Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ VE DİJİTAL YETERLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 4, 1691 - 1733
https://doi.org/10.24315/tred.1513611

Öz

Bu araştırma öğretmen adaylarının dijital yeterlik ve 21. yy. beceri düzeylerini belirleyerek bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre karşılaştırmalı incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemi Amasya Üniversitesinin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören toplam 1029 (781 Kadın, 248 Erkek) öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adayları uygun örnekleme yöntemine göre seçilmiştir. Tarama modelinde tasarlanan araştırmada veriler “Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ve “Dijital Yeterlik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Veriler aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimlemeli istatistikler, bağımsız t-testi ve ANOVA ile analiz edilmiştir. Bulgular öğretmen adaylarının Kariyer Bilinci boyutunda çok yüksek, Dijital İçerik Üretimi boyutunda orta, diğer boyutlarda yüksek yeterlik düzeyine sahip olduğunu göstermiştir. Ayrıca, bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre adayların 21. yy. becerileri ve dijital yeterlikleri ile alt boyutlarında farklılıklar olduğunu ortaya koymuştur. Eğitim programlarının, adayların 21. yy. becerilerini ve dijital yeterliliklerini geliştirmeye yönelik olarak tasarlanması sürecinde içerikler oluşturulurken bölüm, cinsiyet ve sınıf düzeyi gibi değişkenleri değerlendirilmeli ve dikkate alınmalıdır.

Kaynakça

  • Afacan Adanır, G. & Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite öğrencileri dijital yeterlikler ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Ahmar, D.S., Azzajjad, M.F., Tangge, L., & Jamhari, M. (2023). Teachers’ candidates’ perceptions and their knowledge of 21st-century skills. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, 3(1), 114-121.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Aktaş, M.A., Çittir, K., Şahin, M.A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (4th Ed.). Avcı Ofset.
  • Anagün, Ş.S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825-840.
  • Anagün, Ş.S., Atalay, N., Kılıç, Z. & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arslangilay, A.S. (2019). 21st century skills of CEIT teacher candidates and the prominence of these skills in the CEIT undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • ATC21S. (2010). Assessment and teaching of 21st century skills. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socioeconomic/docs/ATC21S_Exec_Sum mary.pdf (Access date: 09/05/2024)
  • Baki, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1717-1742.

COMPARATIVE ANALYSIS OF PRE-SERVICE TEACHERS' 21ST CENTURY SKILLS AND DIGITAL COMPETENCIES

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 4, 1691 - 1733
https://doi.org/10.24315/tred.1513611

Öz

This study aims to examine the 21st-century skills and digital competencies of pre-service teachers (PSTs) comparatively according to the variables of department, gender, and grade level. The study is a survey model from quantitative research methods. The sample of the study consists of 1029 (781 female, 248 male) PSTs who are studying in various departments at Amasya University and were selected according to convenience sampling. The data were collected via the "multidimensional 21st-century scale", "digital competence scale" and “demographic information form”. The data were analyzed with descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation, independent t-test, and ANOVA. The results revealed that PSTs had a very high level of competence in “Career Awareness”, a medium level of competence in “Digital Content Production”, and a high level of competence in other sub-dimensions. Furthermore, it was clear that there are differences in 21st-century skills, digital competencies, and their sub-dimensions of PSTs according to the department, gender, and grade level. Variables such as department, gender, and grade level should be evaluated and considered when designing training programs to develop PSTs’ 21st-century skills and digital competencies.

Kaynakça

  • Afacan Adanır, G. & Gülbahar Güven, Y. (2022). Üniversite öğrencileri dijital yeterlikler ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 122-132. https://doi.org/10.5961/higheredusci.990452
  • Ahmar, D.S., Azzajjad, M.F., Tangge, L., & Jamhari, M. (2023). Teachers’ candidates’ perceptions and their knowledge of 21st-century skills. EduLine: Journal of Education and Learning Innovation, 3(1), 114-121.
  • Aktaş, İ. (2022). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12), 187-203.
  • Aktaş, M.A., Çittir, K., Şahin, M.A., Aktaş, İ. ve Baltacı, H. (2024). Sınıf öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri ve dijital yeterlikleri arasındaki ilişki. Amasya Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-37.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı (4th Ed.). Avcı Ofset.
  • Anagün, Ş.S. (2018). Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments. International Journal of Instruction, 11(4), 825-840.
  • Anagün, Ş.S., Atalay, N., Kılıç, Z. & Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arslangilay, A.S. (2019). 21st century skills of CEIT teacher candidates and the prominence of these skills in the CEIT undergraduate curriculum. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(3), 330-346. https://doi.org/10.29329/epasr.2019.208.15
  • ATC21S. (2010). Assessment and teaching of 21st century skills. https://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/citizenship/socioeconomic/docs/ATC21S_Exec_Sum mary.pdf (Access date: 09/05/2024)
  • Baki, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(4), 1717-1742.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Alperen Aktaş 0009-0003-7677-2920

Kutluhan Çittir 0009-0004-6282-7473

Mehmet Ali Şahin 0009-0007-9051-0950

İdris Aktaş 0000-0001-6265-6337

Hasan Baltacı 0000-0001-8634-3378

Erken Görünüm Tarihi 24 Ekim 2025
Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 5 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aktaş, M. A., Çittir, K., Şahin, M. A., … Aktaş, İ. (2025). ÖĞRETMEN ADAYLARININ 21. YÜZYIL BECERİLERİ VE DİJİTAL YETERLİKLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 15(4), 1691-1733. https://doi.org/10.24315/tred.1513611