Bu çalışmanın amacı, ortaokul
matematik öğretmeni adaylarının sözel problemleri değişkensiz olarak çözebilme
becerilerini ve problem çözme süreçlerinde kullandıkları stratejileri ve
yöntemleri incelemektir. Bu doğrultuda, çalışmanın katılımcılarını, Atatürk
Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi ortaokul matematik öğretmenliği
programının son sınıfında öğrenim gören 72 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği bu araştırmada, durum çalışması
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, değişken kullanmadan
çözülebilen altı sözel problemden oluşan form hazırlanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler, öğretmen
adaylarının yazılı açıklamalarından ve bu adaylar arasından seçilen sekiz
öğretmen adayı ile yapılan görüşmelerden elde edilmiştir. Elde edilen verilerin
analizinde nitel veri analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen
bulgular sonucunda, öğretmen adaylarının çoğunun yüzde problemi dışında geriye
kalan yaş, hareket, sayı ve işçi problemlerini değişkensiz olarak
çözebildikleri ve çözümlerinde çoğunlukla deneme-yanılma stratejisini
kullandıkları görülmüştür. Ayrıca bazı öğretmen adaylarının problemleri
değişkensiz çözerken problemle ilgili cebirsel denklemde gibi değişkenlerin yerine, Δ, □, ○, *
şekilleri kullandıklarında problemleri değişkensiz çözdüklerini
düşünerek hata yaptıkları görülmüştür.
Problem problem çözme stratejileri değişkensiz problem çözme öğretmen adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 |