The |
Social Studies Education History Education Social Memory Textbooks
Sosyal bilimlerin çalışma alanlarında giderek dikkat çeken ve
disiplinler arası bir çalışma alanı olarak şekillenen toplumsal hafıza, siyasal
yapılar tarafından beden, mekân, tarih ve dil politikalarıyla inşa
edilmektedir. Geçmişle hesaplaşma ve geçmişe tutunma ikilemini içinde
barındıran toplumsal hafıza, belirli bir ulus devlet politikasının muhatabı
olan herkesin hafızasını karşılamak için kullanılmaktadır. İnceleme nesnesi
insan olan sosyal bilimlerin her disiplini, insanı anlamak adına hafıza
meselesine bir şekilde değinmek durumunda kalmıştır. Tıpkı bireysel hafızada
olduğu gibi toplumsal hafızada da bir veriyi unutmak ya da hatırlamak için
tekrarın önemi haizdir. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, toplumsal hafızanın
siyasal alan tarafından inşa sürecinin ders kitaplarına yansımasını
irdelemektir. Bu amaçla araştırmanın yöntemi doküman incelemesi olarak tasarlanmış
ve bu çalışmada ele aldığımız sosyal bilgiler/tarih ders kitapları Kutü’l Amare
Zaferi örneği üzerinden analiz edilerek elde edilen veriler yorumlanmıştır.
Araştırmanın sonuçları değerlendirildiğinde katılımcıların Kutü’l Amare zaferi
ile ilgili öğrencilik yıllarından bir şey hatırlamadığı, ders kitaplarında
böyle bir bilginin varlığından bihaber oldukları görülmektedir. Katılımcıların
çoğu sokak afişlerinden, bir kısmı da televizyon, internet gibi kitle iletişim
araçlarından Kutü’l Amare Zaferini öğrendiklerini vurgulamakta ve yine önemli
bir katılımcı sayısı ders kitaplarında yer almasını önemli görmektedirler.
Görüşmeye katılanların yarısından fazlası ise siyasi koşulların eğitime etkisi
dolayısıyla ders kitaplarına yansıması olarak değerlendirmişlerdir.
Sosyal Bilgiler Eğitimi Tarih Eğitimi Toplumsal Hafıza Ders Kitapları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma ve İnceleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |
DUYURULAR:
1- APA7 Yazım Kuralları:
Mayıs 2024 sayısından itibaren dergimiz kaynak gösterme ve alıntı yapma konusunda APA 7 (American Psychological Association) sistemini uygulacaktır. Daha fazla bilgi için lütfen TUHED şablonu ve yazım kurallarını inceleyiniz.
2- Erken Görünüm:
TUHED'in yeni yayın politikasına göre, değerlendirme süreci tamamlanan makaleler erken görünüm formatında yayınlanacaktır. Erken görünüm olarak yayınlanacak makalelere DOI ve sayfa numası tanımlanacaktır.
3- Tam Metin İngilizce Yayın Politikası:
Mayıs 2021 sayısından itibaren Araştırma-İnceleme ve Yayın Kritiği türündeki Türkçe çalışmaların tam metin İngilizce çevirisiyle birlikte yayınlanması sistemine geçilecektir. Buna göre yazarlar dergimize Türkçe başvuruda bulunabilecek ancak hakem değerlerndirme süreci sonrasında yayına kabul edilen çalışmaların tam metin İngilizce nüshasının düzenlenerek sisteme yüklenmesi istenilecektir. İngilizce olarak yapılan başvuruların incelenmesi ise İngilizce yapılacaktır.
4- Etik Kurul Onayı:
25 Şubat 2020 tarihli ULAKBİM kararı gereği İnsanlar üzerindeki çalışmalar için (yaş sınırlaması olmaksızın) Etik Kurul Onayı alınmış olmalı, bu onay makalenin ilk ve son sayfaları ile Yöntem bölümünde kurum, tarih ve sayı bilgisi verilerek belirtilmeli ve imzalı Etik Kurul Onayı makale ile birlikte sisteme yüklenmelidir. Çalışmanın etik kurul onayı gerektirmediği durumlarda bu durum yine Yöntem bölümünde açıkça ifade edilmelidir. 2020 itibariyle bu şartları yerine getirmeyen çalışmalar değerlendirilmeye alınmayacaktır.