Bu araştırma öğretmen adaylarının dijital yeterlik ve 21. yy. beceri düzeylerini belirleyerek bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre karşılaştırmalı incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi Amasya Üniversitesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören toplam 1029 (781 Kadın, 248 Erkek) öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adayları uygun örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Dijital Yeterlik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Veriler aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimlemeli istatistikler, bağımsız t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Bulgular öğretmen adaylarının Kariyer Bilinci boyutunda çok yüksek, Dijital İçerik Üretimi boyutunda orta, diğer boyutlarda yüksek yeterlik düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca, bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre adayların 21. yy. becerileri ve dijital yeterlikleri ile alt boyutlarında farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Eğitim programlarının, adayların 21. yy. becerilerini ve dijital yeterliliklerini geliştirmeye yönelik olarak tasarlanması sürecinde içerikler oluşturulurken bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeyi gibi değişkenleri değerlendirilmeli ve dikkate alınmalıdır.
This study aims to examine the 21st-century skills and digital competencies of pre-service teachers (PSTs) comparatively according to the variables of department, gender, and grade level. The study is a survey model from quantitative research methods. The sample of the study consists of 1029 (781 female, 248 male) PSTs who are studying in various departments at Amasya University and were selected according to convenience sampling. The data were collected via the "multidimensional 21st-century scale", "digital competence scale" and “demographic information form”. The data were analyzed with descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation, independent t-test, and ANOVA. The results revealed that PSTs had a very high level of competence in “Career Awareness”, a medium level of competence in “Digital Content Production”, and a high level of competence in other sub-dimensions. Furthermore, it was clear that there are differences in 21st-century skills, digital competencies, and their sub-dimensions of PSTs according to the department, gender, and grade level. Variables such as department, gender, and grade level should be evaluated and considered when designing training programs to develop PSTs’ 21st-century skills and digital competencies.
21st-century skills digital competencies pre-services teachers
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 5 Kasım 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4 |