara.
- Laçin Şimşek, C. & Tezcan, R. (2008). Çocukların Fen Kavramlarıyla İlgili Düşüncelerinin Gelişimini Etkileyen Faktörler. İlköğretim Online, 7(3), 569 - 577.
Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. GessNewsome & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education (pp.95-132). Boston: Kluwer.
- Nakiboğlu, C. (2003). Instructional misconceptıons of Turkish prospective chemistry teachers about atomic orbitals and hybridization. Chemistry Education: Research and Practice, 4(2), 171-188.
- Nakiboğlu, C. (2006). Fen ve teknoloji öğretiminde yanlış kavramalar. M. Bahar (Ed.), Fen ve Teknoloji Öğretimi içinde (s. 190-217). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Nakiboğu, N., & Nakiboğlu, C. (2017). Kimya öğretmen adaylarinin elektrokimya kavramlarını anlama düzeylerinin incelenmesi, In N. Akpinar Dellal ve S. Tican Başaran (Ed.), Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiri Özetleri Kitabi (pp. 108). Ankara: Anı Yayıncılık Eğitim ve Danışmanlık San. Tic. Ltd. Şti.
- Nakiboğlu, C., & Erol, N. (2017). Deneyimli kimya öğretmenlerinin fiziksel ve kimyasal değişimler konusunun öğretimi ile ilgili düşünceleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 33-45.
- Nakiboğlu, C. (2019). Kimya öğretmen adaylarının metalik yapı ile ilgili zihinsel modelleri ve metalik bağ ile ilgili kavramaları. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7, 133- 144.
- Nakiboğu, C., & Nakiboğlu, N. (2019). Exploring prospective chemistry teachers’ perceptions of precipitation, conception of precipitation reactions and visualization of the sub-microscopic level of precipitation reactions. Chemistry Education Research and Practice,20,873-889.
- Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don't learn chemistry: Chemical misconceptions. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196.
- Patton M.Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. 2nd edn. Sage, Newbury Park, California.
- Pınarbaşı, T., Sözbilir, M., & Canpolat, N. (2009). Prospective chemistry teachers’ misconceptions about colligative properties: boiling point elevation and freezing point depression. Chemistry Education Research and Practice, 2009, 10, 273–280.
- Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66, 211-227. doi:10.1002/sce.3730660207
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
- Sözbilir, M., Pınarbaşı, P., & Canpolat, N. (2010). Prospective Chemistry Teachers’ Conceptions of Chemical Thermodynamics and Kinetics. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(2), 111-120.
- Şen, A. Z. (2018). Kimya öğretmenlerinin fiziksel ve kimyasal değişimler konusundaki alan eğitimi bilgilerinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Şen, A. Z., & Nakiboğlu, C. (2016). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin "Yanlış Kavrama" ile İlgili Alan Eğitimi Bilgilerinin İncelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 1(2), 75-102.
- Şen, Ş., & Yılmaz, A. (2013). Kimya öğretmen adaylarına göre kavram yanılgılarının nedenleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 59-95.
- Yağbasan R., & Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 102-120.
- Yalçın, A., & Kılıç, Z. (2005). Öğrencilerin yanlış kavramaları ve ders kitaplarının yanlış kavramalara etkisi örnek konu: radyoaktivite. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 125-141.
- Yalçin-Çelik, A., Turan-Oluk, N., Üner, S., Ulutaş, B., & Akkuş, H. (2017). Kimya öğretmen adaylarının asitlik kavramı ile ilgili anlamalarının çizimlerle değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD),18, Özel Sayı, 103-124..
- Yıldırım, A., & Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin.