Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ekranlarda Mevsim Değişikliği: Bahar Dizisine Yönelik Duygusal Etkileşimler Üzerine Netnografik Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 22, 810 - 835, 30.09.2024
https://doi.org/10.37679/trta.1520049

Öz

Televizyon dizileri, izleyicilerin duygusal bağlar kurmalarını ve derin kişisel etkileşimler yaşamalarını teşvik eden güçlü kültürel araçlardan biridir. Bu bağlamda izleyiciler dizilerin karakterleri ve olay örgüsüyle kişisel deneyimlerinden kaynaklı olarak ya da empati geliştirerek duygusal tepkilerini ifade etme ihtiyacı duymaktadır. Duygusal temelli etkileşim isteği sosyal medya platformlarında izleyici yorumları ve paylaşımlar yoluyla somutlaşmakta dolayısıyla diziler ile izleyiciler arasındaki ilişkinin derinliği ve dinamikleri daha belirgin hâle gelmektedir. Show TV’de yayınlanan Bahar (2024) dizisi izleyicilerinin duygusal etkileşimlerini ele alan bu çalışma dizinin izleyiciler üzerinde oluşturduğu duygusal etkileri ve söz konusu etkilerin topluluk davranışlarına yansımalarını izleyici yorumları üzerinden belirlemeyi hedeflemektedir. Araştırma, netnografik analiz yöntemiyle dizinin resmî Instagram hesabında paylaşılan reelslarda yer alan izleyici yorumları temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Analizler izleyicilerin diziye neden yoğun ilgi gösterdiğini, dizinin izleyicilerde nasıl bir duygusal etkileşim oluşturduğunu ve izleyicilerin ortak davranış kalıplarını saptamaya odaklanmaktadır. Bulgular, izleyicilerin “Bahar” dizisine karşı güçlü duygusal tepkiler verdiğini ve bu tepkileri sosyal medya platformları üzerinden ifade ettiklerini göstermektedir. Elde edilen sonuçlar izleme deneyiminin kolektif bir görünüme dönüştüğüne ve dizide işlenen konudan bağımsız sahnelerin mizahi ögelerle donatılmasının izleyicide pozitif bir atmosfer oluşturduğuna ve bu havanın izleyicilerin tepkilerine de açık bir şekilde yansıdığına işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Baker, U. (2010). Kanaatlerden İmajlara: Duygular Sosyolojisine Doğru (çev. H. Abuşoğlu). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Başlar, G. (2021). Yerel İçeriğin Küresel Dolaşımı Bağlamında Netflix: “Hakan Muhafız” İzleyici Yorumlarının Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 415-435.
  • Bridges, J. (2017). Gendering Metapragmatics in Online Discourse: “Mansplaining Man Gonna Mansplain…”. Discourse, Context & Media, 20, 94-102.
  • Çapık, E. & Dulupçu, M. A. (2023). Türkiye’nin Tanıtımında Türk Dizilerinin Bölgesel Başarısı. Geographies, Planning & Tourism, 3(2), 158-175.
  • Çetin, Ş. E. & Ayhan, A. (2020). Katılımcı kültür olgusu bağlamında sosyal medya: netnografik bir analiz. Intermedia International E-journal, 7(12), 47-69.
  • Doğan, O. (2024). Türk Dizilerinin En Büyük Kozu Güçlü Kadınlar Ekrana Döndü. https:// episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Doğanay, M. & Aktaş, M. K. (2021). Türkiye’de Televizyon Dizisi Sektörü. Öneri Dergisi, 16 (56), 852-878.
  • Dursun, Z. (2024). 2019-2023 Yılları Arasında Türk Televizyon Kanallarında Yayınlanan Dizi Türleri Üzerine Bir İnceleme. TRT Akademi, 9(21), 406-433. https://doi. org/10.37679/trta.1451592.
  • Evgar, D. (2024). Kapak Konuğu: BAHAR. https://episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Eyrek, A. (2022). Ekran Karşısında Geçen Zaman: Televizyon İzlemenin Mcdonaldlaşması-Aşırı İzleme. Fenerbahçe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 83-96.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital Emek ve Karl Marx. (çev. Kalaycı, T. E. & Oğuz, s.). İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • Gürer, Z., Gürer, M. (2024). Bahar: Bir Yeniden Doğuş Hikâyesi. https://episodedergi.com/ tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/ (Erişim Tarihi: 06.07.2024)
  • Khoshrouzadeh, J. & Salleh, H. M. (2016). Social Media and TV: A Preliminary Review of Interaction. New Media and Mass Communication, 48(1), 1-12.
  • Kozinets, R. V. (2020). E-Tourism Research, Cultural Understanding, and Netnography. In Handbook of E-Tourism (1-16). Springer.
  • Kramer, A. D. I., Guillory, J. E. & Hancock, J. T. (2014). Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion Through Social Networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (24), 8788-8790.
  • Martínez, A. G. & González, A. M. (2016). Emotional Culture and TV Narratives. In Emotions in Contemporary TV Series (pp. 13-25). London: Palgrave Macmillan UK.
  • Nacaroğlu, D. (2022). Bir Anlatı Türü Olarak Dijital Platform Dizilerinde Öyküleme Unsurları: Kulüp Dizisi Üzerinde Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (58), 73-96.
  • Özbölük, T. & Dursun, Y. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijital Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (46), 227-247.
  • Pekdemir, G. & Yılmaz, Y. (2022). Televizyon Dizilerinde Ailenin Kültürel Temsilinin Kurgusal Dönüşümü: ‘Yasak Elma’ Dizisi Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(14), 6-25.
  • Sakar, B. (2024). Son Yılların Çıkış Yapan Dizileri. https://episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Thaipisutikul, T. & Tuarob, S. (2017). Beyond the Tweets: Discovering Factors that Influence TV Series Preferences from Ubiquitous Social Networks. In 2017 10th International Conference on Ubi-media Computing and Workshops (Ubi-Media) (pp. 1-6). IEEE.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Kabilelerin İzinde: Sosyal Medyada Netnografik Araştırmalar. İstanbul: İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Xiong, X., Li, Y., Qiao, s., Han, N., Wu, Y., Peng, J. & Li, B. (2018). An Emotional Contagion Model for Heterogeneous Social Media with Multiple Behaviors. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 490, 185-202.

Seasonal Change on Screens: A Netnographic Analysis on Emotional Interactions Towards the Bahar Series

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 22, 810 - 835, 30.09.2024
https://doi.org/10.37679/trta.1520049

Öz

Television series are one of the powerful cultural tools that encourage viewers to form emotional bonds and experience deep personal interactions. In this context, viewers feel the need to express their emotional reactions to the characters and plots of the series based on their personal experiences or by developing empathy. The desire for emotional-based interaction is embodied through audience comments and shares on social media platforms, thus the depth and dynamics of the relationship between the series and the audience become more evident. This study, which deals with the emotional interactions of the viewers of the series Bahar (2024) broadcast on Show TV, aims to determine the emotional effects of the series on the viewers and the reflections of these effects on community behaviours through viewer comments. The research was conducted through netnographic analysis method based on the audience comments on the reels shared on the official Instagram account of the series. The analyses focus on determining why the viewers show intense interest in the series, what kind of emotional interaction the series creates in the viewers and the common behavioural patterns of the viewers. The findings show that viewers have strong emotional reactions to the series "Bahar" and express these reactions through social media platforms. The results obtained indicate that the viewing experience turns into a collective view and that the humorous elements of the scenes independent of the subject matter of the series create a positive atmosphere in the audience and this atmosphere is clearly reflected in the reactions of the viewers.

Kaynakça

  • Baker, U. (2010). Kanaatlerden İmajlara: Duygular Sosyolojisine Doğru (çev. H. Abuşoğlu). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Başlar, G. (2021). Yerel İçeriğin Küresel Dolaşımı Bağlamında Netflix: “Hakan Muhafız” İzleyici Yorumlarının Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 415-435.
  • Bridges, J. (2017). Gendering Metapragmatics in Online Discourse: “Mansplaining Man Gonna Mansplain…”. Discourse, Context & Media, 20, 94-102.
  • Çapık, E. & Dulupçu, M. A. (2023). Türkiye’nin Tanıtımında Türk Dizilerinin Bölgesel Başarısı. Geographies, Planning & Tourism, 3(2), 158-175.
  • Çetin, Ş. E. & Ayhan, A. (2020). Katılımcı kültür olgusu bağlamında sosyal medya: netnografik bir analiz. Intermedia International E-journal, 7(12), 47-69.
  • Doğan, O. (2024). Türk Dizilerinin En Büyük Kozu Güçlü Kadınlar Ekrana Döndü. https:// episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Doğanay, M. & Aktaş, M. K. (2021). Türkiye’de Televizyon Dizisi Sektörü. Öneri Dergisi, 16 (56), 852-878.
  • Dursun, Z. (2024). 2019-2023 Yılları Arasında Türk Televizyon Kanallarında Yayınlanan Dizi Türleri Üzerine Bir İnceleme. TRT Akademi, 9(21), 406-433. https://doi. org/10.37679/trta.1451592.
  • Evgar, D. (2024). Kapak Konuğu: BAHAR. https://episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Eyrek, A. (2022). Ekran Karşısında Geçen Zaman: Televizyon İzlemenin Mcdonaldlaşması-Aşırı İzleme. Fenerbahçe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 83-96.
  • Fuchs, C. (2015). Dijital Emek ve Karl Marx. (çev. Kalaycı, T. E. & Oğuz, s.). İstanbul: NotaBene Yayınları.
  • Gürer, Z., Gürer, M. (2024). Bahar: Bir Yeniden Doğuş Hikâyesi. https://episodedergi.com/ tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/ (Erişim Tarihi: 06.07.2024)
  • Khoshrouzadeh, J. & Salleh, H. M. (2016). Social Media and TV: A Preliminary Review of Interaction. New Media and Mass Communication, 48(1), 1-12.
  • Kozinets, R. V. (2020). E-Tourism Research, Cultural Understanding, and Netnography. In Handbook of E-Tourism (1-16). Springer.
  • Kramer, A. D. I., Guillory, J. E. & Hancock, J. T. (2014). Experimental Evidence of Massive-Scale Emotional Contagion Through Social Networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111 (24), 8788-8790.
  • Martínez, A. G. & González, A. M. (2016). Emotional Culture and TV Narratives. In Emotions in Contemporary TV Series (pp. 13-25). London: Palgrave Macmillan UK.
  • Nacaroğlu, D. (2022). Bir Anlatı Türü Olarak Dijital Platform Dizilerinde Öyküleme Unsurları: Kulüp Dizisi Üzerinde Bir İnceleme. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (58), 73-96.
  • Özbölük, T. & Dursun, Y. (2015). Pazarlama Araştırmalarında Paradigmal Dönüşüm ve Etnografinin Dijital Evrimi: Netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (46), 227-247.
  • Pekdemir, G. & Yılmaz, Y. (2022). Televizyon Dizilerinde Ailenin Kültürel Temsilinin Kurgusal Dönüşümü: ‘Yasak Elma’ Dizisi Örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(14), 6-25.
  • Sakar, B. (2024). Son Yılların Çıkış Yapan Dizileri. https://episodedergi.com/tr/dergi/episode-dergi-mart-2024-sayisi/. (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • Thaipisutikul, T. & Tuarob, S. (2017). Beyond the Tweets: Discovering Factors that Influence TV Series Preferences from Ubiquitous Social Networks. In 2017 10th International Conference on Ubi-media Computing and Workshops (Ubi-Media) (pp. 1-6). IEEE.
  • Varnalı, K. (2013). Dijital Kabilelerin İzinde: Sosyal Medyada Netnografik Araştırmalar. İstanbul: İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Xiong, X., Li, Y., Qiao, s., Han, N., Wu, Y., Peng, J. & Li, B. (2018). An Emotional Contagion Model for Heterogeneous Social Media with Multiple Behaviors. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 490, 185-202.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Televizyon Yayıncılığı
Bölüm Makale
Yazarlar

Tuğçe Esin Akgül 0000-0002-6790-0420

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 13 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Akgül, T. E. (2024). Ekranlarda Mevsim Değişikliği: Bahar Dizisine Yönelik Duygusal Etkileşimler Üzerine Netnografik Bir Analiz. TRT Akademi, 9(22), 810-835. https://doi.org/10.37679/trta.1520049