BibTex RIS Kaynak Göster

HISTORICAL EMPATHY AND PERSPECTIVE TAKING IN THE SOCIAL STUDIES (SOSYAL BİLİMLERDE TARİHSEL EMPATİ VE BAKIŞ AÇISI KAZANMA)

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 216 - 226, 10.03.2015

Öz

‘Tarihsel empati ve bakış açısı kazanma’ kavramı, son 10 yıldır hem dünyada hem de Türkiye’de ivme kazanmış bir araştırma alanıdır.  Milli Eğitim Bakanlığı’nın halen kullanılmakta olan tarih eğitimi müfredatında da ‘tarihsel empati’ kavramı yer almaktadır. Bu bağlamda, tarih eğitim programında “eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorum yapma, takım çalışması, problem çözme, öz yönetim, bağımsız çalışma, araştırma yapma, empati kurma, analitik düşünme vb. bilgi, beceri, yetenek ve tutumların öğrencilere kazandırılması” gerektiği ifade edilmektedir (MEB, 2007, s. 11). Tarihsel empati ile ilgili çok fazla basılı kitap yayını bulunmamaktadır. Araştırmalar, daha çok makaleler üzerine yoğunlaşmıştır. Yapılmış olan alanyazın taramasında, incelemesi yapılan bu kitabın yurt dışı kaynaklarında sıkça kullanılmasına rağmen Türkiye’de yapılan çalışmalarda fazla kullanılmadığı dikkat çekmiştir. Bu nedenle, kitabın Türkiye’de yapılacak olan araştırmalara kuramsal temel olarak iyi bir kaynak olacağı düşünülmektedir. 

Kaynakça

  • AB (Avrupa Birliği) Bakanlığı (2012). Fasıl 26 Eğitim ve Kültür. www.abgs.gov.tr/index.php?p=91&I=1, 25.04.2012.
  • Aktaş, Ö. (2012). Tarih eğitiminde savaş ve barış: ortaöğretim öğrencilerinin savaş ve barış konularıyla ilgili bilgilerinin ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alaslan, F., Şimşek, A. ve Çamdeviren, Ş. (2012). Türk Maarif (Eğitim) Şûralarında tarih eğitimi, Kalem Eğtim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 2 (2), 189- 225. www.kalemacademy.net/sayilar/Sayi3_06TurkMaarifSuralarindaTarihEgitimi.pdf, 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2010). Türkiye'de tarih eğitiminin sorunları., Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2010), 106- 114. www.befjournal.com.tr/index.php/dergi/article/view/110/89 , 21.04.2013.
  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” öncesi dönem (1921- 1931). Eğitim ve Bilim, 37 (164), 331- 346. www.egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/1388/382 , 21.04.2013.
  • Ayaz, T. (2009). Milli Eğitim Şuralarında tarih öğretimi., Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Barton, K. C. (2012). Wars And Rumors Of War: The Rhetoric And Reality Of History Education İn The United States. In T. Taylor & R. Guyver (Eds.), History Wars And The Classroom:Global Perspectives (pp. 187-202). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Ciydem, E. (2012). the mission of history education in forming future. Procedia- Social and Behavioral Sciecnes, 46 (2012), 1028- 1031.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.242, 21.04.2013.
  • Crick, B. (1998). Education for citizenship and the teaching of democracy in schools: Final report of the advisory committee on citizenship. London: Qualifications and Curriculum Authority, 1998. Retrieved from http://www.qcda.gov.uk/libraryAssets/media/6123_crick_report_ 1998.pdf, 23.10.2013.
  • Davis Jr, O. L., Yeager, E. A., & Foster, S. J. (Ed) (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. Rowman & Littlefield Publisher Inc.: Lanham, Maryland.
  • Davison, M. (2012). “It is really hard being their shoes.”: Developing historical empathy in secondary school students. Unpublished Doctoral Dissertation, The University of Auckland, Auckland, New Zealand.
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Avrupa Birliği ülkeleri ve Türkiye’deki tarih öğretiminin genel amaçlarının karşılaştırılmalı bir değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 133- 146.
  • www.portal.fırat.edu.tr/Disaridan/_TEMP/195/file/16-2.pdf, 21.04.2013.
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (2009), 25-30.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2007). Talim Terbiye Kurulu Tarih Öğretim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72, 08.12.2013.
  • Morais, D. B.& Ogden, A. C. (2011). Initial development and validation of the global citizenship scale. Journal of Studies in International Education, 15 (5), 445- 466. http://jsi.sagepub.com/content/15/5/445, 25.04.2013.
  • Ozan, R. (2007). Sosyal bilimler liselerinde tarih eğitimi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özkan, G. (2011). 2008- 2009 öğretim yılında yürürlüğe giren ortaöğretim 9. sınıf tarih öğretim programının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2011.
  • Özlem, D. (1984). Tarih felsefesi. İstanbul: Anahtar Yayınları.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de tarih eğitiminin ulusallığı ve Avrupa merkezciliği. Türk Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (1), 9- 38.
  • www.tsadergisi.org/tsadergi/arsiv/nisan2007/01.pdf , 21. 04.2013.
  • Turgut, S. (2011). Ortaöğretim 10. sınıf tarih ders kitabının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, YOK Veri Tabanı, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • UNESCO Arşiv Katalogu (2013). United Nations Office at Geneva, Intellectual Cooperation and International Bureaux Section, 1919- 1946. www.biblio-archive.unog.ch/Detail.aspx?ID=408, 21.04.2013.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Kritik Temelli Çalışmalar
Yazarlar

Emel Okur-berberoğlu

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2015
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Okur-berberoğlu, E. (2015). HISTORICAL EMPATHY AND PERSPECTIVE TAKING IN THE SOCIAL STUDIES (SOSYAL BİLİMLERDE TARİHSEL EMPATİ VE BAKIŞ AÇISI KAZANMA). Turkish History Education Journal, 4(1), 216-226. https://doi.org/10.17497/tuhed.185620



DUYURULAR: 

1- APA7 Yazım Kuralları:

Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.

2- Erken Görünüm:

TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır. 

3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası: 

Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.

4- Etik Kurul Onayı: 

25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir.  Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır. 


10829

Turkish History Education Journal's site and metadata are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Permissions beyond the scope of this license are available at COPYRIGHT